Grisar kan flyga (V motion om värnplikt)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Militärtjänstgörning bör vara frivillig å inte ett tvång....
När jag fick göra lumpen så var de ett tvång, antingen göra de eller sitta på kåken i ett par månader...
Attityden att göra män av pojkar funka inte för mig... Lärde mig bara mer att frågasätta dåliga beslut...
Krig skapar bara ände å de värsta är att många gånger är det feta gubbar som inte kommer överens å tvingar unga män å kvinnor att döda varandra.... Dom kan göra upp sin i mellan istället för att oskyldiga så behöva dö...

I tanken är det en god inställning. Problemet är att det funkar bara om alla icke- feta gubbar resonerar på samma sätt. Nu är det inte så och snarare går utvecklingen åt andra hållet.

Ska man åtnjuta rättigheter och friheter kostar det lite skyldigheter, om detta må vi tvista. Men där hamnar grunden till resonemanget för pliktens återinförande. Det går jättebra att ha en frivillig yrkesarmé men var beredd att öppna lädret ordentligt.

Själv ser jag inte riktigt det personliga ansvaret i att köpa sig fri. Om man och kvinna får offra lite av sin frihet i 12-15mån av sitt liv så kanske de uppskattar sina enorma rättigheter på ett lite mer ödmjukt sätt efteråt, därtill lär sig ett och annat om din egen förmåga.

Och skulle skiten träffa fläkten så tror jag mer på den tidigare värnpliktige soldaten än den köpta legosoldaten. Inget svårt för motståndarna att köpa över manskap

Så länge vårt försvar inte används som invasionsstyrka ser jag inte det felaktiga i att stå upp för vår frihet och rättigheter.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Frivillig militärtjänst och rösträtt för genomförd tjänst, och endast till de med genomförd tjänst.

Möjligen även till de med några år som blåljuspersonal.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Och skulle skiten träffa fläkten så tror jag mer på den tidigare värnpliktige soldaten än den köpta legosoldaten. Inget svårt för motståndarna att köpa över manskap
Majoriteten av de som jobbar i FM idag ("den köpte legosoldaten") är inte där för pengarna utan för att de är möpar, konstiga patrioter eller intresserade i allmänhet.

De så kallade legosoldaterna har en ingångslön på typ 17000 med kass löneutveckling.

En möp utan patriotism kanske går att köpa över ;)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Majoriteten av de som jobbar i FM idag ("den köpte legosoldaten") är inte där för pengarna utan för att de är möpar, konstiga patrioter eller intresserade i allmänhet.

De så kallade legosoldaterna har en ingångslön på typ 17000 med kass löneutveckling.

En möp utan patriotism kanske går att köpa över ;)

Jaså säger du det
Berätta mer om det du bevisligen inte besitter kunskap om.

Det är ju det jag säger. De är lätta att köpa över, de som nu inte är patrioter då..

För att vara ett "okvalificerat" jobb utan direkta förkunskapskrav så är det nog i paritet med jobb utan krav på något förutom hyggligt fysik. Lönen du beskriver är grundlön med avsaknad på 15%. Det bildades när FM hade stora åtaganden i utlandet
Efter skatt blir då en.helt annan 6mån/år och årslön därefter

Få om ens någon soldat har lyft endast grundlön i sina kontrakterade 4-5år
 
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jaså säger du det
Berätta mer om det du bevisligen inte besitter kunskap om.

Det är ju det jag säger. De är lätta att köpa över, de som nu inte är patrioter då..

För att vara ett "okvalificerat" jobb utan direkta förkunskapskrav så är det nog i paritet med jobb utan krav på något förutom hyggligt fysik. Lönen du beskriver är grundlön med avsaknad på 15%. Det bildades när FM hade stora åtaganden i utlandet
Efter skatt blir då en.helt annan 6mån/år och årslön därefter

Få om ens någon soldat har lyft endast grundlön i sina kontrakterade 4-5år
Förkunskaper är minst tre månaders utbildning men med tanke på den nya utbildningen, mycket längre.
Att enbart ha gjort GMU i kombination att söka en tjänst som inte hatas av alla kan vara svårt. En längre grundutbildning är en stor fördel.

