Elbil eller inte?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det vanligaste jag sett är att man antingen drar ut elen från respektive lägenhet (om det funkar rent fysiskt dvs) så är ju allt frid och fröjd. Eller sätter man elmätare där, kör schablonmässiga påslag på månadsräkningen och sen avstämning en gång om året.
Eftersom det kostar rätt lite per månad finns det även de som kört överslagsräkning och lagt på ett par hundralappar på månadshyran och struntar i att kladda med mätning.

Jag misstänker att det vanligaste är att man gör ett schablonmässigt påslag och sedan låter det bero.
Men å andra sidan så innebär det ju att dom som kör mindre med sin elbil får sponsra dom som kör mer. Inget stort problem om det handlar om en enstaka hundralapp i månaden som blir fel kanske.

Att dra ut elen från lägenheten är i många fall svårt då det ofta är så att garaget ligger en bit från huset alternativt att lägenheten är på översta våningen och garaget i källaren.
Eller kanske inte svårt. Men betydligt mer kostsamt än att sätta in en mätare till det uttag där användaren vill ladda sin elbil. Och samtidigt vill man kanske säkra upp den lite eftersom motorvärmaruttagen antingen går på timer vilket ger max 2 timmar el/dygn eller är säkrat till 6A.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Efter att folk har vant sig vid kostnaden för bensin och diesel för att ta sig en mil så är det många som har svårt att förstå hur lite elektrisk energi kostar för att utföra samma arbete. Första året höll jag lite koll på hur mycket jag snittade med bilen och det var runt 14-15 kWh/100 km, dvs under 2 kr/mil. Vet inte hur många som har förklarat för mig att jag måste ha räknat fel.

Angående att kapa topparna på energiförbrukningen så finns det ett mer ekonomiskt sätt än att bygga kolkraftverk eller liknande. http://www.utilitydive.com/news/201...storage-industry-set-to-break-records/432679/
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Räkna på totalkostnaden per mil inklusive värdeminskning osv. Först då blir det relevant.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Räkna på totalkostnaden per mil inklusive värdeminskning osv. Först då blir det relevant.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

20kr/mil (19.93) ligger min dieselknack på än så länge. Bedömt avtar det då den gjort sina stora minskningssteg redan. (Inköpspris mot vad jag blivit erbjuden i inbyte)

Med två kr/mil i elförbrukning får inte en elbil kosta mig mer än knappt 40'/år inkl övrig drift
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
20kr/mil (19.93) ligger min dieselknack på än så länge. Bedömt avtar det då den gjort sina stora minskningssteg redan. (Inköpspris mot vad jag blivit erbjuden i inbyte)

Med två kr/mil i elförbrukning får inte en elbil kosta mig mer än knappt 40'/år inkl övrig drift

Att ställa detta i relation: en begagnad Leaf som du köper för 120' kan du skriva av helt på 4 år.
Edit: Ej medräknat ränta vid eventuellt lån, så lite längre än så
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Men betydligt mer kostsamt än att sätta in en mätare till det uttag där användaren vill ladda sin elbil. Och samtidigt vill man kanske säkra upp den lite eftersom motorvärmaruttagen antingen går på timer vilket ger max 2 timmar el/dygn eller är säkrat till 6A.

Tips från coachen är att det i el-kretsar (pun intended) så finns det begagnade fina elmätare att tillgå för spottstyvrar. Iom intåget av fjärravläsning byts såna som inte har det ut i parti och minut.
 

Snowman89

Guest
20kr/mil (19.93) ligger min dieselknack på än så länge. Bedömt avtar det då den gjort sina stora minskningssteg redan. (Inköpspris mot vad jag blivit erbjuden i inbyte)

Med två kr/mil i elförbrukning får inte en elbil kosta mig mer än knappt 40'/år inkl övrig drift

Vad har du för dieselknack egentligen?
Min senaste nyare diesel kostade mig ca 25kr/milen i enbart värdeminskning och då köpte jag den inte ny..

Ska du jämföra med en ny/nästan ny elbil så lär du ju jämföra den med en likvärdig bensin/dieselbil..
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Att dra ut elen från lägenheten är i många fall svårt då det ofta är så att garaget ligger en bit från huset alternativt att lägenheten är på översta våningen och garaget i källaren.

Slarvigt skrivet av mig. Man behöver såklart inte dra ut en kabel från lägenheten. Men i marklägenheter/radhus/parhus kan det vara så att huvudcentralen sitter i anslutning till garaget, så man kan dra det därifrån. Beror ju såklart helt på hur det ser ut, men ibland kan man har tur.
 

Snowman89

Guest
Slarvigt skrivet av mig. Man behöver såklart inte dra ut en kabel från lägenheten. Men i marklägenheter kan det vara så att huvudcentralen sitter i anslutning till garaget, så man kan dra det därifrån. Beror ju såklart helt på hur det ser ut, men ibland kan man har tur.

Dessutom tror jag nog många föreningar kommer vara villiga att ordna vettiga uttag om elbilarna slår igenom rejält.
Förra året hade man tagit upp ett förslag att bygga 2st förråd för cyklar, för ca 200k/st och varje skulle rymma ca 20-30cyklar. Som tur var gick det inte igenom..
Så att byta lite ledningar och säkra upp garagen borde inte vara omöjligt då det inte bör vara någon större utgift, nu gissar och hoppas jag bara.. :)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Dessutom tror jag nog många föreningar kommer vara villiga att ordna vettiga uttag om elbilarna slår igenom rejält.
Förra året hade man tagit upp ett förslag att bygga 2st förråd för cyklar, för ca 200k/st och varje skulle rymma ca 20-30cyklar. Som tur var gick det inte igenom..
Så att byta lite ledningar och säkra upp garagen borde inte vara omöjligt då det inte bör vara någon större utgift, nu gissar och hoppas jag bara.. :)
Hahaha! Ja ibland kan man har otur också :crash
Beroende på var/vad man köper så kan det ingå en kraftigt rabatterad standard-installation av en kvalitetsladdare. Om man då tar den smällen själv så det inte kostar föreningen något alls brukar det bli mindre tjafs, har jag hört..
 

