Kuggad Uppkörning (Löjligt...)

Killen som körde upp före mig glömde att slå av sin blinkers flera gånger. Trafikinspektören fick säga åt honom flera gånger. När dom kom tillbaks så fick killen skäll. Trot eller ej men han fick kortet. Han hade nog kuggat om han varit privatist.
 
På den svartvita tiden när jag tog mc-kort blåste det storm dagen för uppkörning. ALLA blåste omkull/bort från konkörning/garagevändning. Till slut gav inspektören upp och sa att vi skiter i det här, det funkar inte. Alla klarade sig :-)
 
så jävligt blåste det (nästan) när frugan gjorde uppkörning förra månaden.. men ingen hänsyn till att det blåste så in i helvete. :(
man skulle köra tokbra trotts vindbyar på 13-15m/s i sidan på lågfarten, konerna blåste iväg också.. :)
tre av fyra kuggade den vändan och nu är det ju kört med tider för ny uppkörning, så nytt teoriprov måste ju göras i vinter då det räcker endast 1år?!

nya friska tag nästa säsong och hoppas på bättre provförättare än dom som hon fått hittills. :fyllisar
 
Sonens körskollärare höll hårt på att han bara skulle blinka ut ur rondeller. Uppkörningsmannen gav som kommentar att han borde blinka vänster in i rondeller, om han hade för avsikt att först svänga vänster, och sen blinka höger när han lämnar rondellen. Lotteri, mao...

Bör och ska är inte detsamma.

En förarprövare behöver dock inte hålla sig till reglerna. Denne kan hitta på egna bedömningsgrunder.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Bör och ska är inte detsamma.

En förarprövare behöver dock inte hålla sig till reglerna. Denne kan hitta på egna bedömningsgrunder.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nu var det inte någon bedömningsregel utan ett tips från coachen.

Grunderna i trafiken handlar om bedömningar utifrån huvudregeln
”Underlätta för andra trafikanter”.

För att detta skall vara möjligt så måste man ”vara tydlig med sina egna avsikter” och där ingår exempelvis att det kan vara smart att blinka vänster i en rondell så länge man avser fortsätta i den eller avser att inför rondellen ta innerspåret.

Det finns heller inga explicita regler för ”håll avstånd”, ”etablera ögonkontakt vid korsningar och övergångsställen” och liknande men det betyder ju inte att den erfarne förarprövaren inte får ge tipsen till den som visar upp sina färdigheter. Alla chanser att överleva i trafiken är bra.


Frågan är snarare om man överhuvudtaget är lämplig som förare om man är extrem rättshaverist...


Buy quality, cry once.
 
Nu var det inte någon bedömningsregel utan ett tips från coachen.

Grunderna i trafiken handlar om bedömningar utifrån huvudregeln
”Underlätta för andra trafikanter”.

För att detta skall vara möjligt så måste man ”vara tydlig med sina egna avsikter” och där ingår exempelvis att det kan vara smart att blinka vänster i en rondell så länge man avser fortsätta i den eller avser att inför rondellen ta innerspåret.

Det finns heller inga explicita regler för ”håll avstånd”, ”etablera ögonkontakt vid korsningar och övergångsställen” och liknande men det betyder ju inte att den erfarne förarprövaren inte får ge tipsen till den som visar upp sina färdigheter. Alla chanser att överleva i trafiken är bra.


Frågan är snarare om man överhuvudtaget är lämplig som förare om man är extrem rättshaverist...


Buy quality, cry once.

Tack. Visst är det bra med regler och experter?

Just det där med att blinka i rondeller skulle vi kunna skrocka om en stund.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Tack. Visst är det bra med regler och experter?

Just det där med att blinka i rondeller skulle vi kunna skrocka om en stund.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det är väl bara att läsa t.ex här vad Tragikverket skriver...om körning i rondeller, nåja cirkulationsplats som det egentligen heter.

