KTM 1290 Super Adventure

Är det någon här inne som monterat annan ljudburk än Akra på sin 1290?
Är lite sugen på att slänga på en annan burk, men vet inte riktigt hur det är med mappning osv, och vad jag har förstått så funkar inte TuneECU på nyare modellerna, som det gjorde på t.ex. 990.
 
Är det någon här inne som monterat annan ljudburk än Akra på sin 1290?
Är lite sugen på att slänga på en annan burk, men vet inte riktigt hur det är med mappning osv, och vad jag har förstått så funkar inte TuneECU på nyare modellerna, som det gjorde på t.ex. 990.

Jag hade ett KGL Racing på min 1290T. Funkade kanon:tummenupp Utan dB-killer så var det ett brutalt ljud med ganska mycket avgassmällar på avslag. Satte in en "äkta" Boosterplug som löste det värsta och fick en bättre gasrespons på köpet. På min nuvarande 1290S så har jag en Spark.it som jag är grymt nöjd med. Levereras med 3 olika dB-killers. Hojen verkar inte gå för snålt ens utan dB-killern.
 
kör med Dominator från polen , funkar utmärkt :tummenupp
 
Jag hade ett KGL Racing på min 1290T. Funkade kanon:tummenupp Utan dB-killer så var det ett brutalt ljud med ganska mycket avgassmällar på avslag. Satte in en "äkta" Boosterplug som löste det värsta och fick en bättre gasrespons på köpet. På min nuvarande 1290S så har jag en Spark.it som jag är grymt nöjd med. Levereras med 3 olika dB-killers. Hojen verkar inte gå för snålt ens utan dB-killern.

Det låter bra. Är det något mer än Boosterplug man kan göra, eller är nästa steg en Power Commander eller motsvarande?

Har funderat på att skaffa ett Wings och har fått infon från dem att så länge man kör med dB-killer så behövs ingen justering av map, men om man vill köra utan killer så rekommenderar de ny mappning.

Har även kikat på Leo Vince och Arrow då jag tycker de ligger rätt till i pris i förhållande till kvalitén.
 
Det låter bra. Är det något mer än Boosterplug man kan göra, eller är nästa steg en Power Commander eller motsvarande?

Har funderat på att skaffa ett Wings och har fått infon från dem att så länge man kör med dB-killer så behövs ingen justering av map, men om man vill köra utan killer så rekommenderar de ny mappning.

Har även kikat på Leo Vince och Arrow då jag tycker de ligger rätt till i pris i förhållande till kvalitén.

Enligt min KTM mek som har gått alla kurser och utbildningar för KTM så är det bara att köra så länge man inte öppnar upp mer i luftburken också. Får man väldigt mycket avgassmällar så fetar en BoosterPlug bränsleblandningen. Efter att jag bytte in min 1290T som då gått 2400 mil i min ägo med Slipon utan dB-killer, så lämnade nästa ägare in den för 3000 mila service och då var sliponet fortfarande på. Fick veta att alla ventiler var spot on och såg ut som nya. Tror inte man behöver vara så nojig.
 
Kör med ljuddämpare från Dominator, Boosterplug, KN -filter, demonterad SAS med dongel för detta och ersättningsplatttor för super Duken. Hojen går bra ....
Skall man ha mer effekt behövs ett nytt framrör utan katalysator och Power Commander samt bänkkörning
Nästa steg är väl kammarna från Super Duken osv
 
Kör med ljuddämpare från Dominator, Boosterplug, KN -filter, demonterad SAS med dongel för detta och ersättningsplatttor för super Duken. Hojen går bra ....
Skall man ha mer effekt behövs ett nytt framrör utan katalysator och Power Commander samt bänkkörning
Nästa steg är väl kammarna från Super Duken osv

Jag är inte så intresserad av mer effekt, jag vill bara ha fram lite mer ljud. Jag vill bara inte att hojen ska gå så snålt att den tar skada av det, men det verkar ju inte vara några bekymmer med det.
 
