Triumph Thruxton-tråden

Planerar inför vintern och vad som kan fixa på min Thruxton.

Nån som har TEC tidy tail till Thruxton, på min hojen sitter en R&G tidy tail men jag gillar inte det moderna stuket med LED-baklyse utan vill ha ett Lucas 525 med hederlig glödlampa som lyser upp hela lyktan jämnt istället för en massa LED-duttar. Hittade denna https://shop.tecbikeparts.com/products/aircooled-tail-tidy i och för sig med LED-lyse men jag har en Lucas 525 lampa liggandes i garaget. R&G tidy tailen verkar vara i rostfritt annars hade jag nog gett mig på att försöka montera Lucas lampan i den men känner inte för att nöta med borrar i rostfritt då Lucas lampan har betydligt större hål för kabelgenomföringen än LED-lampan som sitter på nu. På bilden verkar det ju vettigt men hur är den i verkligheten.

Tänkte ev åka till Luleå imorgon och tänkte då passa på att köpa gaffelolja för att byta den under vintern, vilken olja och viskositet rekommenderas till gaffeln? Nu upplever jag det som att gaffeln för lite dämpning för om man bromsar riktigt hårt bottnar gaffeln men jag vill inte spänna fjädrarna nåt mer då den annars är lagom för att funka hyfsat på de dåliga vägarna som jag åker på. Vad har ni för tips?

Jag har investerat i en sådan Tail Tidy.
Den håller mycket god kvalité.
Har även beställt nya stötdämpare bak och nya fjädrar fram från samma företag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag har investerat i en sådan Tail Tidy.
Den håller mycket god kvalité.
Har även beställt nya stötdämpare bak och nya fjädrar fram från samma företag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Du råkas inte ha nån bild på hojen gärna bakifrån och sidan så man ser hur det ser ut i verkligheten på Thurxtonen, hur högt och hur långt bak lyset hamnar?
 
Vilken gaffelolja och viskositet kan vara lämplig om man vill ha tjockare olja i gaffeln?
 
Minns inte. Jag har lite annat i min gaffel, men gjorde det inte själv så jag minns inte detaljerna.

Grejen var att min meckar-kompis (mkt kvalificerad sådan) valde att inte gå upp en "klass" i viskositet, utan bara typ en en halv. Och jag gick med på det han sade... :)

Jag tror - tror, alltså, minns inte helt - att han använde Motuls olja. Dels p g a den tydligen går att blanda mellan olika viskositeter (kanske all olja kan?), men framför allt för att leverantören har en tabell man enkelt kan kika i och på egen hand mixa den viskositet/styvhet man önskar.

Om du inte tänker göra detta nu, utan någon gång i vinter, så kan jag höra om jag får fram mer tydliga svar. (Det är ju en del "tror" och "minns inte" i texten ovan... ;) )
 
Vilken gaffelolja och viskositet kan vara lämplig om man vill ha tjockare olja i gaffeln?

Jag blandade i 15-40 motorolja ifall jag minns rätt.. ingenjörsvännen hade nån formel, blev runt 15-20 istället för 10

Risken är väl att stegborren är slut om man lyckas med att få upp hålet i plåten som är av ca 2.5 mm rostfritt, det är en tjock och tung plåt som det hela är gjort av så en av aluminium skulle ju också spara nåt hg.

Har även haft funderingar på hur det skulle bli med en liten bakskärm som skulle sluta där regplåten slutar nu och sen skulle man kunna montera Lucas lyset i den.

Kör långsamt med mycket skärolja
Rätt onödigt ställe att ha tjockt rostfritt håller jag iofs med om..

Skickat från min Pixel via Tapatalk
 
Hur var det nu med att blanda motorolja med hydraulolja vilket jag förmodar att gaffeloljan är? Har för mig att det var lite diskutioner om det då jag höll på med Hondan och tänkte tjocka upp ATF-oljan med motorolja. I det fallet tänkte jag ta oljan som jag har i bakänorna på mina traktorer som också agerar hudraulolja på jordbrukarna.

