Kuggad Uppkörning (Löjligt...)

Ingen vettig människa har väl praktiserat garagesvängen i verkliga livet utom möjligtvis för att visa att man kan?:va Det är ett fullständigt orealistiskt moment, ska jag runt med hojen på en liten trång vändplan så leder jag antagligen runt den, lugnt och stilla med fötterna i backen för att se till att jag kommer runt utan att orsaka skada på vare sig mig, hojen eller annans egendom.

Läs inlägg #51 och #58 igen. Garagevändning handlar inte om att alla måste vända sin hoj ute i trafiken på detta sätt. Garagevändning är däremot en alldeles utmärkt EXAMEN för balans och kontroll INNAN du får ditt körkort.

I vilket fall som, om du inte grejar en garagevändning utan att vara orolig för att skada dig själv, hojen eller annans egendom så ska du nog fundera på om du överhuvudtaget ska vistas ute i trafiken...?

Lite märkligt resonemang då det inte ens är tillåtet att sätta ner fötterna. Men inte för att jag är förvånad över vilka vändningar samhället tar i feminismens spår.

Me too...
 
Läs inlägg #51 och #58 igen. Garagevändning handlar inte om att alla måste vända sin hoj ute i trafiken på detta sätt. Garagevändning är däremot en alldeles utmärkt EXAMEN för balans och kontroll INNAN du får ditt körkort.

I vilket fall som, om du inte grejar en garagevändning utan att vara orolig för att skada dig själv, hojen eller annans egendom så ska du nog fundera på om du överhuvudtaget ska vistas ute i trafiken...?



Me too...

"Här, visa nu att du kan köra hojen i krypfart och vända runt den inuti det här låtsasgaraget"
- Jag kommer aldrig ens ge mig på en så dum manöver så varför ska jag över huvud taget kunna utföra den?
"Annars kan vi omöjligen bedöma din lämplighet som MC-förare"
...:rolleyes:

Enligt mig är det ungefär lika dumt som att bromsprovet skulle bestå av en kontrollerad nose-wheelie av bestämd längd. Ett alldeles ypperligt bevis på din balans och din förmåga att hantera hojens frambroms, inte sant? Det kommer aldrig krävas att du utför en sådan manöver i trafiken, det skulle snarare tyda på bristande omdöme om du gör det. Men du ska visa att du kan, bara för att.

Bromsprovet (så som det ser ut nu alltså) har i alla fall någon slags koppling till verkligheten. Du ska visa att du behärskar att bromsa tillräckligt hårt och kontrollerat, utan att låsa hjulen eller köra omkull, i syfte att visa att du kan stanna i tid om det dyker upp ett hinder framför dig. Ett relevant prov då du mycket väl kan hamna i en situation där du behöver bromsa kraftigt men kontrollerat där ute, i den verkliga trafiken. Att öva in cirkuskonster bara för att bevisa att du kan hantera hojen på ett sätt som aldrig kommer krävas av dig i verkligheten och som inte är relevant för någon verklighetsbaserad trafiksituation däremot... Den tydligaste indikationen på att det ligger något i detta skulle man ju kunna tycka är det faktum att det numera inte inkluderas i det praktiska körprovet.
 
Eftersom jag under åren i sadeln kört många småvägar men också kört fel har jag haft nytta av att kunna göra en u-sväng. :D

Att kunna använda fullt styrutslag på en SportHoj underlättar och vill man inte kunna det så tycker jag man gör det svårare för sig själv. :va Jag gillar att klara av saker, inte undvika det som kan vara svårt, och hela tiden försöka bli bättre men jag är kanske udda? :va

Nu behövde jag inte klara en garagevändning, inte ens något som var svårt när jag körde upp så jag var en ganska värdelös motorcyklist med körkort. :fakta
 
Manövrera långsamt med kontroll och max styrutslag = ”cirkuskonst”? :va

Jag kallar det ”nödvändig basal körförmåga”.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
Kan man inte köra långsamt så är man nog inte så skicklig som man tror på att köra snabbt heller.
Kan man inte göra en garagevändning så är man nog inte heller tillräckligt körskicklig i övrigt heller.

Så resonerar jag.
 
Kan man inte köra långsamt så är man nog inte så skicklig som man tror på att köra snabbt heller.
Kan man inte göra en garagevändning så är man nog inte heller tillräckligt körskicklig i övrigt heller.

Så resonerar jag.

Men precis!


