För liten för Kawasaki z800?

  • Thread starter Thread starter K9
  • Start date Start date

K9

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2018
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki z800
Hej, ny här på forumet.

Har tänkt att införskaffa mig en Kawasaki z800e, men är orolig för att den är för hög?
Är endast 175cm lång, så är det någon som kör en z800 som kan ge lite råd hurvida den är för stor eller inte?

Tack!
 
175 är väl inte så kort? ...och Z800 är inte särskilt stor...
Borde inte vara några som helst bekymmer.
Enda gången jag lidit av mitt vertikala handikapp (178cm) var när jag fick tjuvstopp på min Tiger 955i med framhjulet på en grästuva och bakhjulet på en annan.
Haft några tråkiga situationer med 990 Adventure också, men det var nog snarare vikten än höjden som ställde till det.
 
175 är väl inte så kort? ...och Z800 är inte särskilt stor...
Borde inte vara några som helst bekymmer.
Enda gången jag lidit av mitt vertikala handikapp (178cm) var när jag fick tjuvstopp på min Tiger 955i med framhjulet på en grästuva och bakhjulet på en annan.
Haft några tråkiga situationer med 990 Adventure också, men det var nog snarare vikten än höjden som ställde till det.

Hört att den ska vara lite för stor för mig av andra, plus att den väger 230(?) kg. Men får helt enkelt prova en :) Drömhojen.
 
Kör Z650 själv, 79cm upp till sätet.
Jag är 180 och får utan problem ner fötterna med hälar i marken.
En Z800 har 83cm upp till sätet, är du 5cm kortare än mig så klarar du dig fint.
Att det är en överviktig hoj är en annan femma, men om det är just den som får ditt hjärta att slå lite extra så är det en sådan du ska ha, punGkt slut :tummenupp
 
Nada problemas, är 176 cm lång (kort?) åker hoj med 870 cm sadelhöjd. Man får bara se till att planera lite inför stoppen.
 
Kör Z650 själv, 79cm upp till sätet.
Jag är 180 och får utan problem ner fötterna med hälar i marken.
En Z800 har 83cm upp till sätet, är du 5cm kortare än mig så klarar du dig fint.
Att det är en överviktig hoj är en annan femma, men om det är just den som får ditt hjärta att slå lite extra så är det en sådan du ska ha, punGkt slut :tummenupp

Den ser ju helt otrolig ut, är verkligen sugen på en sådan. Synd bara att den väger en del.

- - - Updated - - -

Jag är 1 cm längre än dig och har kört hojar med högre sadelhöjd utan problem.

Dåså, då låter det ju lugnt
 
Den ser ju helt otrolig ut, är verkligen sugen på en sådan. Synd bara att den väger en del.

- - - Updated - - -



Dåså, då låter det ju lugnt
Som sagt, du lär klara det hur bra som helst.
Min första hoj var en motard med 92cm sitthöjd, då var jag 17 år och runt 175 lång, fixade det utan problem :tummenupp
 
178cm och grymt nöjd med min z800. Sitter utmärkt längdmässigt. Enda negativa är att sadeln är hård så man sitter inte gärna mer än en timma mellan bensträckarna vilket inte gör mig något. Vikten är inget som stör när man kör. Gör den bara stabilare. Man får inte ont i knäna som på en GSX1000RR. Jag störde mig på att den ligger på 5000rpm vid 100km/h. Med ett 43 bakdrev i stället för 45 blev det mycket bättre. Ett bra köp om man vill ha en snygg billig mc med sjukt billig försäkring.
 
178cm och grymt nöjd med min z800. Sitter utmärkt längdmässigt. Enda negativa är att sadeln är hård så man sitter inte gärna mer än en timma mellan bensträckarna vilket inte gör mig något. Vikten är inget som stör när man kör. Gör den bara stabilare. Man får inte ont i knäna som på en GSX1000RR. Jag störde mig på att den ligger på 5000rpm vid 100km/h. Med ett 43 bakdrev i stället för 45 blev det mycket bättre. Ett bra köp om man vill ha en snygg billig mc med sjukt billig försäkring.

Låter perfekt, är helt såld på z800, gäller bara att fixa körkortet ;)
 
Har den fotpinnar?
Sätt fötterna där då isf.
:yoparty

(det där med att man måste nå ner med hela fotsulan på båda sidor samtidigt är bara trams, jag når ner med lite mer än tårna på en sida i taget... funkar fint... åkt tusentals mil på olika cyklar och ser inget problem)
 
Jag är 175 lång och trivs med 78 cm sadelhöjd. Verkar som ingen nämnt att bredden .och rundningen spelar roll. Enda råd jag kan ge är att provsitta och helst provköra innan köp.
 
Välkommen till SportHoj! :tummenupp

Är du nybörjare och Kawan blir din förStaHoj så kan det vara dåligt för självförtroendet med en tung hoj.
Men ingenting, som många tidigare skrivit, som inte är överkomligt.

För det är din teknik att hantera motorcykeln, inte vikten, som gör att du inte välter. Med tyngre hojar kan vara jobbigare och när den ligger där är den naturligtvis tyngre.

Men nytaget körkortet provkörde jag en 250-kilos risig K1:a som jag naturligtvis välte! Har du inte vält en hoj ännu så har du bara ännu en erfarenhet framför dig. :)

Och bor du i Äskilstuna så ta dig till Gröndal om du inte varit där förut och få hjälp att bli ännu bättre! :tummenupp
https://www.svmc.se/Distrikt/sodermanland/School/fortbildning/grondal/

Provkör och känn efter! :)
 
Har den fotpinnar?
Sätt fötterna där då isf.
:yoparty

(det där med att man måste nå ner med hela fotsulan på båda sidor samtidigt är bara trams, jag når ner med lite mer än tårna på en sida i taget... funkar fint... åkt tusentals mil på olika cyklar och ser inget problem)

What he said. :fakta

Så länge man når ner med tåspetsen utan att behöva luta hojen räcker det gott. Själv skulle jag aldrig vilja ha en hoj där jag kan plantera båda fotsulorna på marken, skulle kännas som om man åker moppe.


(Okej, på min gamla Kwack från -82 når jag ner med fotsulorna, men det är absolut ingen fördel.)
 
Välkommen till SportHoj! :tummenupp

Är du nybörjare och Kawan blir din förStaHoj så kan det vara dåligt för självförtroendet med en tung hoj.
Men ingenting, som många tidigare skrivit, som inte är överkomligt.

För det är din teknik att hantera motorcykeln, inte vikten, som gör att du inte välter. Med tyngre hojar kan vara jobbigare och när den ligger där är den naturligtvis tyngre.

Men nytaget körkortet provkörde jag en 250-kilos risig K1:a som jag naturligtvis välte! Har du inte vält en hoj ännu så har du bara ännu en erfarenhet framför dig. :)

Och bor du i Äskilstuna så ta dig till Gröndal om du inte varit där förut och få hjälp att bli ännu bättre! :tummenupp
https://www.svmc.se/Distrikt/sodermanland/School/fortbildning/grondal/

Provkör och känn efter! :)

Kört cross i väldigt många år dock! Men den väger ju inte 230 kg heller.
 
Nyheter
YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Back
Top