Grundlönen har varit ännu lägre. 2010-ish låg den på typ 16500.

Eftersom jobbet inte innefattar normala arbetstider så blir lönen mer än grundlönen men det gäller alla jobb.

Hade jag jobbat knepiga arbetstider så hade min lön också sett annorlunda ut.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Frivillig militärtjänst och rösträtt för genomförd tjänst, och endast till de med genomförd tjänst.

Möjligen även till de med några år som blåljuspersonal.

Intressant tanke, men helt främmande för svensk vänster. Antar att du läst Starship Troopers?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08

För att....? Personalomsättning?

Hela invasionsförsvarsupplägget, dvs att på ganska kort tid kunna mobilisera hundratusentals soldater, med tillhörande ekosystem (värnpliktskontor, mobförråd, hantera en utbildningsreserv som rimligen måste kompletteringsutbildas på nya vapen/system med jämna mellanrum etc), måste ju kosta skjortan. Iaf om vi pratar om fornstora volymer av värnpliktiga.

Eller tänker jag fel?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
För att....? Personalomsättning?

Hela invasionsförsvarsupplägget, dvs att på ganska kort tid kunna mobilisera hundratusentals soldater, med tillhörande ekosystem (värnpliktskontor, mobförråd, hantera en utbildningsreserv som rimligen måste kompletteringsutbildas på nya vapen/system med jämna mellanrum etc), måste ju kosta skjortan. Iaf om vi pratar om fornstora volymer av värnpliktiga.

Eller tänker jag fel?

Lönekostnader.

I sak kunde vi utbilda och betedskapsställa fler på kortare tid till samma kostnad mot dagens anställda som tar längre tid att utbilda maa arbetstidslagen, med semestrar och det hela. Därtill merkostnader vid övningar kopplat till ramavtal inom staten, resor, boende mm mm. Det är helt enkelt dyrare att utbilda en anställd mot en pliktad. Material i form av fordon mm behöver fortfarande finnas i större omfattning.
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Vilken tur att det finns frivilliga som är villiga att försvara och dö för dina rättigheter, och det till en kass lön.

Det är bara i en svampvärld länder kan existera utan ett försvar.

De är en helt annan sak att vara frivillig än tvingad.... .De är tvånget jag är mot...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Majoriteten av de som jobbar i FM idag ("den köpte legosoldaten") är inte där för pengarna utan för att de är möpar, konstiga patrioter eller intresserade i allmänhet.

Där håller jag inte riktigt med dig.

jag känner MÖPar, dom är militärt överintresserade, men sällan soldatmaterial, dom värsta möparna är dom som aldrig skulle klara grundutbildningen eller ens intagningskraven till den.

Jag känner ett flertal soldater, olika anställningslängd och befattningar, INGEN är MÖP, dom drivs av en stark känsla av att man ska göra rätt för sig, att ett nationellt försvar är viktigt och dessutom trivs dom med ett varierat fysiskt arbete som även erbjuder friluftsliv och personliga utmaningar.

Däremot har du rätt i att dom inte är där för pengarna, jag känner flera som har trivts bra i det militära och gärna hade stannat inom det militära, men som har slutat av ekonomiska skäl.
Att utbilda massor av yrkessoldater och sedan låta dom sluta för att lönen är för dålig är ett gigantiskt slöseri med försvarsbudgeten, det vore bättre att höja lönen och statusen så att folk har råd att stanna kvar sedan dom är utbildade.

Dessutom tror jag starkt på en allmän värnPLIKT, fast med en kraftigare gallring av olämpliga än det var på den gamla onda tiden då "ingen skulle slippa undan"

Jag är nämligen fullt övertygad om att många inte själva vet om dom skulle trivas med soldatlivet eller inte, förän dom har genomgått en grundutbildning och provat på.

Personer som inte i dagsläget söker sig till försvaret och genomgår frivillig GMU kan mycket väl vara bättre soldater än dom som själva tror att dom är bra soldater och därför söker sig till försvaret för att sedan hoppa av.

