Nya kedjan två länkar för kort. Går den använda ändå?

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest
I samband med byte av drivpaket återstod nu sista länken i kedjan - kedjan. När jag lade den gamla kedjan bredvid den nya upptäckte jag dock att nya kedjan är kortare än den gamla. Kontrollräknade "rullarna" och den gamla kedjan har 120 rullar, medan den nya bara har 118. Sista länken med kedjelåset är givetvis borträknad, så det blir jämförbart, men den har ju ändå ingen rulle. Skiljer omkring 5 cm i längd mellan kedjorna.

Drivpaketet är inte original utan eftermarknad, men jag beställde det via en auktoriserad verkstad på deras rekommendation, utifrån att det skulle passa min hoj och inte ändra utväxling mot original. Dreven är lika stora som tidigare. När jag hämtade drivpaketet nämnde de något om att de kapat kedjan till rätt längd, så att jag skulle slippa göra det. Tänkte inte så mycket mer på det. Det var ju en eftermarknadskedja som säljs i standardlängder, så det lät fullt rimligt att den skulle behöva kapas. På förpackningen till kedjan står också mycket riktigt att det är en 120-länkars kedja, så det verkar som att två länkar är borttagna.

Är säkert inga bekymmer att få en ny kedja om jag går tillbaka med den till stället jag köpte den - det är ju de som gjort ett misstag och de brukar vara bra att ha och göra med.

Mitt dilemma nu är dock att då försvinner en massa tid för att beställa ny kedja och jag vill kunna börja köra. Har redan tappat en månad av körsäsongen pga. en massa strul med punktering/däckbyte, väntat på delar som aldrig kommer, div annat strul med drivpaketsbytet osv.

Frågan är om det ens är någon idé att försöka montera den kortare kedjan som den är? Min egen gissning är att det är bortkastad tid att ens försöka eftersom kedjan kommer att bli alldeles för spänd och även om det inte skulle bli det kommer det åtminstone vara väldigt svårt att få loss kedjan från bakdrevet när man tar av bakhjulet pga att så mycket av slacket försvinner.

Någon med kunskap som har tankar om detta?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Är du säker på att du hade original utväxling tidigare?

Ja, hojen är köpt ny och har inte bytt varken drev eller kedja sen dess. När jag nu läser i verkstadsmanualen blir jag dock ännu mer förvirrad:

Skärmavbild 2018-04-29 kl. 22.31.40.png

Enligt manualen skall det vara 118 länkar, precis som på den nya kedjan. Det förklarar dock inte varför det är 120 på den gamla.

Kollar jag realoem.com, baserat på mitt chassinummer får jag ytterligare en siffra, 119, men då verkar kedjelåset vara exkluderat. Ytterst märkligt. Enligt såväl verkstadsmanual som realoem.com är ju utväxlingen densamma, dvs 17/45.

Skärmavbild 2018-04-29 kl. 22.38.56.jpg
 
Last edited by a moderator:

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Hur är det med justerings månen för kedjan?

Finns det plats för det?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hur är det med justerings månen för kedjan?

Finns det plats för det?

Finns väl hyfsad justeringsmån, men svårt att avgöra hur mycket som försvinner pga den kortare kedjan. Så här såg det iaf ut med gamla kedjan.
IMG_0160.jpg

Funderar på om det kan vara så att BMW gjort någon förändring mellan årsmodellerna och valt att förlänga kedjan till 120 länkar. Jag har en S1000R -15 och konstruktionen på den är väl densamma som när den kom. Däremot gjordes ju en större modelluppdatering på S1000RR 2015. En kanske inte allt för vild gissning skulle vara att BMW pga förändringar i chassigeometrin på S1000RR valde att byta till 120-länkars kedja fr o m 2015 och då valde att samtidigt göra det på R-modellen, inte för att det var nödvändigt, men om det nu fanns tillräcklig justeringsmån för den längre kedjan slapp de på det viset ha två olika artiklar från underleverantören och sparar därmed lite pengar.
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Det ser ut som om du har justerings mån för två länkar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kortare kedja = kortare hjulbas = med lättsvängd och lättslangad hoj, och du har mindre massa i rörelse, så bara det är ju argument för en kortare kedja.

Edit: Att det skiljer 5 cm mellan kedjorna beror ju också delvis på att den nya kedjan är, ja, ny liksom, och den gamla är utsliten, och är då lite längre.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det ser ut som om du har justerings mån för två länkar.

