Kuggad Uppkörning (Löjligt...)

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Sonens körskollärare höll hårt på att han bara skulle blinka ut ur rondeller. Uppkörningsmannen gav som kommentar att han borde blinka vänster in i rondeller, om han hade för avsikt att först svänga vänster, och sen blinka höger när han lämnar rondellen. Lotteri, mao...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Sonens körskollärare höll hårt på att han bara skulle blinka ut ur rondeller. Uppkörningsmannen gav som kommentar att han borde blinka vänster in i rondeller, om han hade för avsikt att först svänga vänster, och sen blinka höger när han lämnar rondellen. Lotteri, mao...

Om vi inte hade ett Tragikvärk med Noll Vision utan ett Trafiksäkerhetsverk med vilja att höja trafiksäkerheten, så skulle man informera vilka regler som gäller och se till att alla trafikanter följer dessa.

Om alla, körskollärare, uppkörningsnissar, poliser och alla andra trafikanter, vet vad som gäller och därmed kör efter samma regler så skulle TS inte haft problem med anledningen till sin kuggning.

Jag gillar rondeller men när det finns lika många sätt att tolka hur man ska köra i en rondell som det finns trafikanter och de som är ansvariga för reglerna inte aktivt vill informera vad som gäller blir det inte bra. :(

Och till TS, lycka till med nästa uppkörning! :tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
När det gäller rondellkörning - och all annan körning - så finns det ju trafikregler, och de är till för att följas.

Men först har vi huvudregeln, dvs att underlätta för andra trafikanter.

Sedan tillkommer specifikt för motorcyklister att tänka åt andra, gör dig synlig så mycket du kan och var ÖVERTYDLIG med vad du tänker göra. Därav blinka även vänster om du INTE avser att svänga ut ur rondellen i nästa avfart...
 

Kexfabriken

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2016
Ort
Boras
Hoj
Yamaha XV750 -82 // MT-09 -16
Näe jag ska hålla mig i mitten från och med nu. Bara lyssna på vad de säger och ta kortet, orkar inte mer. Hade inget annat jag gjorde fel på utan godkänt på allt, så borde la gå om jag rättar till det.

Tog kortet i Borås och hade även körskolan där, det jag fick lära mig var att ligga i filen där en bilförare skulle sitta. Vilket om jag förstått dig rätt var det du kuggades för? Är ju galet att en får kortet utan anmärkning men en annan kuggar när dom kör på samma vis.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Tror du missförstår mig, det är inte för att "leka polis" och hindra folk att köra om mig, det är för att jag inte vill bli inklämd mellan en bil och ett vägräcke för att någon idiot inte kan vänta 100 meter med sin omkörning.

Håller fullständigt med. Man ska inte skapa ett scenario där ett nöt i bil ser sin chans att göra en omkörning där han/hon kanske skulle väntat. Ska man göra en bra omkörning ska den vara planerad och ha goda marginaler och då ska man byta körfält och köra om. Jag släpper aldrig förbi någon bil genom att placera mig längre ut till varken höger eller vänster i mitt körfält för att vara snäll. Har varit väldigt noga med detta när jag varit handledare åt flera personer, förutsatt att det inte är blåljuspersonal som kan göra bra bedömningar och är tränade att kunna köra på mindre marginaler.
Alla fick kortet iaf för att de var tydliga i sin placering och det höll både körskolläraren och uppkörningsläraren med om. En av de värsta sakerna du kan göra i trafiken på hoj är att inte vara bestämd och tydlig.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
När det gäller rondellkörning - och all annan körning - så finns det ju trafikregler, och de är till för att följas.

Men först har vi huvudregeln, dvs att underlätta för andra trafikanter.

Sedan tillkommer specifikt för motorcyklister att tänka åt andra, gör dig synlig så mycket du kan och var ÖVERTYDLIG med vad du tänker göra. Därav blinka även vänster om du INTE avser att svänga ut ur rondellen i nästa avfart...

Exakt så var det min körskola sa, följ trafikreglerna och utöver det var Övertydlig när du kör MC, hellre blinka för mycket ( rondell t.e.x ) än för lite.

Placering handlar om att tydligt visa din planerade körväg, på motorcykel är det mitten av filen som gäller vid körning rakt fram. Många här skriver att hålla sig lite till vänster i körfältet men det är inte vad körskola lär ut, eller bör lära ut.
Din placering ska berätta för medtrafikanter vad ditt nästa steg är, för långt till vänster eller höger kan inbjuda någon att tror att du är på väg att svänga.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Har inte en mc rätt till hela körfältet? Att kugga nån för att man ligger i, men lite till vänster i körfältet verkar sjukt övernitiskt! Inte undra på att många skiter i att ta körkort utan kör ändå...
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Låter löjligt, släpp igenom om man kan framföra fordonet på ett tryggt sätt. Svårt att veta vilka situationer du låg för mycket åt vänster. Man kan annars dra sig lite mot mitten (vänster) vid högersväng för att få bättre sikt. Låna en MC-bok på bibblan eller googla och kolla körplacering.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Exakt så var det min körskola sa, följ trafikreglerna och utöver det var Övertydlig när du kör MC, hellre blinka för mycket ( rondell t.e.x ) än för lite.