Jag tycker att man ska se en allmän värnPLIKT som ett utmärkt tillfälle att förklara för hela generationer varför man måste ha ett försvar, för det är inget dom får lära sig på sina genuscertifierade gymnasieutbildningar, och varför det är allas SKYLDIGHET att försvara allas RÄTTGHETER.

En allmän värnPLIKT skulle dessutom vara en utmärkt rekryteringsbas till dom nya anställningsformer som finns inom försvaret, deltidsvarianterna, där man kan göra civil karriär, men samtidigt vara en ständigt tränad och viktig resurs för försvaret, eller till olika hemvärnsförband.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
GuW, och icke att förglömma en bra rekryteringsbas till övriga delar i totalförsvaret med polis och samhällsskydd.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Där håller jag inte riktigt med dig.

jag känner MÖPar, dom är militärt överintresserade, men sällan soldatmaterial, dom värsta möparna är dom som aldrig skulle klara grundutbildningen eller ens intagningskraven till den.

Jag känner ett flertal soldater, olika anställningslängd och befattningar, INGEN är MÖP, dom drivs av en stark känsla av att man ska göra rätt för sig, att ett nationellt försvar är viktigt och dessutom trivs dom med ett varierat fysiskt arbete som även erbjuder friluftsliv och personliga utmaningar.

Däremot har du rätt i att dom inte är där för pengarna, jag känner flera som har trivts bra i det militära och gärna hade stannat inom det militära, men som har slutat av ekonomiska skäl.
Att utbilda massor av yrkessoldater och sedan låta dom sluta för att lönen är för dålig är ett gigantiskt slöseri med försvarsbudgeten, det vore bättre att höja lönen och statusen så att folk har råd att stanna kvar sedan dom är utbildade.

Dessutom tror jag starkt på en allmän värnPLIKT, fast med en kraftigare gallring av olämpliga än det var på den gamla onda tiden då "ingen skulle slippa undan"

Jag är nämligen fullt övertygad om att många inte själva vet om dom skulle trivas med soldatlivet eller inte, förän dom har genomgått en grundutbildning och provat på.

Personer som inte i dagsläget söker sig till försvaret och genomgår frivillig GMU kan mycket väl vara bättre soldater än dom som själva tror att dom är bra soldater och därför söker sig till försvaret för att sedan hoppa av.

Jag tycker att man ska se en allmän värnPLIKT som ett utmärkt tillfälle att förklara för hela generationer varför man måste ha ett försvar, för det är inget dom får lära sig på sina genuscertifierade gymnasieutbildningar, och varför det är allas SKYLDIGHET att försvara allas RÄTTGHETER.

En allmän värnPLIKT skulle dessutom vara en utmärkt rekryteringsbas till dom nya anställningsformer som finns inom försvaret, deltidsvarianterna, där man kan göra civil karriär, men samtidigt vara en ständigt tränad och viktig resurs för försvaret, eller till olika hemvärnsförband.

Det där med gallringen och att ingen ska komma undan tycker jag att man borde anpassa så att de som "kommer undan" ska helt enkelt under 9 månader göra nåt annat samhällsnyttigt som inte genererar pengar till plånboken. Parkskötsel, äldrevården, studier etc

Sen tycker jag att 100% av folket bör ha någon kortare form av krigsförberedande utbildning och då pratar jag om någon veckas utbildning där man får lära sig hantera ett vapen, samt hur man bör agera som civilist vid krig. Kanske även hur man agerar om man måste överleva under fältmässiga förhållanden.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Det där med gallringen och att ingen ska komma undan tycker jag att man borde anpassa så att de som "kommer undan" ska helt enkelt under 9 månader göra nåt annat samhällsnyttigt som inte genererar pengar till plånboken. Parkskötsel, äldrevården, studier etc

Sen tycker jag att 100% av folket bör ha någon kortare form av krigsförberedande utbildning och då pratar jag om någon veckas utbildning där man får lära sig hantera ett vapen, samt hur man bör agera som civilist vid krig. Kanske även hur man agerar om man måste överleva under fältmässiga förhållanden.

Nu tycker jag du är hård. När jag gjorde min värnplikt fick vi faktiskt betalt.
30 kr om dagen minsann!
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top