Raderad medlem 51742
Guest
I samband med byte av drivpaket återstod nu sista länken i kedjan - kedjan. När jag lade den gamla kedjan bredvid den nya upptäckte jag dock att nya kedjan är kortare än den gamla. Kontrollräknade "rullarna" och den gamla kedjan har 120 rullar, medan den nya bara har 118. Sista länken med kedjelåset är givetvis borträknad, så det blir jämförbart, men den har ju ändå ingen rulle. Skiljer omkring 5 cm i längd mellan kedjorna.
Drivpaketet är inte original utan eftermarknad, men jag beställde det via en auktoriserad verkstad på deras rekommendation, utifrån att det skulle passa min hoj och inte ändra utväxling mot original. Dreven är lika stora som tidigare. När jag hämtade drivpaketet nämnde de något om att de kapat kedjan till rätt längd, så att jag skulle slippa göra det. Tänkte inte så mycket mer på det. Det var ju en eftermarknadskedja som säljs i standardlängder, så det lät fullt rimligt att den skulle behöva kapas. På förpackningen till kedjan står också mycket riktigt att det är en 120-länkars kedja, så det verkar som att två länkar är borttagna.
Är säkert inga bekymmer att få en ny kedja om jag går tillbaka med den till stället jag köpte den - det är ju de som gjort ett misstag och de brukar vara bra att ha och göra med.
Mitt dilemma nu är dock att då försvinner en massa tid för att beställa ny kedja och jag vill kunna börja köra. Har redan tappat en månad av körsäsongen pga. en massa strul med punktering/däckbyte, väntat på delar som aldrig kommer, div annat strul med drivpaketsbytet osv.
Frågan är om det ens är någon idé att försöka montera den kortare kedjan som den är? Min egen gissning är att det är bortkastad tid att ens försöka eftersom kedjan kommer att bli alldeles för spänd och även om det inte skulle bli det kommer det åtminstone vara väldigt svårt att få loss kedjan från bakdrevet när man tar av bakhjulet pga att så mycket av slacket försvinner.
Någon med kunskap som har tankar om detta?
Drivpaketet är inte original utan eftermarknad, men jag beställde det via en auktoriserad verkstad på deras rekommendation, utifrån att det skulle passa min hoj och inte ändra utväxling mot original. Dreven är lika stora som tidigare. När jag hämtade drivpaketet nämnde de något om att de kapat kedjan till rätt längd, så att jag skulle slippa göra det. Tänkte inte så mycket mer på det. Det var ju en eftermarknadskedja som säljs i standardlängder, så det lät fullt rimligt att den skulle behöva kapas. På förpackningen till kedjan står också mycket riktigt att det är en 120-länkars kedja, så det verkar som att två länkar är borttagna.
Är säkert inga bekymmer att få en ny kedja om jag går tillbaka med den till stället jag köpte den - det är ju de som gjort ett misstag och de brukar vara bra att ha och göra med.
Mitt dilemma nu är dock att då försvinner en massa tid för att beställa ny kedja och jag vill kunna börja köra. Har redan tappat en månad av körsäsongen pga. en massa strul med punktering/däckbyte, väntat på delar som aldrig kommer, div annat strul med drivpaketsbytet osv.
Frågan är om det ens är någon idé att försöka montera den kortare kedjan som den är? Min egen gissning är att det är bortkastad tid att ens försöka eftersom kedjan kommer att bli alldeles för spänd och även om det inte skulle bli det kommer det åtminstone vara väldigt svårt att få loss kedjan från bakdrevet när man tar av bakhjulet pga att så mycket av slacket försvinner.
Någon med kunskap som har tankar om detta?