För liten för Kawasaki z800?

  • Thread starter Thread starter K9
  • Start date Start date
Se till att ha stövlar med lite högre klack. Man kan även ha en 'ergonomisk' inläggssula i stöveln så att man kommer upp lite grand extra. Har för mig att BMW åtminstone tidigare sålde stövlar typ platåskor för kortbenta förare.
Men som tidigare sagts, man vänjer sig med lite träning. Alla har vi tappat hojen någon gång, så köp kraschpuckar och ev navpuckar innan du tappar den:)
Off-road hojar är extra lömska då fjädningen åker ut när man sätter ner foten.
Viktigt är att du nyper åt handbromsen när du sätter ner foten, annars har hojen en tendens att dra iväg.
 
Min GSR750 har 815 mm sadelhöjd vilket visserligen är 15 mm lägre än Z800 men jag kan plattfota den trots att jag bara är 177 cm. Har provsuttit (men ej provkört tyvärr :( ) Z800 då jag var sugen på den modellen också och upplevde inte den som hög alls.
 
Jag är 170cm och satt riktigt bra på den hojen, förvånadsvärt smidig att köra med:)
 
Du kan testa lite här
http://cycle-ergo.com/
Det viktiga är ju faktiskt inte hur lång du är utan hur långa ben du har, dvs inseam måttet
Som jag gissar är innersömmen på långbyxor.
Tänk på att under OPTIONs kan du ändra till METRIC ,dvs centimeter istället för fötter :)

En utmaning med siten är att man inte tar hänsyn till hur bred sadeln är, BARA sadelhöjden.
Kawasaki ZZR 1400 har mycket bredare sadel än Suzuki GSX1300R, så jag 172cm med korta ben hade inte trivts på en ZZR 1400. Konstaterat på en MC-mässa.

Så till sist är det du som ska avgöra hur det känns genom att provsitta hojen du tänker köpa.
Det ska kännas bra på planmark.
Och tänk på att i branta backar, om man tvingas stoppa är det naturliga sträcka benen rakt ner.
Och den vägen (rakt ner) är längre i brant backe än när du står på planmark ......
Så jag aktar mig noga för stopp i brant backe.....har redan gjort det.
 
Last edited:
Nyheter
YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Back
Top