Koppla extraljus x 5 - hur hade ni gjort?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag hade nog dock använt öppningsbara wago kontakter o fyllt dessa med vitt vasselin för att att slippa ev ärg i framtiden.
 

Bifogat

  • s-l1000.jpg
    s-l1000.jpg
    81.1 KB · Visningar: 30
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Läs vad jag skrev eeeeeeeen gång till ;) Och om du har relän som drar 150W vid omslag så är dom nog inte direkt lämpade för att ha på en hoj i vilket fall :fakta

Jag skrev
Och om man då hänger på 150W på en utgång så lär den nog slå av den utgången !
Enda chansen är matning direkt från batteriet, det kanske fungerar.

Det blev nog ett missförstånd ?

Med enda chansen är matning direkt från batteri avsåg jag inte att man skulle mata reläernas styrspänning direkt från batteriet
(och sedan ta kraftmatningen från ECU)

utan att mata belastningen 150W direkt via reläerna från batteriet.

Vad händer om man matar reläernas styringång direkt från batteriet, funkar det ??????
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
ingen har lyckats besvara min enkla fråga ännu.

”hur gör man bäst, säkrast och snyggast för att ansluta ytterligare fyra deutsch-kopplingar (se bild) till befintlig kabelhärva?”

den ”beflintliga kabelhärvan” är den som har bifogats med ett av de fem ljusen, som innehåller reläet och som syns på en av bilderna i trådstarten.

Tydligare än såhär går frågan knappast att formulera:

https://www.sporthoj.com/forum/show...ade-ni-gjort&p=6395241&viewfull=1#post6395241

Du vinner !
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vad är alltså fördelen med det jämfört med att använda Scotchlok (som är fyllda med gel som tätar)?

Skulle du någon gång i framtiden vilja ändra på något öppnar du bara wago kontakten medans scotchlok så får du klippa kablarna o skala om ändarna.

Men blir det helt perfekt från början spelar det kanske ingen roll alls.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är frågan hur man splittar en matning till fem på bästa sätt?

Då det gäller att koppla in extraljus skulle jag göra som sagts tidgare i tråden. Spänningsmatning till reläet (märkt 30) direkt från batteriets plus avsäkrat så nära batteriet som möjligt, slarva inte med avsäkringen för med lite otur vid en kortslutning kan hela hojen med allt runt i kring brinna upp. Skulle sen ta ut styrningen (märkt 86) till reläet från helljus lampan med ev brytare mellan men här skulle jag också montera en släckdiod (typ 1N4007 går bra med annan diod med men jag har såna på hyllan) över reläspolen mellan 85 och 86 för att förhindra att kan skicka en spänningstopp in i resten av elsystemet då reläet används, är väl ännu kinkigare om det rör sig om en modern hoj med bara en säkring. Har hört skräck historier där relän brännt upp elektroniken i bilar, hur samma dom är vet jag inte men jag vågar inte chansa utan det sitter släckdioder i alla mina reläkopplingar. Sen kopplas 87 till extraljusen som splittas på lämpligt sätt till respektive lampa.

Använder man sig sen av krymplsang till kablaget och skarvar så kan man få det hela snyggt och se ut fabriksgjort.
 
Last edited:

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Hur jag hade gjort för att dela upp en kabel till 4?

Jag hade tagit en "lödfri skarvhylsa", troligen en gul (grov), satt kniven i den och slitit av plasten.
Skarvhylsa.jpg

På ena sidan hade jag stoppat i matningen, klämt till med polygripen.
På andra sidan hade jag stoppat i de 4 kablarna och likaledes klämt till med polygripen.
Sedan fram med lödkolv och lödtenn, löda fast kablarna i hylsan.

Dra krympslang över det hela, helst bra kvalitet på krympslang, sån där med smältlim invändigt.

Hade det varit något som ska ligga i mark hade jag tryckt i en klick silicone i krympslangen innan värmning / krympning för att få det helt tätt.
Illbruck FA180 har visat sig fungera bra för sånt.

fa180.jpg

Så, en enkel skarv 1->4 med material som alltid finns hemma.
För är det något som stör mig är det när jag måste handla specialgrejor för att få till något så grundläggande som en kabelskarv...


