För liten för Kawasaki z800?

  • Thread starter Thread starter K9
  • Start date Start date
Se till att ha stövlar med lite högre klack. Man kan även ha en 'ergonomisk' inläggssula i stöveln så att man kommer upp lite grand extra. Har för mig att BMW åtminstone tidigare sålde stövlar typ platåskor för kortbenta förare.
Men som tidigare sagts, man vänjer sig med lite träning. Alla har vi tappat hojen någon gång, så köp kraschpuckar och ev navpuckar innan du tappar den:)
Off-road hojar är extra lömska då fjädningen åker ut när man sätter ner foten.
Viktigt är att du nyper åt handbromsen när du sätter ner foten, annars har hojen en tendens att dra iväg.
 
Min GSR750 har 815 mm sadelhöjd vilket visserligen är 15 mm lägre än Z800 men jag kan plattfota den trots att jag bara är 177 cm. Har provsuttit (men ej provkört tyvärr :( ) Z800 då jag var sugen på den modellen också och upplevde inte den som hög alls.
 
Jag är 170cm och satt riktigt bra på den hojen, förvånadsvärt smidig att köra med:)
 
Du kan testa lite här
http://cycle-ergo.com/
Det viktiga är ju faktiskt inte hur lång du är utan hur långa ben du har, dvs inseam måttet
Som jag gissar är innersömmen på långbyxor.
Tänk på att under OPTIONs kan du ändra till METRIC ,dvs centimeter istället för fötter :)

En utmaning med siten är att man inte tar hänsyn till hur bred sadeln är, BARA sadelhöjden.
Kawasaki ZZR 1400 har mycket bredare sadel än Suzuki GSX1300R, så jag 172cm med korta ben hade inte trivts på en ZZR 1400. Konstaterat på en MC-mässa.

Så till sist är det du som ska avgöra hur det känns genom att provsitta hojen du tänker köpa.
Det ska kännas bra på planmark.
Och tänk på att i branta backar, om man tvingas stoppa är det naturliga sträcka benen rakt ner.
Och den vägen (rakt ner) är längre i brant backe än när du står på planmark ......
Så jag aktar mig noga för stopp i brant backe.....har redan gjort det.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top