Rimligt med 1500 mils bytesintervall för olja i mc?

Förlorarna i endurance brukar ju byta olja ofrivilligt mitt i loppet, eller åtminstone vaska den i båten när staken tittar ut
Byta olja mitt i endurancerace är mindre praktiskt, faktiskt.

Men det är heeelt beside the point. Ursäkta.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Tja, racedagar blir väl inte mer än 40min, kval race om man kommer hela vägen. . . . .
Bandagar snittar jag väl 90 kanske, förra året landade väl på 19 timmar ungefär men då vårt det inget race.

Så var jag kört sen 2010, samma orörda orginalmotor.

Om den hållit så långe som 8 år med så mycket banåka o tävlingar så kör du försiktigt. DE behöver inte innebära att du kör lusigt sakta för jag har en kompis som kört cross och hans motorer höll 10ggr längre än konkurenterna för han körde inte på maxvarv och växlade försiktigt. Han va bland de snabbaste åkarna trots sitt motorsnälla körsätt.
19 timmar banåka är brutalt mycket 5 timmar är ju nog mycket. Men i ditt fall duger det för 8 år körning så då är de väl bara köra på.
 
Om den hållit så långe som 8 år med så mycket banåka o tävlingar så kör du försiktigt. DE behöver inte innebära att du kör lusigt sakta för jag har en kompis som kört cross och hans motorer höll 10ggr längre än konkurenterna för han körde inte på maxvarv och växlade försiktigt. Han va bland de snabbaste åkarna trots sitt motorsnälla körsätt.
19 timmar banåka är brutalt mycket 5 timmar är ju nog mycket. Men i ditt fall duger det för 8 år körning så då är de väl bara köra på.

Visst, undviker ju varvstopp och så men snäll tycker jag kanske inte jag är, ser ju till att ha fyllt med olja och håller lite koll på tempen (utom de sista åren då mitt instrument la av så jag kört utan..)
Men, jag tänker ju inte ändra något, varför laga något som funkar lixom, och funkat har det ju gjort tills nu.. :)

Köpte den ny april -08 och körde 1500mil sen blev det att par smc-kurser (det här var ju rätt kul...) -09 blev det 1000mil till och visst var det kul att köra kurs så det blev 15 kurser och bandagar till, dessa bandagar och kurser gick inte i något tempo som sliter mer än gatåka så jag följde bara serviceschemat för att få behålla garantin.

2010 bestämde jag mig för att se vad snabb jag skulle kunna bli, efter en 500 mil tidigt på våren och ett par kurser/bandagar hade jag tröttnat rejält på gatåkat med så det blev bara banåka efter maj, då hade den gått 3000, efter det körde jag över 30 bandagar/kurser/träningar och tog licens innan nästa service inför jag ställde ner på hösten och nu började det gå så fort att det inte gick att jämställa med gatåka längre.

11,12 13 vart det race, körde ca: 30 bandagar/race per år och gjorde ett oljebyte mitt i säsongen extra, alltså 2 per år men 14 och framåt har jag bara legat på 13-20 dagar/år så då har jag nöjt mig att byta efter säsong.

Om det är extremt mycket eller inte vet jag inte men hade inte alla tjatat på mig 2011 när jag började tävla så hade jag tittat på mätaren och bytt efter 1000mil.....

Detta kanske hoppar upp och daskar till mig i år men men, har ju några kronor över från oljebudgeten att lägga på en ny motor så det kanske går jämt upp! :D

Kör förresten fortfarande med orginallamellerna, har bytt fjädrar en gång men lamellerna var friska och inom toleranserna så de fick vara kvar, har ny koppling liggande men varför när det funkar....
 
Visst, undviker ju varvstopp och så men snäll tycker jag kanske inte jag är, ser ju till att ha fyllt med olja och håller lite koll på tempen (utom de sista åren då mitt instrument la av så jag kört utan..)
Men, jag tänker ju inte ändra något, varför laga något som funkar lixom, och funkat har det ju gjort tills nu.. :)

Köpte den ny april -08 och körde 1500mil sen blev det att par smc-kurser (det här var ju rätt kul...) -09 blev det 1000mil till och visst var det kul att köra kurs så det blev 15 kurser och bandagar till, dessa bandagar och kurser gick inte i något tempo som sliter mer än gatåka så jag följde bara serviceschemat för att få behålla garantin.

2010 bestämde jag mig för att se vad snabb jag skulle kunna bli, efter en 500 mil tidigt på våren och ett par kurser/bandagar hade jag tröttnat rejält på gatåkat med så det blev bara banåka efter maj, då hade den gått 3000, efter det körde jag över 30 bandagar/kurser/träningar och tog licens innan nästa service inför jag ställde ner på hösten och nu började det gå så fort att det inte gick att jämställa med gatåka längre.

11,12 13 vart det race, körde ca: 30 bandagar/race per år och gjorde ett oljebyte mitt i säsongen extra, alltså 2 per år men 14 och framåt har jag bara legat på 13-20 dagar/år så då har jag nöjt mig att byta efter säsong.

Om det är extremt mycket eller inte vet jag inte men hade inte alla tjatat på mig 2011 när jag började tävla så hade jag tittat på mätaren och bytt efter 1000mil.....

Detta kanske hoppar upp och daskar till mig i år men men, har ju några kronor över från oljebudgeten att lägga på en ny motor så det kanske går jämt upp! :D

Kör förresten fortfarande med orginallamellerna, har bytt fjädrar en gång men lamellerna var friska och inom toleranserna så de fick vara kvar, har ny koppling liggande men varför när det funkar....

Helt fantastisk bra hoj du har vilken tillverkare är de på hojen och hur långt har den gått nu?
 
Helt fantastisk bra hoj du har vilken tillverkare är de på hojen och hur långt har den gått nu?

Som till vänster, R6-08, när du hellre kör än skruvar! ;)

Ingen aning hur långt, hade väl gått ungefär 5500 när instrumentet la av för ett par år sen så närmare 6 är det väl. :)

Men, har ju inte rört motorn så det är en bidragande orsak misstänker jag, de som kör med tunnare topp-packning osv. tror jag kapar på marginalerna och då räcker det nog inte med extra oljebyten, då bör man nog kontrollera och byta lager med jämna mellanrum.

Tjejens -10 har gått nära 3´nu och den körde jag och hon in på falkenberg så det är ju inte bara min som håller orginal, den hann bara med ett par hundra mil på gata innan det blev ren banhoj: :)
 
Du måste köra på en dunderbra olja vilken kör du exakt för den vill man såklart ha :Bugar
 
Du måste köra på en dunderbra olja vilken kör du exakt för den vill man såklart ha :Bugar

Ha ha ha!

Inte en jävla aning men det står yamalube på den! :D

Yamahas "egen" helsyntet, kan ju precis som med biltema vara vad som helst i dunken, men jag följer ju tillverkarens rekommendationer...... :fakta
 
Ha ha ha!

Inte en jävla aning men det står yamalube på den! :D

Yamahas "egen" helsyntet, kan ju precis som med biltema vara vad som helst i dunken, men jag följer ju tillverkarens rekommendationer...... :fakta

Då måste man ju köra den!! De jag vet om Yamalube är att de har stenbra tvåtaktsolja de skotrar som kör på den går aldrig sönder.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top