Ja, jag vet, "crimpade kontakter"..."syrefritt"..."syrafritt fluss"..."lineman splice"..."vibrationer"..."NASA riktlinjer för lödning" osv... absolut, visst, men nu är det inte så att vi ska skarva kablar till någon rymdfärja.
Det är frågan om att få jobbet gjort med tillräcklig driftsäkerhet för "normalt hemmabruk", och sånt gör iallafall jag normalt med sånt material som finns...hemma... :tummenupp
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja, jag vet, "crimpade kontakter"..."syrefritt"..."syrafritt fluss"..."lineman splice"..."vibrationer"..."NASA riktlinjer för lödning" osv... absolut, visst, men nu är det inte så att vi ska skarva kablar till någon rymdfärja.
Det är frågan om att få jobbet gjort med tillräcklig driftsäkerhet för "normalt hemmabruk", och sånt gör iallafall jag normalt med sånt material som finns...hemma... :tummenupp

Jag har gjort liknade skarvningar i både traktorer, bilar, snöskotrar och även på lill Hondan innan jag visste om att det var fel ;) Hittils har jag inte råkat ut för att nån kabel gått av vid lödningen. Biltemas värdelösa kabelskor funkar jättebra att löda om man tar bort plasten, använt många biltema ringkabelskor i gittarförstärkarbyggen med fastlödda kablar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad var det då för fel på länken jag skickade: https://www.abkati.se/produkter/for...schkontakter/deutsch-grenkabel-universal.html :va Med såna Y-kopplingar löser du ju problemet, och du kan ta bort allt utan att det märks, eller bygga om hur du vill.

Undra vad för hemlig NASA-superkoppling som sitter under krympslangen på dom där Y-kablarna ;)

Jag hade lött ihop kablarna om det var mina, framförallt för att jag ha de grejerna som behövs för en sån operation hemma i garaget.
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Vad är alltså fördelen med det jämfört med att använda Scotchlok (som är fyllda med gel som tätar)?

Wagoskarven är fjäderbelastad vilket helst ska få kardelerna i kabeln att "flyta" ut för att få maximal kontaktyta mot blecket ini. Scotchlock är väl samma som gamla tidens tjuvar som skär igenom kabelhöljet och i bästa fall ger en tillfredställande kontakt men inte alltid.
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
Ta spänningsmatning direkt från batteriet, styr reläet med en kabel från helljuset på hojen, jorda i antingen batteriet eller en punkt i ramen. Det kan ju också vara bra att ha en strömbrytare så att du kan välja att inte alltid ha extraljuset på, och kanske dubbla relän och strömbrytare, så att du kan köra lamporna gruppvis, 2+3 tex. Ha gärna 4-kvardraskabel också så att du inte får spänningsfall i kablaget.

Exakt så har jag gjort ( F800gs med canbus ) funkar primo. Har dock skippat extra brytarna.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Såhär gjorde jag.

Ska nu klippa av den röda sladden till kabelhärvans enda Deutsch-kontakt och trycka in den i en ytterligare Scotchlok, som också den röda sladden här går in i och förstås den andra änden av Deutsch-kontaktens avklippta sladd (som kommer från reläet).
 

Bifogat

  • IMG_5122.jpg
    IMG_5122.jpg
    733.9 KB · Visningar: 76

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Såhär gjorde jag.

Ska nu klippa av den röda sladden till kabelhärvans enda Deutsch-kontakt och trycka in den i en ytterligare Scotchlok, som också den röda sladden här går in i och förstås den andra änden av Deutsch-kontaktens avklippta sladd (som kommer från reläet).

Ser snyggt ut ! Scotchlok i krympslang förmodar jag.
Nu väntar vi bara på fotot med de 5 lysande ljusen !
Men behöver inte de svarta kablarna på DT kontakterna kopplas in på samma sätt som de röda ? Med en svart kabel till batteriets minus ?
 
Last edited:
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top