Snowman89

Guest
Hahaha! Ja ibland kan man har otur också :crash
Beroende på var/vad man köper så kan det ingå en kraftigt rabatterad standard-installation av en kvalitetsladdare. Om man då tar den smällen själv så det inte kostar föreningen något alls brukar det bli mindre tjafs, har jag hört..

Aha, jo det kan jag absolut tänka mig att de lär gå med på.
Hoppas verkligen att det kommer ut fler vettiga elbilar de kommande åren..
Kan det släppas en bil liknande BMW i3, fast snyggare och med minst 30-40mils räckvidd då lär det vara svårt att motstå..
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Räkna på totalkostnaden per mil inklusive värdeminskning osv. Först då blir det relevant.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag skrev för några inlägg sen att jag tappat under 15 kr per mil så här långt och då köpte jag bilen ny.
 

Snowman89

Guest
Jag skrev för några inlägg sen att jag tappat under 15 kr per mil så här långt och då köpte jag bilen ny.

Hur länge har du haft bilen då och vad har du köpt för bil?
Det känns smått otroligt att ha tappat såpass lite på en ny bil. Är bilen 7-10år gammal nu så känns de väl lite mer rimligt.
Men återigen så är de väl fel att jämföra päron med apelsiner?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det vet du först när du sålt den... alt fått ett seriöst bud av någon med pengar i handen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Om jag inte minns fel så fick han bud från handlare. Antar att det är detta bud han använde för att räkna ut milkostnaden.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Inbyte mot ny bil är inte värdet, det riggar man med priset. Auktion på KVD eller bilhandlarauktion, där får man värdet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Inbyte mot ny bil är inte värdet, det riggar man med priset. Auktion på KVD eller bilhandlarauktion, där får man värdet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jo visst kan man kanske få ut några tusenlappar till på KVD eller liknande, men är det värt besväret alla gånger? Ska man ändå skaffa sig en ny bil tycker iaf jag att det är smidigare och mer värdefullt att bara åka in och byta på studs istället för att vara utan bil i potentiellt flera veckor. Bilhandlaren bryr ju inte sig nämnvärt om den står i hallen de där veckorna :crash
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Inbyte mot ny bil är inte värdet, det riggar man med priset. Auktion på KVD eller bilhandlarauktion, där får man värdet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vet visserligen inte riktigt varför jag lägger tid och energi, för du kommer säkert fortsätta vara initiativtagare, konstruktiv och kreativ med dina inlägg... :D

Men... Tesla Model S 85 från 2013 hittar man på blocket från 699 000 kr och uppåt. Många annonser, de flesta inte så gamla och mycket olika tillval så spridda säljpriser.

Audi RS4 Avant vilket också den börjar kring 800 000 kr och med extra utrustning hamnar kring 900 000-1 000 000 kr hittas från 549 000 kr och uppåt.

BMW 650 -13 och nyare finns det få utav, bara 13 st just nu, men från 549 000 kr och uppåt där med.

Mercedes-Benz S -14 = 799 000 kr och uppåt. Men så börjar väl dessa på ~1,1 miljoner och uppåt i nypris


I vilket fall som, luddig undersökning, men jag hittar inga belägg för att en Tesla Model S skulle tappa mer i värde än några av dess konkurrenter.

Drivmedelskostnader imponerar ju i vilket fall som, även om majoriteten av oss inte har råd med en bil nära/omkring 1 miljon. Att "gnälla" på att kostnaden för el "bara" är < 2kr/mil men att det hela inte skulle gå att försvara för att bilens värde skulle sjunka så enormt drastiskt så att totalkostnaden kör om övriga bilmodeller på sina 10-20 kr/mil bara i drivmedel... Snacka om att ta i så man spricker.

Men du har väl förstås helt andra belägg och fakta att visa upp som ligger till grund för dina oroligheter och inlägg!? :)
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hold your horses nu, bara för att jag ifrågasätter oklarheter är jag väl inte negativ?
De bilar du räknar upp tappar en halvmille i värdeminskning första tre-fyra åren, klart att en bil som Tesla (ovanlig och hitech) håller värdet minst lika bra/dåligt. I kalkylen är väl knappast frivmedelskostnaden den stora posten heller?

Men om du jämför vanliga bilar i konsumentklassen, tex Golf osv, så är totalkostnaden tyvärr oftast betydligt högre för elbilen - vinsten är hos tjänstebilsföraren som får subventionerat förmånsvärde.

Titta på elbilarna typ Clio som kostade som 2 V70 när den fanns. Vad är de värda idag? Hur långt har de körts?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Min Up -12 har vi ägt från ny.
9k mil med 14kr/l bensin, försäkring, besiktning, egen utförd service/tvätt, värdeminskning (lägsta pris på blocket) mm ger 15-16kr/mil i kostnad totalt.

Så att komma lägre torde vara väldigt svårt.
Allt under 20kr/mil är billigt.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top