ManCave-pyssel aka MC-pyssel

Det finns en ölback där...vad är det för märke?


  • Antal röstningar
    0
Vattenpumpen snurrar jämt o fint när jag vrider axeln runt, men jag tycker att den borde gå lättare. Går det smörja den någonstans, tro?
Verkar sitta packbox/kapslat lager runt den, så jag vet inte var jag skulle komma åt med oljekannan i så fall..

motoranslutning vattenpump.jpg
 
Kylsystemets delar som fått bada och tvagas med tandborstar. (kommer flickvännen att märka att jag lånat dem?)

liten kyldelar.png
 
Last edited:
Söndagens mek började med att plocka bort kolvringar och rengöra dem, och sedan tillbaka i rätt ordning
kolvringsmontage.jpg

..sedan förbereda kolvarna för inträde i sina respektive cylindrar. Görs genom att snörpa åt kolvringarna med kraftig plastremsa som dras åt med buntband. Får se om det funkar när det blir dags då
inför cylindermontage.jpg

Och som oftast när man utmanar en mekanisk motståndare, så kommer man inte undan utan ett antal blessyrer
Jag är uppe i två plåster än sålänge..and still counting
mekskador.jpg
 
Ja det gick inte alls det. Cylindrarna glider ner några millimeter på kolv 2 och 4 som är i TDC då, o sen glider någon jä*la oljering ut förstör nöjet.

Nu drar jag till Biltema o köper två kolvringskompressorer...sådäså!
 
Ja det gick inte alls det. Cylindrarna glider ner några millimeter på kolv 2 och 4 som är i TDC då, o sen glider någon jä*la oljering ut förstör nöjet.

Nu drar jag till Biltema o köper två kolvringskompressorer...sådäså!

Testat uppklippt ölburk med slangklämma modell större?
 
Testat uppklippt ölburk med slangklämma modell större?

- Jag tänkte testa denna
kolvringsklämma.jpg

Men frågan är hur jag får den att glida ner med cylindrarna, eftersom den sitter som berget när den är tillräckligt åtdragen för att pressa in samtliga kolvringar/oljeringar??
 
*Tillfälligt avbrott pga. tekniskt fel*


(mekanikern är i teknisk obalans f.n.)
 
Det här renoveringsprojektet bjuder på en o annan mindre behaglig överraskning. Förutom problemen med att få dit cylindrarna så har jag fått en "nackspärr" på kamkedjan *suck*
låst kamkedja.jpg

När jag känner på den så sitter den hårt o jag vågar inte ta i o dra ut den med våld. Dödläge.
 
Det här renoveringsprojektet bjuder på en o annan mindre behaglig överraskning. Förutom problemen med att få dit cylindrarna så har jag fått en "nackspärr" på kamkedjan *suck*
View attachment 447748

När jag känner på den så sitter den hårt o jag vågar inte ta i o dra ut den med våld. Dödläge.
Lite värme och nån droppe olja kan lösa problemet.
Typ värmepicka, inte svetsen.
 
Det här renoveringsprojektet bjuder på en o annan mindre behaglig överraskning. Förutom problemen med att få dit cylindrarna så har jag fått en "nackspärr" på kamkedjan *suck*
View attachment 447748

När jag känner på den så sitter den hårt o jag vågar inte ta i o dra ut den med våld. Dödläge.

Vafan klart du kan dra i den, den ska dra runt en massa skit i toppen tiotusen mil!
 
Alrite, då ska vi se om den här medicinen biter..
Mässingsplåt.png

Överlappande mässingsplåt runt kolvringarna, rejält med olja på insidan och slangklämmor att dra åt med.
(skyddande plast innanför slangklämman)

Om inte det här fungerar så lämnar jag jobbet till verkstad.
 
Alrite, då ska vi se om den här medicinen biter..
View attachment 447750

Överlappande mässingsplåt runt kolvringarna, rejält med olja på insidan och slangklämmor att dra åt med.
(skyddande plast innanför slangklämman)

Om inte det här fungerar så lämnar jag jobbet till verkstad.

Varför överlappande mässingsplåt ?
Det bästa vore väl mässingsplåt som är några mm kortare runt om jämfört med kolvens omkrets ?

Jag hade gärna bearbetat mässingsplåten på något sätt runt ett rör så den naturligt klämmer runt kolven.

Och sedan vad det gäller olja, borde det inte vara så att olja med hög viskositet eller tom fett är bättre än tunn olja ?
 
Last edited:
O där var den såld då :banana (ZX9:an utan motor alltså)

Makalös slump att en kille som för ett år sedan köpt enbart en sådan motor, som bara passar till just 94-97-modellerna, hittar en motorlös hoj som bara passar till just den motorn. Grattis till oss båda : )
 
Last edited:
På grund av tidsbrist och en viss osäkerhet kring klämspalten (squish-band) när nu toppen visat sig vara planad, och jag vill ha ut hög komp, så lämnades motorn idag till Eliassons Racing. En kille som verkar veta vad han pratar om.

Visade mig f.ö. vad som oftast åstadkommer det tickande ljud som många förknippar med osynkat ventilspel, nämligen en förslitning i kurvan på kamnockarna.
 
Back
Top