Elhojar

Jag vet inte varför, men jag känner ingen dragning till elfordon, när jag tänker efter ordentligt. Vet inte vad som felar faktiskt. Men det är klart, jag är uppvuxen i farsans garage, med snack om när han körde hoj på 60-70-talet och gudarna hette Agostini, Hailwood och Saarinen (som farsan träffade flera gånger).

När jag och farsan var på Goodwood FoS så var det ju en dröm med alla ljud, lukter och historia. Elfordonen saknar den airen, åtminstone än så länge. För förnuftigt, tråkigt och iphone-aktigt (som de flesta nya bilar och till viss del hojar är idag oavsett).

El är inte sexigt, coolt eller spännande, åtminstone inte i mitt 43-åriga huvud. Men det kanske blir det en dag? Vad vet jag...
 
Klart det finns känslomässiga band till hur hojar har fungerat förr. Jag älskar min gammelhoj trots att den på alla sätt är sämre än den sämsta budgethoj man kan köpa idag. Det behöver dock inte betyda att jag ogillar hela konceptet med elhojar.

Jag har testat lite sportigare varianter och kan säga att elhoj (liksom elbil) är på de flesta sätt överlägsna när det kommer till körupplevelse. Det finns vissa nackdelar man aldrig kommer ifrån och ännu fler som blir bättre med teknisk utvecklig men jag kommer gladerligen köpa både elhoj och elbil när priset ligger på en nivå som känns rimlig.
 
Självklart påverkas man av någon form av nostalgi fast jag inte brukar vilja erkänna det. Det är en speciell känsla med den råa gången hos en hårt trimmad sugmotor där man kan njuta av att den inte har perfekt drag på alla varvtal utan sjunger ut en bit upp. Elfordon har en annan lockelse med extremt gassvar och vridmoment lågt ner i registret. Det blir ett eller ett par fordon till att ha i garaget och njuta av olikheterna.
 
Jag hör ekon från sent 1960-tal när de som försvarade den föråldrade brittiska MC-industrin lät på liknande vis... :fakta Och när fyrtaktsmotorn tog över i RR... :fakta

När eldrivna fordon är snabbare än alla andra blir det bara löjligt att försöka hålla kvar vid det gamla.

Varför priset är vad det är beror på att 1. Man KAN ta betalt när det inte finns någon stor konkurrens och 2. Kunder är alltid beredda att betala för "det senaste" och 3. Produktionen är dyr i en början då det handlar om få exemplar med en teknik som ständigt utvecklas.

Utvecklingen går framåt. Jag gissar fem-sex år så har nästan alla tillverkare eldrivna MC i sitt sortiment.

Avvecklingen går framåt.

Jag älskar fortfarande körglädjen i en SportHoj tillverkad på 60-talet av den föråldrade brittiska Mc-industrin! :fakta
Att nyare motorcyklar är snabbare förändrar inte det. :fakta
Löjligt? Det får man tycka om man vill men jag tycker inte det. :fakta

Jag kommer att fortsätta älska mina SportHojars fyrtaktsmotorer, med alla dess nackdelar, precis som jag fortsätter tycka att tillbringa tid i sadeln är överlägset trevligare än motsvarande bakom ratten!

I somras hade det visserligen varit trevligt att pendla med en elhoj utan kåpa för det var DJ..gt varmt men jag svettades ändå hellre än tog bilen.
Men hade jag haft en 60-talsbubbla så hade jag tagit bilen! :fakta

Nu var jag inte med när tvåtaktarna tog över RR men för mig är/var de lika trevliga som elhojar men med ett dj..la ojlud. :D
Tvåtaktarna ger inte mig några positiva känslor men det är väldans trevligt att köra tvåtaktare. Det kommer nog att bli likadant med elhojar. Och de kommer att vara "bättre" än en 60-tals SportHoj på många sätt. Men helheten, vacker att se på, härlig att köra med ett underbart ljud och känslan finns inte. :(
 
Jag tycker också att det är mycket trevligt med härliga motorljud, jag uppskattar äldre brittiska sportmotorcyklar (och sportbilar) och jag gillar till och med franska sextiotalsbilar.

Det jag egentligen menade är att framtiden kommer att frambringa fordon som är bättre på alla områden än dagens, men rätta "känslan" kommer de sannolikt inte att ha.

Men ärligt talat, har dagens sporthojar det då? Vad fan är det för "känsla" i en R1, RSV4, S1000RR, Panigale? Snabbam dyra och fulla med häftigt lull-lull, proppfulla och omgärdade av racingattribut. Men när de får pisk av elhojar i MotoGP kommer deras tjusning att mattas, precis på samma sätt som man medlidande tittar på en Suzuki GS850 idag...
 
Det jag egentligen menade är att framtiden kommer att frambringa fordon som är bättre på alla områden än dagens, men rätta "känslan" kommer de sannolikt inte att ha.

Så då är de inte bättre på alla områden? :va

För min del kör jag SportHoj för känslan. :fakta

Att det finns bättre, nyare, snabbare betyder inget för mig om de inte har känslan.

Och visst är det gammaldags att vara känslomässig när man möjligtvis är ämmisjonell nuförtiden men jag tycker synd om de som har medlidande för någon som kör en Suka 850. Även om jag själv aldrig skulle köpa en. :)
 
Så då är de inte bättre på alla områden? :va

För min del kör jag SportHoj för känslan. :fakta

Att det finns bättre, nyare, snabbare betyder inget för mig om de inte har känslan.