Placering handlar om att tydligt visa din planerade körväg, på motorcykel är det mitten av filen som gäller vid körning rakt fram. Många här skriver att hålla sig lite till vänster i körfältet men det är inte vad körskola lär ut, eller bör lära ut.
Din placering ska berätta för medtrafikanter vad ditt nästa steg är, för långt till vänster eller höger kan inbjuda någon att tror att du är på väg att svänga.

Jag blev lärd lite höger om mitten för att inte köra där oljespillet ligger när jag körde skola.

/R
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har inte en mc rätt till hela körfältet? Att kugga nån för att man ligger i, men lite till vänster i körfältet verkar sjukt övernitiskt! Inte undra på att många skiter i att ta körkort utan kör ändå...

Eftersom det fortfarande är helheten som avgör så tror jag knappast att det sambandet finns. Däremot har ju många "hört" både det ena och det andra...

Märkligt nog drabbas sällan de som övat tillräckligt mycket av de "nitiska" provförrättarna. Undrar vad DET kan bero på? :va
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
När jag körde upp för lätt MC så fanns fortfarande garagesvängen kvar. Fullständigt idiotiskt prövningsmoment som till och med transportstyrelsen nu insett är orealistiskt och därför har man tagit bort det.

Jag blev kuggad för att jag under en halv mikrosekund råkade sätta foten i backen och blev därför underkänd på hela uppkörningen utan att ens fått visa vad jag kunde i trafiken. Jag höll inte på att tappa balansen, var inte utom kontroll på något sätt, men när jag kör långsamt runt en tight sväng sådär så gillar jag att ha fötterna i beredskap för att fånga upp om jag skulle tippa så att hojen inte välter och råkade därför nudda marken som hastigast...

Idiotiskt och orealistiskt...?

Jag håller inte med. Syftet med detta moment var väl att kontrollera att eleven har grundläggande balans samt någorlunda kontroll över motorcykelns manövreringsfunktioner INNAN man ger sig ut i trafiken...?

Följden av att slopa detta moment blir ju att man potentiellt producerar motorcykelförare som stolpar in sin uppkörning, trots att de har tveksam balans och otillräcklig träning av grundläggande manövreringsfunktioner.

Alltså sådana där som alltid sticker ut vid kortegekörningar eller egentligen vid vilken köbildning som helst eftersom de envisas med att stanna och att ha fötterna på marken stup i kvarten och inte verkar kunna manövrera sin hoj överhuvudtaget under 30 km/h.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Märkligt nog drabbas sällan de som övat tillräckligt mycket av de "nitiska" provförrättarna. Undrar vad DET kan bero på? :va

Jag är nog inne på samma linje. Inspektören är missnöjd med helhetsintrycket men väljer att bara delge vissa delar av detta...

Som en känd man från västerbottensfjällen sa - ju mer jag tränade desto mer tur fick jag...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Idiotiskt och orealistiskt...?

Jag håller inte med. Syftet med detta moment var väl att kontrollera att eleven har grundläggande balans samt någorlunda kontroll över motorcykelns manövreringsfunktioner INNAN man ger sig ut i trafiken...?

Följden av att slopa detta moment blir ju att man potentiellt producerar motorcykelförare som stolpar in sin uppkörning, trots att de har tveksam balans och otillräcklig träning av grundläggande manövreringsfunktioner.

Alltså sådana där som alltid sticker ut vid kortegekörningar eller egentligen vid vilken köbildning som helst eftersom de envisas med att stanna och att ha fötterna på marken stup i kvarten och inte verkar kunna manövrera sin hoj överhuvudtaget under 30 km/h.

Transportstyrelsen tog väl bort den alldeles utmärkta garagevändningen pga att den ansågs missgynna kvinnor (kortbenta). Som övning betraktad torde det vara svårt att konstruera en som lika enkelt avslöjar kontroll och balans på tio sekunder.

Tyvärr innebär ju borttagandet att det släpps ut mindre övade MC-förare i trafiken och det har sannolikt en del i statistiken över både olyckor och vagnskadeärenden hos försäkringsbolagen.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Garagevändningen var verkligen idiotisk. Hur ofta gör ni en sådan i trafik?
Finns väl ett lågfartsprov idag.
Ang sätta ner fötterna är det väl bättre än att välta? Hjältar ståendes på fotpinnarna i 0-fart imponerar inte :gnissla
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Garagevändningen var verkligen idiotisk. Hur ofta gör ni en sådan i trafik?
Finns väl ett lågfartsprov idag.
Ang sätta ner fötterna är det väl bättre än att välta? Hjältar ståendes på fotpinnarna i 0-fart imponerar inte :gnissla

Återigen, det handlar inte om att man gör en garagevändning i trafik. Det handlar om att se ifall den prövande fixar grundläggande balans, gas/kopplingskontroll och lågfartskörning exempelvis på gator med blandad trafik (gånghastighet).

