"Öppet brev" till MC-varuhuset i Stockholm...

Status
Ej öppen för fler svar.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Det finns olika strategier vad beträffar hur man tar en kund som kommer in i en butik, men fråga för för guds skull.
Såklart ska personalen hälsa när man kommer in i en butik och då faller det sig naturligt att be om hjälp.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Det är en väldans massa bajskastning på mc-handlarna just nu!

Oftast förstår jag kritiken mot dem, men det här var ju bara otroligt jävla fånigt.

Visst förväntar man sig ett "hej" när man kliver in i butiken och jag har aldrig varit med om att personalen på mc-varuhuset ej har hälsat.
Mycket möjligt att de inte springer fram som en hundvalp med viftande svans, men alltid vänliga och hjälpsamma om jag bett om hjälp.

Bra affär med ett stort sortiment av kläder.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Fan, människor i den här tråden verkar vara socialt handikappade.
Har människor någon form av mentalt problem som inte klarar av att svara på en fråga från en säljare?

Är hojkollektivet rädda för människor?


Ja, eller tvärtom... är vissa så fega att de inte vågar fråga när säljarna låter oss kolla i lugn och ro...?`
:yoparty

Om det är så varför inte ha en skylt runt halsen med text "Jag Behöver Hjälp" och gå runt i butiken:)
 
Last edited:

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Har slut på popcorn o trist på jobbet :)

Håller med TS i att man in många fall ser grupper av säljare "upptagna" med varandra eller med datorer/mobiler. Det är en väsentlig skillnad på att fråga en säljare som står o "hänger" jämfört med att nästan känna att man stör. Har inga problem med att störa ointresserade säljare, men tycker att det är f-n så mycket trevligare att komma in i en affär där man inte behöver fighta sig till lite hjälp. I det fallet tycker jag USA är ett föredömme, uppmärksamma men inte påträngande säljare.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Forumet börjar till viss mån tappa sitt syfte om man inte får ta upp saker utan folk ska attackera TS, man får tycka olika men man kan banne mig uttrycka sig bättre än många gör här. Är ni lika smidiga live? Skulle inte tro det......
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Hur lång tid tar det att säga -"Kan jag få lite hjälp här"?
Hur lång tid tar det att skriva ett inlägg på SH?

Felet med mäniskor idag är att de har för mycket fritid.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Hela den hår tråden dryper av dryghet - verkar som TS någon sorts mentalt problem med att fråga efter hjälp.
Endera så känner du TS personligen eller så saknar du nog en inre monolog.
Du vet den där förmågan att kunna fundera, reflektera och tänka till innan man yttrar sig. :7peta
För när och hur länge, på vägen från tanke till tangentbord tyckte du att det verkligen var en bra ide att referera till TS mentala hälsa? :va

Vi har väl alla haft några sådana där "Det lät mycket bättre när jag tänkte det än när jag sa det ögonblick" men här så undrar jag om det alls lät bra.
Eller ville du bara ventilera dina frustrationer över något annat i största allmänhet? Då finns det förmodligen bättre ställen och tillfällen för det, än här och nu.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Äsch vad griniga en del låter. Klart att man kan bli trött på slöa butikssäljare. Händer alltför ofta.

Tycker att TS reaktion är fullt rimlig. Om man är anställd som butikssäljare och inte ids lyfta blicken eller ens låtsas bry sig om att man har folk i butiken (kund=mat)? Då är man fel för jobbet!

Jag påstår inte att det alltid är enkelt. Vissa potentiella kunder vill pilla runt i lugn och ro, och vill inte bli störda. Andra vill ha service direkt. Men det ingår i jobbet att hantera alla dessa kunder.

Som professionell butikssäljare skall man kunna det!
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Ja, eller tvärtom... är vissa så fega att de inte vågar fråga när säljarna låter oss kolla i lugn och ro...?`
:yoparty

Om det är så varför inte ha en skylt runt halsen med text "Jag Behöver Hjälp" och gå runt i butiken:)

Jag menar inget illa om TS med ovanstående inlägg:( utan bara skämtas lite för att hålla igång tråden och popcorn försäljningen:)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur lång tid tar det att säga -"Kan jag få lite hjälp här"?
Hur lång tid tar det att skriva ett inlägg på SH?

Felet med mäniskor idag är att de har för mycket fritid.

Det är inte svårt att be om hjälp. Men driver man butik med approachen att kunderna ska stå med mössan i handen och be om hjälp så får man nog acceptera att kunderna kanske söker den där hjälpen hos någon annan än dig.

Har man MC-butik så är man sedan urminnes tider bortskämd med att kundernas alternativ ligger långt borta. Men idag ligger den närmaste konkurrenten i kundens mobiltelefon.

Oftast räcker det med ett litet "hej" för att kunden få fast kunden så att han känner sig välkommen och anförtror dig sina önskemål. Särskilt de kunder som har bråttom och snabbt bara vill ha sin grej nappar direkt på hälsningen.

Hej, är dessutom väldigt neutralt så de där kunderna som bara vill titta känner sig heller inte pushade och stressade. De kan gå runt och den uppmärksamme säljaren ser när dom har några frågor eller liknande.

Är man upptagen med nåt så är det ändå dumt att ignorera kunderna, bättre att hälsa och direkt säga att jag är lite upptagen med den här andra kunden/inventeringen/beställningen etc men sen kan jag hjälpa dig om du vill.
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Endera så känner du TS personligen eller så saknar du nog en inre monolog.
Du vet den där förmågan att kunna fundera, reflektera och tänka till innan man yttrar sig. :7peta
För när och hur länge, på vägen från tanke till tangentbord tyckte du att det verkligen var en bra ide att referera till TS mentala hälsa? :va

Vi har väl alla haft några sådana där "Det lät mycket bättre när jag tänkte det än när jag sa det ögonblick" men här så undrar jag om det alls lät bra.
Eller ville du bara ventilera dina frustrationer över något annat i största allmänhet? Då finns det förmodligen bättre ställen och tillfällen för det, än här och nu.

