Grisar kan flyga (V motion om värnplikt)

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Vänsterliberalism är inte direkt nåt nytt...

I mycket korta ordalag:
Individens frihet och ansvar gentemot staten.
Statens ansvar gentemot individen.

Jag blir uppriktigt nyfiken, hur funkar det rent praktiskt, är tanken att staten förlorar makten över individen?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vänsterliberalism är inte direkt nåt nytt...

I mycket korta ordalag:
Individens frihet och ansvar gentemot staten.
Statens ansvar gentemot individen.

Vilket är en direkt motsättning :va

Individens frihet förutsätter ju att staten håller sig borta. Tar man det till sin ideologiska spets så är redan statens existens en inskränkning på individens frihet och därmed oliberalt.

Neoliberalismens moder (Ayn Rand) talade om tre negativa rättigheter som grund för individens okränkbara rättigheter.

Rätt till:

- Liv
- Frihet
- Egendom

Att som vänster tala om liberalism är ett retoriskt tilltag falskare än rubrikens flygande grisar. Varje (positiv) rättighet förutsätter en kränkning av någon av dessa negativa rättigheter. Att värna om friheten, vilket är liberalismens grund, rimmar tämligen illa med ca 100% av den vänstervridna agendan.

Ur ett helt objektivt perspektivt såklar ;)

----------
Nästa stora fråga mellan extremiteterna gäller rättvisebegreppet. Det som gör debatterna allt som oftast meningslösa och irrationella är begreppsförvirringen kring själva definitionen, då vänster**** oftast talar om "lika rättvisa" och liberaler om "behållarättvisa" så går de i clinch redan i omklädningsrummet så att säga.

Hur du än vänder det, så är vänster aldrig liberalt, vad propagandan än säger.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag blir uppriktigt nyfiken, hur funkar det rent praktiskt, är tanken att staten förlorar makten över individen?
Nja.
För mej handlar det om att varje individ skall ha sådana friheter att denne i möjligaste mån kan leva det liv individen eftersträvar, utan att inkränka på andra individers rättigheter.
Statens ansvar är att i möjligaste mån underlätta för individer att leva de liv de eftersträvar, utan att inkränka på andra individers rättigheter.
Därav kommer också helt naturligt skyldigheter för båda parter.

Mycket av statens ansvar kan sammanfattas med "samhällsservice", alltså sånt som gör livet enklare för individer och hjälper dem nå sin fulla potential. Inom begreppet samhällsservice inkluderar jag bl.a. ubildning/forskning, infrastruktur, polis, brandkår, sjukvård/läkemedel, välfärdssystemet, e.t.c.
Detta skall bedrivas av staten själv utifrån vetenskaplig grund.

Vilket är en direkt motsättning :va

Individens frihet förutsätter ju att staten håller sig borta. Tar man det till sin ideologiska spets så är redan statens existens en inskränkning på individens frihet och därmed oliberalt.

Neoliberalismens moder (Ayn Rand) talade om tre negativa rättigheter som grund för individens okränkbara rättigheter.

Rätt till:

- Liv
- Frihet
- Egendom

Att som vänster tala om liberalism är ett retoriskt tilltag falskare än rubrikens flygande grisar. Varje (positiv) rättighet förutsätter en kränkning av någon av dessa negativa rättigheter. Att värna om friheten, vilket är liberalismens grund, rimmar tämligen illa med ca 100% av den vänstervridna agendan.

Ur ett helt objektivt perspektivt såklar ;)

----------
Nästa stora fråga mellan extremiteterna gäller rättvisebegreppet. Det som gör debatterna allt som oftast meningslösa och irrationella är begreppsförvirringen kring själva definitionen, då vänster**** oftast talar om "lika rättvisa" och liberaler om "behållarättvisa" så går de i clinch redan i omklädningsrummet så att säga.

Hur du än vänder det, så är vänster aldrig liberalt, vad propagandan än säger.
Du sätter en väldigt specifik och snäv definition av vad begreppet "liberal" innebär, men du bör vara medveten om att liberal/liberalism kan betyda väldigt olika saker beroende på sammanhang och situation. Du kan således inte kräva ensamrätt på tolkning av innebörden såsom jag uppfattar att du försöker göra i ditt inlägg.

En minsta gemensam nämnare för liberala värderingar kan sägas vara fokus på frihetliga rättigheter.

Jämför med begreppen konservatism eller fascism som ofta står i motsats till liberalism. Det finns således även vänsterkonservativa och vänsterfascister.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nja.
För mej handlar det om att varje individ skall ha sådana friheter att denne i möjligaste mån kan leva det liv individen eftersträvar, utan att inkränka på andra individers rättigheter.
Statens ansvar är att i möjligaste mån underlätta för individer att leva de liv de eftersträvar, utan att inkränka på andra individers rättigheter.
Därav kommer också helt naturligt skyldigheter för båda parter.

