KTM 1290 Super Adventure

aha ok. Jag får ta och titta runt lite på lite olika modeller av sadlar. Skickade med min KTM komfortsadel när jag bytte in min 1090 Adventure R då han sa att den inte passar på 1290 vilket den verkar göra.... :va :huvet

Jag har kört hela säsongen med KTM's Ergo Seat. Nu vet jag inte hur originalsadeln känns i jämförelse då jag inte haft den på sedan provkörningen hos handlaren, men Ergo-sadeln är väldigt bekväm även efter flertalet timmar i sadeln.

Jag har även varianten med värme, något som kändes halvt onödigt vid inköp, men jag kan lova att det var värt varenda spänn på vårens Norge-tripp när det var mellan 3 och 8 grader och spöregn en hel dag.

Konstigt nog var det ingen av de andra i sällskapet som tyckte synd om mig när jag berättade att jag höll på att bränna röven av mig och därför var tvungen att köra stående när jag kört på maxläget i mer än fem minuter.

KTM Ergo Seat.PNG
 
Jag har kört hela säsongen med KTM's Ergo Seat. Nu vet jag inte hur originalsadeln känns i jämförelse då jag inte haft den på sedan provkörningen hos handlaren, men Ergo-sadeln är väldigt bekväm även efter flertalet timmar i sadeln..

View attachment 444968

Originalsadeln är hård som en mjölkarpall tycker jag, det första jag tänkte på när jag satte mig på hojen. Hårdare än originalsadeln på 1090 Adventure R till och med. Hade ergo sadel till den som jag bytte in med 1090n som sagt och den var betydligt bättre men ändå inte jättebra. Slängde på en Airhawk på långresor.


Har nu beställt från SARGENT SEAT och hoppas på det bästa, har inte hittat en enda dålig recension än iallafall. Ganska lång leveranstid tyvärr men det betyder förhoppningsvis hög efterfrågan på en bra produkt. :)
 
Originalsadeln är hård som en mjölkarpall tycker jag, det första jag tänkte på när jag satte mig på hojen. Hårdare än originalsadeln på 1090 Adventure R till och med. Hade ergo sadel till den som jag bytte in med 1090n som sagt och den var betydligt bättre men ändå inte jättebra. Slängde på en Airhawk på långresor.


Har nu beställt från SARGENT SEAT och hoppas på det bästa, har inte hittat en enda dålig recension än iallafall. Ganska lång leveranstid tyvärr men det betyder förhoppningsvis hög efterfrågan på en bra produkt. :)

Är de då olika hårdhet på sadeln för R,S å T modellerna.
Jag tycker min sadel lagom skön att sitta på de är då en R modell.
 
Är de då olika hårdhet på sadeln för R,S å T modellerna.
Jag tycker min sadel lagom skön att sitta på de är då en R modell.

Du har en helsadel original på den va? Tror det är samma som jag hade original på min 1090 Adv R. Den var bättre än S tyckte jag. Eller vad jag minns iallafall. Åkte aldrig direkt långt på den eftersom jag hade ergo sadeln för längre turer.
 
Du har en helsadel original på den va? Tror det är samma som jag hade original på min 1090 Adv R. Den var bättre än S tyckte jag. Eller vad jag minns iallafall. Åkte aldrig direkt långt på den eftersom jag hade ergo sadeln för längre turer.

Ja de är lång modell.. Hittat en annan snygg sadel på nätet är inte någon org då..
 
Jag bytte nyss ruta på min SAS till en Givi och jag kan säga att det gjorde stor skillnad. Helt klart en stor förbättring... Nu väntar jag bara på den nya Sadeln från Sargent sen är hojen OPTIMAL.. :):tummenupp
 
Haha, ja. Hur vet du det? Kul för mig hoppas jag. R1250GS Exclusive:tummenupp

Jasså det blir BMW nu... Såg en till salu med såna väskor du har i dina videos och spark it ljuddämpare så det borde vara din. :) Lycka till med nya hojen då. :tummenupp
 
var ligger en sådan hoj kostnadsmässigt ? :va

Högt:3freak Jämför man med Ktm 1290SA med Travelpack och värmehandtag och specar en 1250gs likvärdigt, så skiljer det upp mot 40 000 kr:huvet. Ser man lite mer långsiktigt på det hela, med andrahandsvärde och servicekostnader, så blir det inte så stor skillnad.
 
Även jag är lite sugen på e GS 1250, men BMW´s tveksamma kvalité gör mig lite skeptisk :va
Hoppas att din hoj kommer att funka .
( BMW har högt pris och oförtjänt bra kvalitetsanseende... ) :dummer
 
Även jag är lite sugen på e GS 1250, men BMW´s tveksamma kvalité gör mig lite skeptisk :va
Hoppas att din hoj kommer att funka .
( BMW har högt pris och oförtjänt bra kvalitetsanseende... ) :dummer

De håller rätt bra kvalitet, när barnsjukdomarna är åtgärdade...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
De håller rätt bra kvalitet, när barnsjukdomarna är åtgärdade...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Folk som har hygglig insyn i BMW:s hemliga korridorer har rätt höga tankar om den nya motorn. Den har utvecklats och testats under lång tid. Vi får väl se, men jag är inte särskilt oroad. Har ju kört KTM i 4 säsonger och nästan 10000 mil utan större problem, kan det bli värre måntro:glömdet
 
Last edited:
Har du provkört?

Inte 1250 , men 1200 ...
tyckte den var lite svajig i väghållningen och det saknades lite klipp i motorn gemfört med KTM 1290 .
1250 kanske är bättre och man slipper smörja kedjan :tummenupp
 
Inte 1250 , men 1200 ...
tyckte den var lite svajig i väghållningen och det saknades lite klipp i motorn gemfört med KTM 1290 .
1250 kanske är bättre och man slipper smörja kedjan :tummenupp

Svajig i chassit är du den första jag hört som säger om BMW med Telelever... hade du punka? Problemet brukar snarare vara att folk upplever den som lite "död" då den är så sjukt stabil oavsett underlag och last. :fakta

Motorn är nog fin men samma pulver som KTM är det inte alls, oavsett VVT-teknik. Lite bättre än 1200-an på alla varvtal enligt de som provat. Men i längden tillräckligt och totalt sett är det få hojar som ens är i närheten så komplett som den oavsett underlag, sträcka eller körförhållanden. Jag tror att du blir nöjd, inte minst med komforten och daily basis performance.
 
Inte 1250 , men 1200 ...
tyckte den var lite svajig i väghållningen och det saknades lite klipp i motorn gemfört med KTM 1290 .
1250 kanske är bättre och man slipper smörja kedjan :tummenupp

Som BrooklynS skriver ovan så undrar man om du hade punka eller nåt om du tyckte den var svajig. Jag upplever den mycket mer stabil än KTM 1290 SA, speciellt i högre farter. Tyckte också att 1200:an saknade lite umph och liksom dog ut i toppregistret. Lite tråkig helt enkelt. 1250 motorn har framförallt traktorvrid, men är även mer villig i det högre varvregistret. Inte samma brutala pulver som KTM, men tillräckligt för att inte tröttna. Hoppas jag:glömdet
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top