Väl det minsta man kan säga - är ju utskruvad hela vägen....

Nja, kanske inte hela vägen. Finns trots allt ganska mycket ytterligare justeringsmån även med gamla längre kedjan. Rimligen borde väl skillnaden i hjulaxelns position bli hälften av skillnaden mellan längden på gamla och nya kedjan och då ser det ut som att justeringsmånen räcker. Talar väl i såna fall för att BMW av ”inköpsskäl” ändrat kedjelängden på 2015 års model för att vara samma som för då uppdaterade S100RR eftersom det ändå fanns tillräcklig justeringsmån på R-modellen och i såna fall borde det inte vara några problem att köra med den kortare kedja som hojen från början konstruerades för.

Får testa att sätta ihop kedjan utan att nita låset och se om det funkar.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Pratade med verkstaden som jag köpte kedjan av. De menade bestämt att det inte kommer funka med den kortare kedjan, men de fixar så klart fram en ny av korrekt längd. Problemet är bara att nu blir det ytterligare väntetid. I bästa fall har jag den nya kedjan på onsdag. Fan, där försvann ytterligare två dagars körning när man nu är ledig, utöver den månad av säsongen som redan försvunnit pga allt strul :huvet
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Om justermånen är minst samma som en länk kommer det att fungera med 118-kedjan och det ser det ut att vara på bilden.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kortare kedja = kortare hjulbas = med lättsvängd och lättslangad hoj, och du har mindre massa i rörelse, så bara det är ju argument för en kortare kedja.

Hallå där, med kortare kedja/kortare hjulbas får du dessutom en hoj som ouiiiilar HELA TIDEN, framhjulet kommer att gå till väders bara du nuddar gasen!!!:fakta:fakta:fakta

OBS: Detta är lite skämtsamt sagt, bara en hårdgasare av 100 märker skillnaden! :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kontrollräknade "rullarna" och den gamla kedjan har 120 rullar, medan den nya bara har 118. Sista länken med kedjelåset är givetvis borträknad, så det blir jämförbart, men den har ju ändå ingen rulle. Skiljer omkring 5 cm i längd mellan kedjorna.

Om detta handlar om hojen som står i din profil och under förutsättning att du har fått en kedja med korrekt 5/8" delning så skiljer inga fem centimeter. Varje länk är 5/8", alltså 15.875 mm och då borde två länkar bli 31.75 mm.

Svingarmsvinkeln är inte exakt samma vinkel som vinkeln hos den tänkta linjen mellan de båda dreven och BMW har ju dessutom sin uppknullade justering som inte är parallell med svingarmen. I vilket fall som, det skiljer inte väldans mycket och det är därför hyfsat safe att anta att 31.75 mm fördelar sig jämnt längs kedjans övre och undre linje. Ditt bakhjul kommer därför att hamna ungefär 16 mm längre fram med den kortare kedjan.

Detta bör definitivt fungera enligt den bild du bifogat...?

För övrigt, vad är det för klåparfirma som måste ge dig en helt ny kedja bara för detta...? Du ska ju ändå nita ihop kedjan själv. Då kan de väl lika gärna ge dig några lösa länkar på en gång istället för en annan kedja om några dagar...?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Om detta handlar om hojen som står i din profil och under förutsättning att du har fått en kedja med korrekt 5/8" delning så skiljer inga fem centimeter. Varje länk är 5/8", alltså 15.875 mm och då borde två länkar bli 31.75 mm.

Svingarmsvinkeln är inte exakt samma vinkel som vinkeln hos den tänkta linjen mellan de båda dreven och BMW har ju dessutom sin uppknullade justering som inte är parallell med svingarmen. I vilket fall som, det skiljer inte väldans mycket och det är därför hyfsat safe att anta att 31.75 mm fördelar sig jämnt längs kedjans övre och undre linje. Ditt bakhjul kommer därför att hamna ungefär 16 mm längre fram med den kortare kedjan.

Detta bör definitivt fungera enligt den bild du bifogat...?

För övrigt, vad är det för klåparfirma som måste ge dig en helt ny kedja bara för detta...? Du ska ju ändå nita ihop kedjan själv. Då kan de väl lika gärna ge dig några lösa länkar på en gång istället för en annan kedja om några dagar...?