Övar man på det grundläggande - balans - så avspeglas det i körskickligheten i stort. Känslan för hojen. Marginalerna i trafiken. Osv

Men det förstår man ju inte förrän man börjar kunna hantera hojen i lågfart... skillnaden upptäcks ju från det hållet liksom.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
oj vilken het potatis garagevändningen blev :yoparty den var väl inte spexielt svår att lära sig :)
 
Kan man inte köra långsamt så är man nog inte så skicklig som man tror på att köra snabbt heller.
Kan man inte göra en garagevändning så är man nog inte heller tillräckligt körskicklig i övrigt heller.

Så resonerar jag.

Men precis!


Övar man på det grundläggande - balans - så avspeglas det i körskickligheten i stort. Känslan för hojen. Marginalerna i trafiken. Osv

Men det förstår man ju inte förrän man börjar kunna hantera hojen i lågfart... skillnaden upptäcks ju från det hållet liksom.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
Jag undviker garagevändningar i trafiken, är väl talanglös. Vältskador ligger på 20% av försäkringsskador enl. Svedea

Således borde Svedea lobba för att garagevändningen återinförs vid uppkörningen. Alternativt ge billigare försäkring till oss som klarar garagevändningen...?
 
Det är väl bara att lära sig "garagesvängen", -hur svårt kan det vara ?
Det är bra att kontroll på hojen. Det kan behövas ibland :yoparty

Vi ll du köra hoj eller åka ?
 
Om problemet är att det verkar som om man skall kunna vända i ett litet garage som man aldrig gör på det sättet, kalla det för långsamvändning då. Tadaaa, problem borta.

/R
(som inte heller gjorde någon långsamvändning, eller någon form gjorde man väl i mitten av lågfarten
 
Manövrera långsamt med kontroll och max styrutslag = ”cirkuskonst”? :va

Jag kallar det ”nödvändig basal körförmåga”.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Ingenting som du inte behöver kunna tillämpa rent praktiskt kan kallas nödvändig basal körförmåga, det säger ju sig självt. Då kan vi lika gärna införa wheelies, stoppies, sladdning, trialkörning och fan vet allt på körprovet, det är väl ungefär lika basalt nödvändigt att kunna för att ska visa att du är en bra MC-förare. Har du så brutalt dålig balans och kontroll på ditt fordon så framkommer det nog under övriga delar av körprovet och då lär inspektören kunna göra helhetsbedömningen att du inte ska ha körkort på grund av det.

Om till och med de som ansvarar för körprovets uppbyggnad och för utfärdandet av körkort har kommit fram till att garagesvängen inte är ett nödvändigt provmoment så känns det ärligt talat ganska korkat att försvara det och hävda att det hör till nödvändig basal körförmåga...
 
Många har försökt hitta en enkel övning som så tydligt ger en indikation på körförmågan men ingen har lyckats...


Buy quality, cry once
 
Många har försökt hitta en enkel övning som så tydligt ger en indikation på körförmågan men ingen har lyckats...


Buy quality, cry once

Jag tror ju inte att man slutat bedöma manöverförmågan och kördugligheten på förarna i och med borttagandet av garagesvängen. Det hoppas jag inte. Däremot tror jag att man har insett att man kan bedöma det på andra sätt, och att helhetsintrycket är viktigare än huruvida du klarar av att köra långsamt och svänga snävt utan att ha fötterna i backen...
 
Nej tyvärr, dagens förenkling av regler av genusskäl ger inte samma möjlighet till bedömning av körförmågan.

Har man problem med ”garagevändningen” är det bara att öva...


Buy quality, cry once
 
Ingenting som du inte behöver kunna tillämpa rent praktiskt kan kallas nödvändig basal körförmåga, det säger ju sig självt. Då kan vi lika gärna införa wheelies, stoppies, sladdning, trialkörning och fan vet allt på körprovet, det är väl ungefär lika basalt nödvändigt att kunna för att ska visa att du är en bra MC-förare. Har du så brutalt dålig balans och kontroll på ditt fordon så framkommer det nog under övriga delar av körprovet och då lär inspektören kunna göra helhetsbedömningen att du inte ska ha körkort på grund av det.

Om till och med de som ansvarar för körprovets uppbyggnad och för utfärdandet av körkort har kommit fram till att garagesvängen inte är ett nödvändigt provmoment så känns det ärligt talat ganska korkat att försvara det och hävda att det hör till nödvändig basal körförmåga...

Det är ju en sak vad man faktiskt visar med en manöver och en annan sak vad syftet med den är.

Garagevändningen ersattes ju av dom manöverbanor vi har idag.
Den långsamma har som avsikt att visa att du klarar av att balansera hojen i låg fart med hjälp av koppling och gas eftersom du inte har möjligheten att balansera med styret när du har fullt styrutslag.
Du visar att du kan balansera och manövrera hojen i låg hastighet vilket faktiskt emellanåt händer i trafiken. Att då inte vara beroende av att sätta ner fötterna och paddla sig fram redan i joggingfart är ganska bra och minskar betydligt risken för att du ska råka välta hojen.