Om Tragikvärket var för trafiksäkerhet skulle de gå ut med stora infokampanjer i asociala media, TV, tidningar och på deras skyltar i trafiken om vilka regler vi ska köra efter.

Men nu kör de på Noll Vision där det går bra att krocka bara det inte innebär död eller mer än 10% bestående invaliditet! :huvet

Tillsammans med det faktum att Tragikvärket inte tror att trafikanterna kan ta till sig information så kan vi köra hur som helst i rondeller, som heter cirkulationsplats men det är det bara regelnissar som använder, för när vi krockar så är det förskräcklingsbolagen som bestämmer. Tragikvärket skiter i vilket! Om vi inte dör eller får mer än 10% bestående invaliditet är Noll Vision uppfylld! :fakta
 
Jag tror att vår rättshaverist stirrar sig blid på enskilda detaljer när han även om han blinkat rätt troligtvis skulle blivit kuggad ändå. Examinatorn såg nog att helhetskompetensen hos föraren helt enkelt inte fyllde kraven.

Jag är inte bitter...
 
Ja länsman blir lite upprörd om man är i rondellen och kör. :hihi

Ja, träffar du en länsman så förstår jag! Det var många år sedan länsman försvann... :hej

Men länsman är numera även ett smeknamn för polis vilket då är ungefär likvärdigt att använda för det som vi i dagligt tal kallar rondell, men som egentligen heter cirkulationsplats! :D
 
Jag tror att vår rättshaverist stirrar sig blid på enskilda detaljer när han även om han blinkat rätt troligtvis skulle blivit kuggad ändå. Examinatorn såg nog att helhetskompetensen hos föraren helt enkelt inte fyllde kraven.

Jag är inte bitter...

Det nog så det ligger till...

Samspelet i trafiken bygger till största delen på att visa hänsyn och ha ett defensivt körsätt, får inte uppfattningen att ts är den defensiva typen...
En och annan sådan fastnar i tragikverkets nät vid uppkörning, de flesta slinker igenom dock...
 
Jag tabbade mig en hel del på uppkörningarna, och fick inget kort de gångerna, kolla efter min tråd om det....Nej just det, det finns ingen sån tråd:fakta:D
 
Tjena alla, ny här på forumet. Från Göteborg. Kör en FZS600 -03, och håller på att ta kortet.

Jag har haft 2 uppkörningar nu, en i Halmstad och en i Borås igår. När jag körde upp i Halmstad blev allt stressat och jag kuggade på högfarten. Det var förståeligt.

Men, när jag körde upp i Borås gick allting jättebra. Satte lågfart, högfart och bromsning perfekt. Sen ut i trafiken. Tyckte jag hanterade allting perfekt, sprang till och med ut folk på gatan i korsningar och jag lyckades lösa det bra. God uppsyn, säkerhet, osv.

Så kommer vi fram till förarprovscentralen och jag känner mig galant.:rock Då får jag höra "Jag måste tyvärr underkänna dig". Va!?

Tydligen så ligger jag lite för långt till vänster i mitt körfält när jag kör rakt fram. Det kom folk och körde om, och då flyttade jag till höger för att underlätta. Och i korsningar håller jag till höger om jag ska höger, vänster om jag ska vänster, osv.

Detta var tydligen tillräckligt för att underkänna hela uppkörningen. :död

Han sa "Hade du haft placeringen mer i mitten hade du klarat uppkörningen väldigt starkt, för du kör bra med bra uppsyn, osv."

Jag tyckte det räckte med att ge ett tips "Håll dig mer i mitten när du kör rakt fram." och ge mig lappen istället för att underkänna mig för allting så jag får vänta ett halvår, lägga ut x par tusen, fixa tid för mig och handledare/sätt att köra dit hojen på, osv... Onödigt tyckte jag, när han såg att jag kan köra och anpassa mig bra.

Det är ingen helhetsbedömning som de säger, utan utslag på minsta grej! Någon som varit med om liknande kuggningar?

Hur har det gått?




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top