Till oss som gillar 80talet... också!

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Haha, det är samma hoj som jag var och kollade på, känner igen den blå soppaslangen! :hihi Han du köpte den av (förmodar jag) hade kört Västmanland Runt, ett veteranenduro-race, med DT:n och hade en viss förkärlek för småhojar. I garaget hade han bl.a. en IT 175 också. Men trist att den började läcka olja, var nog tur att jag lät bli den.

Så det var lite av- och på-effekt alltså? Trodde inte det var sån skillnad faktiskt, men det var väl så innan YPVS:en gjorde entré. Och lite klen ram alltså? Kan tänka mig att hela bygget är lite på marginalerna för att inte bli för tungt, vikt stjäl effekt jue! :mattias

Vem sålde du den vidare till, var det nån som verkligen skulle använda den i trafik, eller blev det en stugmoppe av den tror du?

:rofl:rofl:rofl

Läckorna var inte svåra att fixa.
Skickade med ett packboxkit till köparen. Bara att dra ur de gamla packboxarna och sätta i de nya. Inget mer läckage!

Inte så lite heller. Förväntade mig att jag skulle behöva varva en del, men trodde dock inte att det skulle vara så mycket och mest hela tiden. :)

Sålde DT:n till en kille i Örebro. Den åkte tillbaka igen dit. :)
Vet faktiskt inte. Det lät som att den kanske skulle bli en stugmoppe. Köparen nämnde nåt om att sonen hade en DT också, och skulle ägna sig åt kvalitetstid tillsammans i Örebroskogarna.

En polare har en DT125LC, 85:a tror jag det var och med YPVS, som försökte sälja den till mig ungefär vid samma tid.
Om du är intresserad av ett objekt som behöver lite kärlek kan jag förmedla kontaken.
Pemma mig isf!
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Just det, mycket som gjorde att jag backade var att på precis all plast som skulle va svart, hade nån målat - eller snarare kletat på - svart målarfärg, såg ut som ett barn hade gjort det.

Noterade det med. Såg bra ut på avstånd. Var viktigare att den startade och gick som den skulle i motorn. ;-)
Hade iaf inga problem med det. DT:n skulle bli vinterhoj hos mig. :)
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Intressant hur olika syn man kan ha på samma cykel. :hihi

Många år sedan jag körde en TDR sist, bästa kompisen hade en på nittiotalet, men vad jag minns så var den hyfsat snäll och lättkörd. Kul motor, men vill minnas att den har något jämnare effektkurva än ex.vis RD350.
Jämfört med en DT125 är det rena traktorvridet i den, men gillar man inte tvåtaktskicken och att låta vänsterfoten jobba så bör man leta på annat håll. Den kräver varv och aktiv körning för att komma till sin fulla rätt, men det går att köra snällt med den också. Kanske.. Om man verkligen kämpar..
Kompisen hade den som enda fordon under något år, körde alltså året runt med den utan bekymmer, men det var på den tiden man var ung och inte lika bekväm av sig..
Har länge velat komplettera mitt garage med en, men det kommer alltid något annat emellan de få gånger jag lyckas hitta en till salu. :(

Har för mig att det togs in 40 eller 50st till Sverige, så att hitta en till salu inom landets gränser är inte helt lätt.

Notera att all text ovan är skriven av en fåne som är fullständigt tvåtaktsskadad. Köpte min första fyrtaktare sedan 1991 nu i somras..

Kanske dumt att skaffa en TDR isf som vinterhoj och fullständigt köra ner den.

Tack för återkoppling Chronic och Marsupilami!
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Notera att all text ovan är skriven av en fåne som är fullständigt tvåtaktsskadad. Köpte min första fyrtaktare sedan 1991 nu i somras..