:hihi :pannkyss
 

Meliora

Medlem
Gick med
16 Sep 2015
Ort
STOCKHOLM
Hoj
S1000r - 18; Speed triple - 16
Jag tycker dem är trevliga i den butiken. De är ju inga supersäljare. Men som många säger så är det ju mysigt att gå runt i en mc-butik och drömma och planera vad man ska handla. Och då är det skönt att vara ifred.
Ibland möter man en riktigt bra säljare och går därifrån med något jag inte visste jag behövde.:rolleyes:
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Hur lång tid tar det att säga -"Kan jag få lite hjälp här"?
Hur lång tid tar det att skriva ett inlägg på SH?

Felet med mäniskor idag är att de har för mycket fritid.

Tidsaspekten har jag ingen åsikt om men jag hatar att avbryta folk. Säljare som aktivt ignorerar mig till fördel för rent fikarumssnack är lägre än Glocalnet.
Har de inget som kompenserar sådant beteende som t.ex bra pris eller grejor på hyllan så väljer jag andra att handla av (och när hade en handlare något hemma senast? Till förmånligt pris?).

Det är troligen en personlighetsfråga.
Jag är introvert lagd för övrigt och trivs bra med det. Inga planer på att byta.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Äsch vad griniga en del låter. Klart att man kan bli trött på slöa butikssäljare. Händer alltför ofta.

Tycker att TS reaktion är fullt rimlig. Om man är anställd som butikssäljare och inte ids lyfta blicken eller ens låtsas bry sig om att man har folk i butiken (kund=mat)? Då är man fel för jobbet!

Jag påstår inte att det alltid är enkelt. Vissa potentiella kunder vill pilla runt i lugn och ro, och vill inte bli störda. Andra vill ha service direkt. Men det ingår i jobbet att hantera alla dessa kunder.

Som professionell butikssäljare skall man kunna det!

Visst är det så!

Men "ett öppet brev" på ett forum där man drar så stora slutsatser som i detta fall tycker jag är rätt löjligt.
Är upplevelsen så jävlig i en butik så bör man kanske kontakta ansvarig chef på firman i stället.

Här får man ju känslan av att man medvetet vill skada företagets anseende av en eller annan anledning.
 

Täppas

Guest
Här får man ju känslan av att man medvetet vill skada företagets anseende av en eller annan anledning.

Har inte läst hela tråden ( men början), anledningen är väl både uppenbar och korrekt ?

Personalen dissar en kund som blir sur, bestämmer sig för att ta sina affärer någon annanstans och varnar andra.

Han vill skada företaget, inget konstigt med det ?



Skickat med Tapatalk
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Har inte läst hela tråden ( men början), anledningen är väl både uppenbar och korrekt ?

Personalen dissar en kund som blir sur, bestämmer sig för att ta sina affärer någon annanstans och varnar andra.

Han vill skada företaget, inget konstigt med det ?



Skickat med Tapatalk

Jag läser första inlägget som att någon upplever sig dissad och lägger så mycket möda i att skriva av sig här att trovärdigheten i inlägget blir si sådär.

Skitfånigt tycker jag! och absolut inget som kommer få mig att dissa mc-varuhuset.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag läser första inlägget som att någon upplever sig dissad och lägger så mycket möda i att skriva av sig här att trovärdigheten i inlägget blir si sådär.

Skitfånigt tycker jag! och absolut inget som kommer få mig att dissa mc-varuhuset.

Inte jag heller. Jag har aldrig haft någon anledning att klaga på servicen där. Dom är alltid hjälpsamma och plockar fram grejor som jag är intresserad av.
Och eftersom jag är in där då och då och rätt ofta bara botaniserar utan att ha för avsikt att köpa något den gången så föredrar jag personligen att jag säger till när jag vill ha till eller att dom kommer först när jag stått och kollat en lite längre stund på något.
Så är jag förövrigt på andra ställen också.

Vad gäller TS preferenser så är ju det problemet långt mycket värre på valfri hemelektronikkedja till exempel. där kan man med lite otur behöva springa och leta person att få hjälp av i 30 minuter. Det har aldrig någonsin hänt mig på MC varuhuset. Jag har alltid fått i stort sett ögonblicklig hjälp när jag velat ha den och det finns alltid någon som står vid kassorna som kan hjälpa till.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Så om jag fattat det rätt så är de som gillar firman ifråga och deras upplevelser de ända sanningarna i ämnet? De som är av avvikande åsikt är löjliga, mentalt instabila etc? :confused:
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Så om jag fattat det rätt så är de som gillar firman ifråga och deras upplevelser de ända sanningarna i ämnet? De som är av avvikande åsikt är löjliga, mentalt instabila etc? :confused:

Det tror jag inte. Det finns olika åsikter om hur personal i en butik ska bete sig bara.
Vissa gillar den attityden som dom har i den aktuella butiken och vissa anser att personalen ska vara mer på.
Det finns väl egentligen inget rätt eller fel. Det är mer en fråga om personliga preferenser.

Däremot tror jag det är väldigt lätt för väldigt många att uttrycka sig lite okänsligt och klantigt när man sitter bakom en skärm och kanske inte väger orden innan man skriver.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag minns fortfarande ett långt snack jag hade härom året med en kille om de lågmilade 80-talare som passerat genom firman den senaste tiden. Vi hade båda stort intresse för 80-talshojar, kul! Tyvärr minns jag inte namnet på säljaren, men tror nästan han jobbat där sen H.Flöter-tiden. :)
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top