Mycket av statens ansvar kan sammanfattas med "samhällsservice", alltså sånt som gör livet enklare för individer och hjälper dem nå sin fulla potential. Inom begreppet samhällsservice inkluderar jag bl.a. ubildning/forskning, infrastruktur, polis, brandkår, sjukvård/läkemedel, välfärdssystemet, e.t.c.
Detta skall bedrivas av staten själv utifrån vetenskaplig grund.

Du sätter en väldigt specifik och snäv definition av vad begreppet "liberal" innebär, men du bör vara medveten om att liberal/liberalism kan betyda väldigt olika saker beroende på sammanhang och situation. Du kan således inte kräva ensamrätt på tolkning av innebörden såsom jag uppfattar att du försöker göra i ditt inlägg.

En minsta gemensam nämnare för liberala värderingar kan sägas vara fokus på frihetliga rättigheter.

Jämför med begreppen konservatism eller fascism som ofta står i motsats till liberalism. Det finns således även vänsterkonservativa och vänsterfascister.

Som du påpekar, liberal har många olika betydelser när det använd som ändelse. Det jag tror han reagerar på är att han läser det som i sin rena form, inte uppblandat med andra värderingar.

Men du anser således att skola och sjukvård mm, stannar i statligt regi?

Sen anse du att det åligger staten att utveckla människorna, är inte det lite av en paradox?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det finns bara ett land som kan hota oss, och det finns inte en chans i hekklefjäll att Nato skulle utmana en kärnvapennation. :gråta

Det är rätt tydligt nu ett halvår senare. Diplomatiska påtryckningar har sådär stor inverkan på Vladimir...

Det säkerhetspolitiska läget har visst ändrats, som en blixt från klar himmel verkar vissa tro...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är rätt tydligt nu ett halvår senare. Diplomatiska påtryckningar har sådär stor inverkan på Vladimir...

Det säkerhetspolitiska läget har visst ändrats, som en blixt från klar himmel verkar vissa tro...

Kanske läge för ett trådlyft. Nu verkar det på bred front va av intresse med återtag av pliktlag. Fast gällande både tjejer och killar.

Och idag pratade flera partier om ökade anslag utöver ökade anslag samt sträva mot 2% av BNP.

Tänk vad säkerhetspolitik är snabbt i svängarna
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Såklart och det eftersom politiker inte har eller behöver något att säga till om, då. Enda som måste beslutas är att bistå ekonomiskt och till det behövs knappast miljöpartiets medverkan.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det kör vi på. Tänk vad det skulle göra för jämlikheten också.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
HAHAHAHAHAGAGAAHA!!!

Lika bra ni ger Putin nycklarna till Gotland.

Enl. säker källa #BabbenL:

$_1.JPG
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Militärtjänstgörning bör vara frivillig å inte ett tvång....
När jag fick göra lumpen så var de ett tvång, antingen göra de eller sitta på kåken i ett par månader...
Attityden att göra män av pojkar funka inte för mig... Lärde mig bara mer att frågasätta dåliga beslut...
Krig skapar bara elände å de värsta är att många gånger är det feta gubbar som inte kommer överens å tvingar unga män å kvinnor att döda varandra.... Dom kan göra upp sin i mellan istället för att oskyldiga så behöva dö...
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Militärtjänstgörning bör vara frivillig å inte ett tvång....
När jag fick göra lumpen så var de ett tvång, antingen göra de eller sitta på kåken i ett par månader...
Attityden att göra män av pojkar funka inte för mig... Lärde mig bara mer att frågasätta dåliga beslut...
Krig skapar bara ände å de värsta är att många gånger är det feta gubbar som inte kommer överens å tvingar unga män å kvinnor att döda varandra.... Dom kan göra upp sin i mellan istället för att oskyldiga så behöva dö...

Jäkla femtekolonnare!:D
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Militärtjänstgörning bör vara frivillig å inte ett tvång....
När jag fick göra lumpen så var de ett tvång, antingen göra de eller sitta på kåken i ett par månader...
Attityden att göra män av pojkar funka inte för mig... Lärde mig bara mer att frågasätta dåliga beslut...
Krig skapar bara ände å de värsta är att många gånger är det feta gubbar som inte kommer överens å tvingar unga män å kvinnor att döda varandra.... Dom kan göra upp sin i mellan istället för att oskyldiga så behöva dö...

Vilken tur att det finns frivilliga som är villiga att försvara och dö för dina rättigheter, och det till en kass lön.

Det är bara i en svampvärld länder kan existera utan ett försvar.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top