Jag är inte så intresserad av mer effekt, jag vill bara ha fram lite mer ljud. Jag vill bara inte att hojen ska gå så snålt att den tar skada av det, men det verkar ju inte vara några bekymmer med det.
Gillar du ljud så skall du köra med dominator-dämpare utan db killer. Den är lätt och billig :tummenupp
Kör med boosterpuiggen eftersom den fetar på blandningen även på höga varv, O2 sensorerna funkar fortfarande under 5500varv men reglerar från ett fetare ursprungsvärde.
avgassmällar kan vara ett tecken på att den går för snålt. Demonterar du SAS´n så minskar även detta avgassmällarna. du spar även vikt, utrymme och hojen blir snyggare ...:va
( min hoj går mjukt och fint över hela varvtalsregistret)
 
Gillar du ljud så skall du köra med dominator-dämpare utan db killer. Den är lätt och billig :tummenupp
Kör med boosterpuiggen eftersom den fetar på blandningen även på höga varv, O2 sensorerna funkar fortfarande under 5500varv men reglerar från ett fetare ursprungsvärde.
avgassmällar kan vara ett tecken på att den går för snålt. Demonterar du SAS´n så minskar även detta avgassmällarna. du spar även vikt, utrymme och hojen blir snyggare ...:va
( min hoj går mjukt och fint över hela varvtalsregistret)

Vi får se vad det landar på till slut.
Jag pysslade en hel del med min 990 som jag hade innan och monterade öppet filter, plockade bort SAS och sekundärspjäll osv., men det finns såklart mindre info om moddar för den här nyare modellen så man är ju lite osäker om vad som funkar och är värt besväret.

Jag har dessutom precis köpt hojen och har bara hunnit provköra den i 10 minuter innan köpet, så det är ingen större panik än så länge. Problemet (eller fördelen) med vintern är ju dock att man har tid att fundera på allt man vill och kan göra med hojarna man har i garaget. :hihi
 
Orginalljuddämparen är inte bara dyr, den är även enormt tung. byt ut den och du kan släppa styret i farten utan att hamna i höger dike ...:tummenupp
 
Last edited:
Orginalljuddämparen är inte bara dyr, den är även enormt tung. byter ut den kan du släppa styret i farten utan att hamna i höger dike ...:tummenupp

Ah, är det det som gör att den stävar som en Kogg i motvind. :)

Ni med nya rör får gärna posta bilder. :tummenupp
 
Last edited:

Får väl väcka tråden lite då jag skaffat 1290 SAS..

Är det Touratechs låga komfortsadel du har eller är det standard höjd?? Stor skillnad mot original?
Tycker standardsadeln är hård som tusan, kanske mjuknar lite då hojen bara gått 170 mil än så länge men vill nog ha nått mer lämpat för långtouring.
 
Grattis till en kanonhoj:tummenupp
Det är Touratechs låga komfortsadel. Den är inte mjukare, men för mig så funkar den i 8 timmars pass. Sadeln upplevs som hård men ger mindre träsmak än mjuka sadlar enligt min erfarenhet.
 
Grattis till en kanonhoj:tummenupp
Det är Touratechs låga komfortsadel. Den är inte mjukare, men för mig så funkar den i 8 timmars pass. Sadeln upplevs som hård men ger mindre träsmak än mjuka sadlar enligt min erfarenhet.

aha ok. Jag får ta och titta runt lite på lite olika modeller av sadlar. Skickade med min KTM komfortsadel när jag bytte in min 1090 Adventure R då han sa att den inte passar på 1290 vilket den verkar göra.... :va :huvet
 
Missat den här tråden å nu har man läst igenom hela....

Hyfsat me info om olika saker.. :tummenupp
 
20180925_103324.jpg
Me lite bök så fick jag ur insatserna å ljudet vart klart mer anpassat för hojen..
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top