Hur mycket har du blandat i? Vad jag fattar rätt så är det 10W som är standard hur mycket mer dämpningen blir det om man tar 15W istället, skiljer det mycket mellan 5W, 10W och 15W?
 
Du råkas inte ha nån bild på hojen gärna bakifrån och sidan så man ser hur det ser ut i verkligheten på Thurxtonen, hur högt och hur långt bak lyset hamnar?

89297864195c58a65cb1ebf142582e17.jpg
23b8a176b5f0c549482e613a5ff3cddd.jpg




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Tackar, bryter man till plåten som jag gjort på min tidy tail blir det nog ännu bättre. Sen sätter man dit ett riktigt Lucas lyse istället för LED-lampan så är det ju kanon.
 
Tackar, bryter man till plåten som jag gjort på min tidy tail blir det nog ännu bättre. Sen sätter man dit ett riktigt Lucas lyse istället för LED-lampan så är det ju kanon.

Allt sitter ihop. Men vill man kapa och svetsa är ingenting omöjligt. :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Går det inte bara att bocka om biten nedanför lyset? Jag lyckades ju med det på R&G tidy tailen även om det inte var lätt att bocka den tjocka rostfria plåten, krävdes ordentligt skruvstycke, aluminium skydd på backarna träkloss och slägga för att lyckas.
 
Går det inte bara att bocka om biten nedanför lyset? Jag lyckades ju med det på R&G tidy tailen även om det inte var lätt att bocka den tjocka rostfria plåten, krävdes ordentligt skruvstycke, aluminium skydd på backarna träkloss och slägga för att lyckas.

Jag missförstod dig. Själva delen som regplåten sitter på kan man böja till om man önskar. Jag har inte gjort det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Köpte TEC tidy tailen så nu blir det spännande att se hur den är. Köpte på eBAy för det blev lite billigare än att köpa direkt av TEC.
 
Ska fundra på om jag inte köper den istället för att mixtra på med den jag har.

Nån som vet kvallan på deras Monza tanklock, verkar ju vettigt i pris https://shop.tecbikeparts.com/products/monza-cap
TEC är ju inte kända för toppkvalitet och de kopierar friskt andras konstruktioner. Jag vet inte om de är kineser men de har det beteendet i alla fall. Det sagt så om jag skulle välja mellan TECs Arrow-kopia eller originalet så hade jag tagit kopian med tanke på hur orimligt hög prislapp det är på originalet.
 
Har TEC rear set på Hondan är väl inte smäckraste ocj snyggaste fotpinnarna men dom funkar.

Just en tidy tail är väl svår att misslyckas med med tanke på att den knappt syns. Dock är jag intresserad om nån testat tanklocket, det är ju en kanske lite mer kritisk produkt om den är dålig och läcker soppa.
 
Måste bara säga vilken jäkligt snygg färg och färgsättning du har på din hoj Trixton, helt i min smak:tummenupp
 
Den gröna är väl inte helt fel den heller men jag irriterar mig på racingstripen som är i guld, varför inte haft den i sliver istället så det matchat resten av hojens aluminium detaljer. Små detaljer men jag irriterar mig på sånt ;)

I morgon drar jag till Luleå, hur ska man göra med gaffeloljan? Är det 10W som gäller eller ska man gå upp till 15W? Eller ska man ha 10W och sen tjocka ut lite med motorolja eller hydraulolja till traktorn?
 
Den gröna är väl inte helt fel den heller men jag irriterar mig på racingstripen som är i guld, varför inte haft den i sliver istället så det matchat resten av hojens aluminium detaljer. Små detaljer men jag irriterar mig på sånt ;)

I morgon drar jag till Luleå, hur ska man göra med gaffeloljan? Är det 10W som gäller eller ska man gå upp till 15W? Eller ska man ha 10W och sen tjocka ut lite med motorolja eller hydraulolja till traktorn?

Jag kommer göra som det står i boken. 10W. Har nya fjädrar som jag ska lägga i.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top