Det dröjde förresten nästan en hel månad innan jag slutade fantomlukta den där fantastiska 2T-oljelukten.
Blev nog ganska skadad själv på kuppen under min korta tid med DT:n. :-D
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Intressant hur olika syn man kan ha på samma cykel. :hihi

Många år sedan jag körde en TDR sist, bästa kompisen hade en på nittiotalet, men vad jag minns så var den hyfsat snäll och lättkörd. Kul motor, men vill minnas att den har något jämnare effektkurva än ex.vis RD350.
Jämfört med en DT125 är det rena traktorvridet i den, men gillar man inte tvåtaktskicken och att låta vänsterfoten jobba så bör man leta på annat håll. Den kräver varv och aktiv körning för att komma till sin fulla rätt, men det går att köra snällt med den också. Kanske.. Om man verkligen kämpar..
Kompisen hade den som enda fordon under något år, körde alltså året runt med den utan bekymmer, men det var på den tiden man var ung och inte lika bekväm av sig..
Har länge velat komplettera mitt garage med en, men det kommer alltid något annat emellan de få gånger jag lyckas hitta en till salu. :(

Har för mig att det togs in 40 eller 50st till Sverige, så att hitta en till salu inom landets gränser är inte helt lätt.

Notera att all text ovan är skriven av en fåne som är fullständigt tvåtaktsskadad. Köpte min första fyrtaktare sedan 1991 nu i somras..


Måste väl flika in att den hade portade cylindrar, kanske någon filat bort mellan-lågregister:D

Snäll och lättstartad var den ju, men om man inte varvade ordentligt så gick den som en trimmad moped.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Noterade det med. Såg bra ut på avstånd. Var viktigare att den startade och gick som den skulle i motorn. ;-)
Hade iaf inga problem med det. DT:n skulle bli vinterhoj hos mig. :)
Hos mig skulle den enbart tjänat som hyllvärmare i fint orginalskick och dit hade just den här DT:n ganska lång väg, tyvärr.

En polare har en DT125LC, 85:a tror jag det var och med YPVS, som försökte sälja den till mig ungefär vid samma tid.
Om du är intresserad av ett objekt som behöver lite kärlek kan jag förmedla kontaken.
Pemma mig isf!

Mmm, nu blir det så där svårt igen! :tungan

Alltså... I mitt garage är det egentligen en XT 600E 96-98 som har första tjing på sista garageplatsen, så jag måste nog tacka nej till erbjudandet. Men lägg upp en bild vetja. :)


Nu har vi ju snackat DT ett tag, men undrar var alla andra 80-tals-offroader tog vägen? Jag själv har ju nördat ned mig på XT och du Adrian har en Honda Dominator, men det fanns ju fler. Så upp med bilder nu! :hej

Mina hojar aug 2016 (26) - kopia.JPG
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Letade efter ljuddämpare och avgasrör till Dommien, eftersom jag misstänker att vintern kommer att leva rövare med originalen och råkade snubbla över en Honda XLV750R.

Man skulle kunna säga att vill ha-tarmen vrängdes ut och in direCkt...

Den röd-vit-blåa lacken är bara så übercool!

Honda XLV750R  1.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Letade efter ljuddämpare och avgasrör till Dommien, eftersom jag misstänker att vintern kommer att leva rövare med originalen och råkade snubbla över en Honda XLV750R.

Man skulle kunna säga att vill ha-tarmen vrängdes ut och in direCkt...

Den röd-vit-blåa lacken är bara så übercool!

View attachment 435119

Haha, så istället för dämpare blev det en hel hoj? Jag förstår dig, dom är ju den apläckra föregångaren till Africa Twin, skitsnygg!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En drömhoj för konnässören. Endurance och riktiga konstruktioner. Kardan, olje/luftkyld motor och kolla oljefilterplaceringen...
 

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Borås
Hoj
Affar
Vilken åttiotalshoj?

Tog en bild i garaget nyss när vi ändå pratar åttiotalshojar :banana

Garage.gif

Hur många kan du?

/A
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Måste väl flika in att den hade portade cylindrar, kanske någon filat bort mellan-lågregister:D

Snäll och lättstartad var den ju, men om man inte varvade ordentligt så gick den som en trimmad moped.