Det kanske inte är optimalt men det är nog det bästa man kommit på för att ge någon bild av förarens förmåga att hantera motorcykeln.

Den snabba banan har som avsikt att visa att du kan göra undanmanöver och ändra riktning på hojen i lite fart och den visar också att du är kapabel att sköta broms, koppling, gas och växling samtidigt som du ändrar riktning. Enligt mig ett ganska vettigt prov om du frågar mig då det är ett rätt svårt prov om du inte fått ner lite av MC hanteringen i ryggmärgen istället för att köra enbart med huvudet. Klarar du inte det provet är risken större att du blir överbelastad med information i en komplex trafiksituation vilket ju faktiskt uppstår lite här och där i verkligheten.

Vad inbromsningsproven visar är väl överflödigt att kommentera.

Jag tycker egentligen att det är ganska vettiga saker att visa att man kan för att klargöra att man kan hantera hojen vettigt när man sedan kommer ut i trafiken.
Exakt vart gränsen går för när man bedömer att man är tillräckligt duktig är väl en annan fråga. Men dom flesta inspektörer verkar som jag uppfattar det lägga ribban vid att man ska se bekväm och trygg ut på hojen. Om man sätter ner foten lite på långsamma banan är inget större problem så länge som helhetsintrycket är bra.

Däremot finns det ju inspektörer som direkt kuggar för minsta lilla miss på manöverbanorna vilket ju blir lite väl hårt. Det är ju generellt sett ganska nervösa personer som kör upp och nervösa personer gör misstag. Och syftet ska ju vara att du ska visa att du kan hantera motorcykeln. Det är ju inte en tävling i konstkörning eller så.

Jag vågar lova att dom flesta som är relativt vana MC förare som har några mil i sadeln faktiskt skulle klara båda manöverproven relativt enkelt så länge som man bara sitter på en hoj som inte är direkt olämplig för att klara provet. Som typ en kåpförsedd hoj med vändradie som en lastbil.
 
Garagevändningen var kalas som lackmus på hur bekväm föraren var på hojen, och dels för att få ner elever på jorden när dom blev för stöddiga lite för snabbt:

"Bra! Det klarade du snyggt.
Nu: pröva samma sak från andra hållet. Jag åker och handlar korv så länge..." :brynad




Det pratades om "cirkuskonst" och "inget praktiskt värde" när övningen togs bort, men som flera andra påpekat - som diagnostiskt 10-sekunderstest är det oslagbart.

"Garagevändningen" återkom förövrigt under militärutbildningen men under annat namn, och övades iinntteennssiivvtt.
Då för att det var en grundförutsättning att ordonnanser och trafikare snabbt och säkert skulle kunna vända bort från eldöverfall även på begränsad yta.

Dags att införa momentet i körkortsutbildningen igen - men nu under epitetet "ortenvändning"...?
 
Med tanke på att många nybakade motorcyklister redan i dagsläget verkar spenderat minst lika många timmar på att fixa de befintliga manöverbanorna som att faktiskt köra ute i trafiken, så är det åtminstone för mig en fullt rimlig ståndpunkt att inte snedfördela detta ytterligare.

Underlaget må vara knapphändigt, men av den handfull personer jag själv känner till som tagit lappen de senaste åren vet jag ingen som inte nött manöverbanorna i timmar före uppkörning. Framförallt lågfarten.
 
Ingenting som du inte behöver kunna tillämpa rent praktiskt kan kallas nödvändig basal körförmåga, det säger ju sig självt. Då kan vi lika gärna införa wheelies, stoppies, sladdning, trialkörning och fan vet allt på körprovet, det är väl ungefär lika basalt nödvändigt att kunna för att ska visa att du är en bra MC-förare. Har du så brutalt dålig balans och kontroll på ditt fordon så framkommer det nog under övriga delar av körprovet och då lär inspektören kunna göra helhetsbedömningen att du inte ska ha körkort på grund av det.

Om till och med de som ansvarar för körprovets uppbyggnad och för utfärdandet av körkort har kommit fram till att garagesvängen inte är ett nödvändigt provmoment så känns det ärligt talat ganska korkat att försvara det och hävda att det hör till nödvändig basal körförmåga...

Helt ok för mig.

Den elev som gör wheelies, stoppies, sladdar och kör trail skulle jag inte bry mig om att kolla ifall han kan göra garagevändning, bromsprov eller manöverprov.

Det väsentliga är inte hur utan ATT man visar sig behärska fordonet.

Men nu är ju jag inte körskolelärare.
 
Nyheter
En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

Back
Top