Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Ort
- Göteborg
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fullt rimligt. 1500mil eller 12 månader innebär ju när en genomsnitts mc körs 300mil om året inga större problem.
Och långa oljebytesintervall (i mil) är ju ett försäljningsargument.
Ett aktuellt exempel, en Volvo V50 DRIVe med dieselmotor där oljebyten gjorts helt enligt serviceintervallen på auktoriserad verkstad höll 20000mil innan det blev ramlagerras i motorn. 20000 mil innan ramlagerras på en Volvo dieselmotor måste betraktas som normalt.
Eller hur ?
Hur ofta jag byter själv ?
När hojen är hemma i Göteborg.
Direkt efter bankörning.
Annars mellan 200 och 300 mil.
200mil om det är dags för en liten Norrlandsutflykt på ett par 100 mil.
Annars får det gå till 300mil.
Varför så täta oljebyten ? För jag läst en gammal artikel om hur olja förloirar viskositeten
i en modern MC motor där den utom smörja motorn också ska vara växellådsolja........
Och för jag har både råd och tid till att byta olja och oljefilter själv.
SBK Racing 10W-50 i 20litersdunk från SWEDOL och Highflow oljefilter från Addemoto.
är ingen stor kostnad
jämfört med ett bakdäck på GSX1300R som håller i bästa fall 300mil.
Och långa oljebytesintervall (i mil) är ju ett försäljningsargument.
Ett aktuellt exempel, en Volvo V50 DRIVe med dieselmotor där oljebyten gjorts helt enligt serviceintervallen på auktoriserad verkstad höll 20000mil innan det blev ramlagerras i motorn. 20000 mil innan ramlagerras på en Volvo dieselmotor måste betraktas som normalt.
Eller hur ?
Hur ofta jag byter själv ?
När hojen är hemma i Göteborg.
Direkt efter bankörning.
Annars mellan 200 och 300 mil.
200mil om det är dags för en liten Norrlandsutflykt på ett par 100 mil.
Annars får det gå till 300mil.
Varför så täta oljebyten ? För jag läst en gammal artikel om hur olja förloirar viskositeten
i en modern MC motor där den utom smörja motorn också ska vara växellådsolja........
Och för jag har både råd och tid till att byta olja och oljefilter själv.
SBK Racing 10W-50 i 20litersdunk från SWEDOL och Highflow oljefilter från Addemoto.
är ingen stor kostnad
jämfört med ett bakdäck på GSX1300R som håller i bästa fall 300mil.
Last edited:
Automatlåderna håller i regel 16000 mil utan oljebyte men sällan över 22000 mil. Ingen av nybilsköparna som byter bil innan 15000 mil blir drabbade av dessa problem de är vi fattigjonare som köper bil efter 10000-15000 mil som blir drabbade av de långa oljebytesintervallerna och helt uteblivet oljebyte på automaterna.
. På en hojmoter med våta lammeller i samma oljebad som motorn (vanligast) så kan samma sak hända vid långa oljeintervaller men de är inte kocks som sätter igen oljetrycks sträckaren de är skit från lameller och till viss del kocks. Varför fastnar inte skiten i filtret frågar man då? Jo när filtret är tätt av lamellrester mm så öppnas bypassventilen i flitret eller inne i motorn exakt lika som på bilmotorer och då går oljan runt i motorn utan filtrering!
De har rasat några ktm när vattenpumpen läckt så vatten hittat ut i oljan och slammat igen oljefiltret.