Jo, låg och mellanregistret är ju det första som brukar försvinna när det filas i cylindrarna. Inte för att en TDR hade ett enormt låg- och mellanregister i originalutförande, minns bara att den drog jämnt och fint, utan misständningar även under 7000 varv.
Betydligt mer vrid på låga varv än en RGV eller KR-1S, som kanske mer påminner om hur en portad TDR beter sig?

Kan tillägga att jag själv vid tidpunkten antingen ägde en RD500 med avgasporten i konstant öppet läge, eller en 500 med portad motor och tillhörande expansionskammare. Dvs, inte världens bästa låg- och mellanregister på dem heller, så att hoppa över till en original TDR var inte något jättekliv om man talar låg/mellanregister. Däremot hände det ju lite mer på topp i femhundrorna, men det är en annan diskussion.

Tror mer det har med ens bakgrund att göra, vad man är van vid.
Är man van vid luftkylda Ducatis, hur liten motor man än haft, så finns det absolut noll drag i en TDR under 7-8000varv.

Nåja, slutpratat om TDR, dum cykel att förstöra som vinterpendlare oavsett, vilket ju var grundfrågan.
Bara lite nostalgitrippar som sparkar in hos mig. :tungan
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tog en bild i garaget nyss när vi ändå pratar åttiotalshojar :banana

View attachment 435120

Hur många kan du?

/A

Är det två XRV 650 man ser därinne? Dom ser verkligen ut som Dakar-hojarna gjorde då - vilket garage du har! :Bugar
Och vad är det som står i förgrunden, är det GPZ 750 eller 1100? Vilket garage...
 

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Borås
Hoj
Affar
Är det två XRV 650 man ser därinne? Dom ser verkligen ut som Dakar-hojarna gjorde då - vilket garage du har! :Bugar
Och vad är det som står i förgrunden, är det GPZ 750 eller 1100? Vilket garage...

Japp, stämmer bra XRV650, en gpz 750. tack jag är väldigt nöjd med bygget, det är bara ett fel, det är för litet :huvet:huvet:huvet:huve

/A
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Japp, stämmer bra XRV650, en gpz 750. tack jag är väldigt nöjd med bygget, det är bara ett fel, det är för litet :huvet:huvet:huvet:huve

/A

Är det en Z 1000R som står längst in? Dom är ju astuffa! Och GPZ 750 ynglade av sig till -83, när GPZ:an fick halvkåpa och Uni-trak-fjädring, och blev Z 750L. Det är en av de mest perfekta hojar jag vet. Om nån säger "motorcykel" till mig, är det en Z 750L jag tänker på.
Kawasaki 1983 (11) - kopia.jpg


Varför har du två XRV 650? Och vad skulle du köpa om du hade större garage?
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det där är väl sista årsmodellen, L4? Z750E kom ju -80, 1981 kom den större tanken och längre sving. 1983 annan sadel och ankstjärt, fyrkantigt lyse, ny instrumentering och Mikuniförgasare. Egentligen samma som gpz:an 82 minus kåpan. Effekten ökade från 74 till 80 hästar. Gpz:an som kom -83 hade samma motor men 87 hästar.
Det var stor konkurrens i 750-klassen Honda, Suzuki, Yamaha och Kawasaki under 80-talet. Sen blev hojarna lite tråkigare tyckte jag nog. Konkurrensen slutade ju inte för det.
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
....Z 750L. Det är en av de mest perfekta hojar jag vet. Om nån säger "motorcykel" till mig, är det en Z 750L jag tänker på.
View attachment 435123

Precis en sådan 83á hade jag som försa tunga ...hmm...1989-90.
Gillade den riktigt mycket då faktiskt - tyckte den var avsevärt mycket mer körbar än större samtida bröder/konkurenter runt 1000-1100 cc.
Lättare och mer välbalanserad och i mitt tycke trevligare - men kan ju hända att ett halvt livs mc-erfarenhet skulle få mig tänka i andra banor idag. Tror dock inte det!

Rent visuellt stämmer proportioner bättre på den med!
:tummenupp:kär
 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top