Dagens lågfartsprov klarar man nästan utan att öva, vilket ju var poängen. Men vill vi verkligen ha MC-förare som knappt kan köra ute i trafiken?


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Idiotiskt och orealistiskt...?

Jag håller inte med. Syftet med detta moment var väl att kontrollera att eleven har grundläggande balans samt någorlunda kontroll över motorcykelns manövreringsfunktioner INNAN man ger sig ut i trafiken...?

Följden av att slopa detta moment blir ju att man potentiellt producerar motorcykelförare som stolpar in sin uppkörning, trots att de har tveksam balans och otillräcklig träning av grundläggande manövreringsfunktioner.

Alltså sådana där som alltid sticker ut vid kortegekörningar eller egentligen vid vilken köbildning som helst eftersom de envisas med att stanna och att ha fötterna på marken stup i kvarten och inte verkar kunna manövrera sin hoj överhuvudtaget under 30 km/h.

Ingen vettig människa har väl praktiserat garagesvängen i verkliga livet utom möjligtvis för att visa att man kan?:va Det är ett fullständigt orealistiskt moment, ska jag runt med hojen på en liten trång vändplan så leder jag antagligen runt den, lugnt och stilla med fötterna i backen för att se till att jag kommer runt utan att orsaka skada på vare sig mig, hojen eller annans egendom. Spela allan och visa att man kan hålla balansen bara för sakens skull när man antagligen kan genomföra momentet bra mycket säkrare på annat sätt, det om något tyder väl på osunt tänk och bristande säkerhetsmedvetenhet. Skulle eleven ha såpass bristfällig balans och kontroll på fordonet så tror jag att det visar sig alldeles utan garagesvängar. Exempelvis om man nu skulle hamna i en kö under uppkörningen, vilket väl inte är helt osannolikt då stadskörning är ett av delmomenten. Men att nitiskt kugga folk redan innan de fått visa hur de rent praktiskt framför cykeln i en verklig situation för att de råkar nudda marken under ett moment där varje frisk människa ute i verkligheten antagligen hade nuddat marken ännu mer just för att vara på säkra sidan? Känns inte rimligt.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Återigen, det handlar inte om att man gör en garagevändning i trafik. Det handlar om att se ifall den prövande fixar grundläggande balans, gas/kopplingskontroll och lågfartskörning exempelvis på gator med blandad trafik (gånghastighet).

Dagens lågfartsprov klarar man nästan utan att öva, vilket ju var poängen. Men vill vi verkligen ha MC-förare som knappt kan köra ute i trafiken?


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Återigen, då kan man ju testa det i situationer som är någorlunda förankrade i verkligheten istället för att hitta på ett prövningsmoment som du ändå aldrig genomför ute i verkliga livet. Är du orolig för att eleven inte kan hantera krypkörning, kolla då av grundkunskaperna under lågfartsprovet och gör sen kö/rödljuskörning till ett uppkörningsmoment så att man faktiskt ser vad eleven klarar av och inte. Garagesvängen är ju ett fullständigt paradoxalt moment, det är i sig självt en undermålig lösning på problemet som momentet utgör: Att vända hojen i ett begränsat utrymme. Om det finns bättre sätt att göra det på, varför envisas med att pröva folk på det sämre sättet? Folk som gör garagesvängar ute i verkliga livet, DET borde vara fog för en kuggad uppkörning :fakta
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Allvarligt? Finns det motorcyklister som inte fattar meningen med ”garagesväng”?

Det är en benämning på en övning som snabbt visar poängen med kopplingskontroll och balans, inte en uppmaning att vända inne i garaget...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Allvarligt? Finns det motorcyklister som inte fattar meningen med ”garagesväng”?

Det är en benämning på en övning som snabbt visar poängen med kopplingskontroll och balans, inte en uppmaning att vända inne i garaget...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Igen, menar bara på att det är en övning som inte har mycket med verkligheten att göra och att ett moment som av sin egen natur troligtvis utgör fog för underkännande om man skulle praktisera det i en verklig situation kanske inte borde vara en del av provet alls. Det spelar trots allt ingen roll om du inte klarar av att vända i garaget utan att sätta ner fötterna, du ska inte hålla på med såna dumheter oavsett. Kopplingskontroll och balans kan testas på mer realistiska sätt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Transportstyrelsen tog väl bort den alldeles utmärkta garagevändningen pga att den ansågs missgynna kvinnor (kortbenta). Som övning betraktad torde det vara svårt att konstruera en som lika enkelt avslöjar kontroll och balans på tio sekunder.

Tyvärr innebär ju borttagandet att det släpps ut mindre övade MC-förare i trafiken och det har sannolikt en del i statistiken över både olyckor och vagnskadeärenden hos försäkringsbolagen.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Lite märkligt resonemang då det inte ens är tillåtet att sätta ner fötterna. Men inte för att jag är förvånad över vilka vändningar samhället tar i feminismens spår.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top