Koppla extraljus x 5 - hur hade ni gjort?

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
2,5mm2 ska räcka men med 4mm2 har du mer marginal om du vill ta ut nåt mer sen.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Japp, arean är (pi*d^2)/4

Alltså, har du en sladd med koppardiameter 1mm så är det (ca) (3.14*1*1)/4, i runda slängar 0.75 mm^2 så för att komma upp i 4 kvadratmillimeter behöver du dryga 2mm diameter, 2mm ger 3.14
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jovisst, men till reläets minus.

Hmm, vilken area krävs?

:rodnar

Och från
reläets minus till batteriets minus
går det en 2,5mm2 eller 4mm2 kabel till batteriets minus ?

Det är ju lämpligt med samma dimension på svart "retur" som på röd "till" ledning.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Och från
reläets minus till batteriets minus
går det en 2,5mm2 eller 4mm2 kabel till batteriets minus ?

Det är ju lämpligt med samma dimension på svart "retur" som på röd "till" ledning.



PÅ ett annat mc forum började ett ärkemongo bråka med mig - han sa att pluskabeln var viktigare :rofl
Han fattade inte att hela grejen är att dra ström genom en glödlampa....

Sedan är det många som inte tänker på att man kan ha 6 plusledare men bara en jord , enkelt exempel är en släpvagn - jordledaren måste helst kunna hantera last på alla plusledare och måste vara tjockare.
Man ser ibland på släp att när man blinkar så pulserar t.ex bromsljus och då har nån hemmapulare samma dimension på jordenkabeln som en av plusledarna
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Och från
reläets minus till batteriets minus
går det en 2,5mm2 eller 4mm2 kabel till batteriets minus ?

Det är ju lämpligt med samma dimension på svart "retur" som på röd "till" ledning.
Styrningen till reläet och jordningen av det kan lika gärna vara 0,75mm², eftersom det inte går några egentliga strömmar där. Reläet är ju bara en fjärrstyrd strömbrytare för plusmatningen till den egentliga brukaren, tex lampa, signalhorn, USB-uttag osv. Däremot ska ju kabeln från batteriet, via reläet, till brukaren, och brukarens jord vara anpassad för den ström som går där, och längden på kabeln som behövs, eftersom längre kabel ger större spänningsfall, och det kan kompenseras med större area. Nu är det sällan ett problem på en hoj dock.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Styrningen till reläet och jordningen av det kan lika gärna vara 0,75mm², eftersom det inte går några egentliga strömmar där. Reläet är ju bara en fjärrstyrd strömbrytare för plusmatningen till den egentliga brukaren, tex lampa, signalhorn, USB-uttag osv. Däremot ska ju kabeln från batteriet, via reläet, till brukaren, och brukarens jord vara anpassad för den ström som går där, och längden på kabeln som behövs, eftersom längre kabel ger större spänningsfall, och det kan kompenseras med större area. Nu är det sällan ett problem på en hoj dock.

Om du läser # 42 så tänker Klosse dra returen från extraljusen till reläets minus.
Dvs returen från 150W extraljus till reläets minus / jordning.
Iden med 0,75mm2 för jordning av reläet känns då underdimensionerat för mig.
 

Ilpkz

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2017
Ort
Kumla
Hoj
VTR VX XVS
Hej på er.
Det finns idag 3 olika storlekar på Deutsch kontakter.
DTM = mindre modell av Deutsch , klara 0,5 mm2 kabel , 7,5A kontinuerligt kapacitet.
DT = standard storlek , sitter på 98% på all elutrustning , 0,5A till 2,5A kabel , klarar 13A kontinuerligt kapacitet
DTP = stor modell , sitter mest på extraljusramper , 0,8 till 3,3 mm2 kabel. Klarar 25A kontinuerligt kapacitet.
Och givetvis så passar inga av dessa mot varandra på grund av olika storlek på hus och stift.
Så välj rätt.::)
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top