Och visst är det gammaldags att vara känslomässig när man möjligtvis är ämmisjonell nuförtiden men jag tycker synd om de som har medlidande för någon som kör en Suka 850. Även om jag själv aldrig skulle köpa en. :)

Har du provkört en potent elmotorcykel? Eftersom du är säker på att du inte gillar känslan?
Jag har det inte men är rätt säker om att jag kommer gilla elhojarna om några år också, precis som jag gillar att köra både radfyra, twin och stånka idag, både på grus och på asfalt.
 
Har du provkört en potent elmotorcykel? Eftersom du är säker på att du inte gillar känslan?
Jag har det inte men är rätt säker om att jag kommer gilla elhojarna om några år också, precis som jag gillar att köra både radfyra, twin och stånka idag, både på grus och på asfalt.

I somras hade det visserligen varit trevligt att pendla med en elhoj utan kåpa för det var DJ..gt varmt men jag svettades ändå hellre än tog bilen.
Men hade jag haft en 60-talsbubbla så hade jag tagit bilen! :fakta

Nu var jag inte med när tvåtaktarna tog över RR men för mig är/var de lika trevliga som elhojar men med ett dj..la ojlud. :D
Tvåtaktarna ger inte mig några positiva känslor men det är väldans trevligt att köra tvåtaktare. Det kommer nog att bli likadant med elhojar. Och de kommer att vara "bättre" än en 60-tals SportHoj på många sätt. Men helheten, vacker att se på, härlig att köra med ett underbart ljud och känslan finns inte. :(

Man läser det man vill läsa! :krama
 
ett problem med elfordon lär väl bli att kunna ladda dom när mupparna i riksdagen stängt kärnkraftverken eller ska det bli mer import av el från polsk kolkraft :va
 
ett problem med elfordon lär väl bli att kunna ladda dom när mupparna i riksdagen stängt kärnkraftverken eller ska det bli mer import av el från polsk kolkraft :va

Fast det lär faktiskt inte bli ett stort problem. Det kommer visserligen att bli annorlunda än idag men liksom alla idag inte tankar alla fordon fullt samtidigt kommer alla inte ladda alla fordon samtidigt.
 
Fast det lär faktiskt inte bli ett stort problem. Det kommer visserligen att bli annorlunda än idag men liksom alla idag inte tankar alla fordon fullt samtidigt kommer alla inte ladda alla fordon samtidigt.

el förbrukningen ökar produktionen minskar det ser jag som ett problem iaf du får ju lägga till snabbtågen dessutom som mupparna vill ha :fakta
 
Last edited:
Ser nog lite fram mot elhojarna, kanske inte på bekostnad av en fosildriven men tror de kan vara kul.

Ang elproduktion..
För att bl,a slippa CO straff ämnar SSAB i oxelösund i framtiden slå igen masugnarna och köra skrotbaserat i elektrougnar undrar hur mycket älv som måste dämmas upp för att försörja den nya bautaledningen dit ner?
Vi lär INTE förbruka mindre el i framtiden..
 
Ser nog lite fram mot elhojarna, kanske inte på bekostnad av en fosildriven men tror de kan vara kul.

Ang elproduktion..
För att bl,a slippa CO straff ämnar SSAB i oxelösund i framtiden slå igen masugnarna och köra skrotbaserat i elektrougnar undrar hur mycket älv som måste dämmas upp för att försörja den nya bautaledningen dit ner?
Vi lär INTE förbruka mindre el i framtiden..

Vattenkraften får ej byggas ut.......
 
el förbrukningen ökar produktionen minskar det ser jag som ett problem iaf du får ju lägga till snabbtågen dessutom som mupparna vill ha :fakta
Precis. Att lägga ner en stor producent innan ett ersättningsalternativ är på plats är ingen bra idé. Det kommer i andra sidan inte att hända i praktiken, för då stannar Sverige.
 
Hur kul skulle man ha med en elektriskt motorcykel? Precis lika kul som med https://en.wikipedia.org/wiki/Electroejaculation ? 5 sekunder sprut slut, var det allt? Ingen själ, inga dofter, inget oljud, inget som berör känslan... inget... inget för mig - tror jag.

det finns några dansker som har byggt båda dragbike o dragracer på el
dom brukar köra på malmö raceway
o jävlar annama va det går undan. med ett härlig surrande ljud.

en sån Lightning skulle jag gärna ha i samlingen
 
De ersätter ju med annat. Bland annat solceller in absurdum och pumpkraft som de "laddar upp" med överskott från solceller. Alltså funkar det. ;)
Edit: Och vindkraftverk såklart. Se t.ex https://www.energy-charts.de/power.htm

Men varför kan inte Sverige ersätta med annat utan att stanna? :va

Varför fungerar det i Tyskland? :va

Är tyskarna klokare än svenskar? :va
 
Är det bara jag som bygger en känsla på mina sinnen? Att gå på speedway där det mullrar på lite gött vid starten (jag vet att det lät mer förr), doften och till och med smaken man känner av risinolja eller vad det nu är som lägger sig som ett moln över publiken. Dessutom se hur hojarna flyger förbi i kurvorna är ju en fröjd för synen. Tar man bort alla sinnen förutom synen av elhojar på banan blir det inte mycket kvar. Som Formel E exempelvis. En stor smaklös bilbana i mitt tycke.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top