Uträkningen kring måtten låter fullt rimlig. Mitt ögonmått sade mig ca 5 cm skillnad när kedjorna låg utlagda bredvid varandra, men en del av denna skillnad består ju även i att den gamla kedjan är längre pga att den är sliten. Mitt ögonmått om "omkring 5 cm" skulle alltså kunna vara 4 cm i praktiken, varav en knapp centimeter är pga att den gamla kedjan är mer sliten.

Bra tips ang. att be om att få ett par lösa länkar. Tror jag gör ett försök med att få på den kortare kedjan (utan att nita låset). Om det då visar sig finnas tillräcklig justeringsmån för att både få rätt kedjespänning och kunna få av/på bakhjulet kör jag nog med denna kedjan. I annat fall kollar jag om jag kan få ett par lösa länkar. I tredje hand får de beställa ny kedja.
 

Raderad medlem 51742

Guest
En fråga bara, för att dubbelkolla...
Om slacket med den kortare kedjan blir ok och det går att få på och av bakhjulet, finns det då någon som helst anledning till varför den längre kedjan skulle vara att föredra?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det är mycket räkna i tråden.
När man byter kedja och drev så skruvar man ut skruvarna till kedjespännarna och flyttar fram bakhjulet så långt det går. (Jag jämför de gamla dreven så det är rätt antal kugg. Byter man utväxling så tar man hänsyn till det när man beställer kedja.) Lägg på kedjan på bakdrevet och kolla om den räcker. Då vet du själv om den är för lång eller för kort eller om den faktiskt passar.

Med en för lång kedja kan du kanske spänna kedjan en gång sedan måste du i alla fall kapa den och skjuta fram bakhjulet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En fråga bara, för att dubbelkolla...
Om slacket med den kortare kedjan blir ok och det går att få på och av bakhjulet, finns det då någon som helst anledning till varför den längre kedjan skulle vara att föredra?

Bortsett från en lite stabilare hoj pga längre axelavstånd så nej...
Iofs så får man ju även lite kortare hävarm på bakdämparen, så den kan ju upplevas lite styvare, om man är känslig.

Jag personligen känner inte sådana skillnader.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är mycket räkna i tråden. När man byter kedja och drev så skruvar man ut skruvarna till kedjespännarna och flyttar fram bakhjulet så långt det går.

Att skruva justerskruvarna deras fulla längd låter onödigt...?

Ska man bara ha ut bakhjulet så räcker det med att dra ut hjulaxeln, föra bakhjulet framåt, ta av kedjan från bakdrevet och sedan föra ut bakhjulet bakåt. Lämna justerskruvar och justerblock där de är. Ska man på med ny kedja och drev så kompenserar man kedjornas längdskillnad med justerskruvarna så ungefärligt det går innan man stoppar tillbaka bakhjulet. Inte mer. Sedan finjustera kedjeslacket då allt sitter på plats.

Att skruva justerskruvarna deras fulla längd eller att hålla på och dra bakhjulet framåt och bakåt med hjulaxel och justerblock på plats brukar bara generera en massa fula repor på ytorna under justerblocken.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag kanske tänker fel. Eller missat nåt. Men om du skruvar in kedjespännarna hela vägen in. Vilket ser ut som du åtminstone borde kunna cirka 2.5 cm. Är det ju 2.5 kortare längd för kedjan på undersidan. Samt 2.5 cm kortare på översidan. Totalt: 5 cm. ?
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Som Björn är inne på... In med skruvarna som sträcker kedjan så långt det går. Lägg på kedjan (den kan ligga på utan att sättas ihop om du tror det är fel). Kolla så att kedjeslacket är rätt (35 - 45 mm i ditt fall). Är det rätt, kör. Är det för kort, byt kedja. Är det för lågt, justera med skruvarna.



Det är mycket räkna i tråden.
När man byter kedja och drev så skruvar man ut skruvarna till kedjespännarna och flyttar fram bakhjulet så långt det går. (Jag jämför de gamla dreven så det är rätt antal kugg. Byter man utväxling så tar man hänsyn till det när man beställer kedja.) Lägg på kedjan på bakdrevet och kolla om den räcker. Då vet du själv om den är för lång eller för kort eller om den faktiskt passar.

Med en för lång kedja kan du kanske spänna kedjan en gång sedan måste du i alla fall kapa den och skjuta fram bakhjulet.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top