Grisar kan flyga (V motion om värnplikt)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vi kan säga 60kr om dagen då. Hälften utbetalat per månad och resten efter fullgjord plikt. Fortfarande inte så jäkla hög timpenning :crash

Matte är nog inte din påse chips ? :hihi

4500/mån. Plus 75kr/dag när du är ledig. Fri sjukvård och tandvård, mat och logi. Rätt till full bostadsersättning för ditt uppehälle hemma. Plus 49000kr för elva månaders tjänstgöring. Bara det sista bör bli närmre 150/dag 49000/335

Hade mer pengar över i månaden som vpl än mina jämnåriga kamrater som jobbade eller pluggade och hade eget hem som jag själv.. På köpet fick jag C-kort och en vettig utbildning i ledarskap. Sen gav resultatet avutbildningen mig ett jobb också..... å inte ett öre i skuld.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kosten var dessutom bättre än någonsin förut och sedan :) Snygg tjej som jobbade i matan också :D



Vi kan säga 60kr om dagen då. Hälften utbetalat per månad och resten efter fullgjord plikt. Fortfarande inte så jäkla hög timpenning :crash

Maten var bra på min tid också... tror jag eller också var det för att man alltid var hungrig.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Beredskapsövning i estland. 88% närvaro på 24h. Viljan att skydda sitt land. Låt det sakta sjunka in.. plikten har sin roll.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det där med gallringen och att ingen ska komma undan tycker jag att man borde anpassa så att de som "kommer undan" ska helt enkelt under 9 månader göra nåt annat samhällsnyttigt som inte genererar pengar till plånboken. Parkskötsel, äldrevården, studier etc

Sen tycker jag att 100% av folket bör ha någon kortare form av krigsförberedande utbildning och då pratar jag om någon veckas utbildning där man får lära sig hantera ett vapen, samt hur man bör agera som civilist vid krig. Kanske även hur man agerar om man måste överleva under fältmässiga förhållanden.

På den gamla "goda" tiden fanns möjlighet att göra vapenfri värnplikt som Räddningsman.
En utmärkt utbildning som skulle kunna vara en fantastisk resurs.
Om det inte vore för att de släpptes vind för våg utan fortsatt "värnplikt" efter utbildningen.

En som tänkt: https://samhallsvetenskap.wordpress...allsplikt-eller-vad-vi-vill-att-det-ska-heta/
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Beredskapsövning i estland. 88% närvaro på 24h. Viljan att skydda sitt land. Låt det sakta sjunka in.. plikten har sin roll.

De är ett land som varit under kommunistisk diktatur i så många år, så inte undra på....
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
24 miljarder kronor. Det är kostnaden för Belgien efter terrorattacken. Vi kan ta kostnaden före. Eller efter. Jag föredrar före..:gnissla
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Matte är nog inte din påse chips ? :hihi

4500/mån. Plus 75kr/dag när du är ledig. Fri sjukvård och tandvård, mat och logi. Rätt till full bostadsersättning för ditt uppehälle hemma. Plus 49000kr för elva månaders tjänstgöring. Bara det sista bör bli närmre 150/dag 49000/335

Hade mer pengar över i månaden som vpl än mina jämnåriga kamrater som jobbade eller pluggade och hade eget hem som jag själv.. På köpet fick jag C-kort och en vettig utbildning i ledarskap. Sen gav resultatet avutbildningen mig ett jobb också..... å inte ett öre i skuld.

Jag hade då inga 4900kr i månaden kan jag lova. 66kr om dagen fick vi, dvs runt 2000kr. Lite extra de dagar vi var hemma för att man sliter på sina egna kläder men iaf i min befattning gjorde det ingen större skillnad. Inte fick jag nån bostadsersättning för pojkrummet heller. Inget C-kort heller för den delen. Och ingen anställer utbildade fordonsmatteutläggare (som var det jag gjorde i lumpen) så där hade jag inget att hämta :tungan

Vet inte vad dina polare gjorde medans du gjorde värnplikt men mina tjänade iaf betydligt mer än 2000kr i månaden för en heltidstjänst :gnissla
Iofs fick man ju muckarbidraget men det var fan slut innan vi kommit hem från muckresan och även med det inräknat blir det inte mycket timpeng för 300 dagars dygnet runt tjänstgöring.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag hade då inga 4900kr i månaden kan jag lova. 66kr om dagen fick vi, dvs runt 2000kr. Lite extra de dagar vi var hemma för att man sliter på sina egna kläder men iaf i min befattning gjorde det ingen större skillnad. Inte fick jag nån bostadsersättning för pojkrummet heller. Inget C-kort heller för den delen. Och ingen anställer utbildade fordonsmatteutläggare (som var det jag gjorde i lumpen) så där hade jag inget att hämta :tungan

Vet inte vad dina polare gjorde medans du gjorde värnplikt men mina tjänade iaf betydligt mer än 2000kr i månaden för en heltidstjänst :gnissla
Iofs fick man ju muckarbidraget men det var fan slut innan vi kommit hem från muckresan och även med det inräknat blir det inte mycket timpeng för 300 dagars dygnet runt tjänstgöring.

Ja. Som sagt. Det är väl ersättning idag som är relevant? Det jag angett är vad som gäller.

Jämförelsen med de som jobba var alltså efter omkostnader....
 

JpHenrik

Medlem
Gick med
16 Jun 2008
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Scrambler FT -16
Där håller jag inte riktigt med dig.

jag känner MÖPar, dom är militärt överintresserade, men sällan soldatmaterial, dom värsta möparna är dom som aldrig skulle klara grundutbildningen eller ens intagningskraven till den.

Jag känner ett flertal soldater, olika anställningslängd och befattningar, INGEN är MÖP, dom drivs av en stark känsla av att man ska göra rätt för sig, att ett nationellt försvar är viktigt och dessutom trivs dom med ett varierat fysiskt arbete som även erbjuder friluftsliv och personliga utmaningar.

Däremot har du rätt i att dom inte är där för pengarna, jag känner flera som har trivts bra i det militära och gärna hade stannat inom det militära, men som har slutat av ekonomiska skäl.
Att utbilda massor av yrkessoldater och sedan låta dom sluta för att lönen är för dålig är ett gigantiskt slöseri med försvarsbudgeten, det vore bättre att höja lönen och statusen så att folk har råd att stanna kvar sedan dom är utbildade.

Dessutom tror jag starkt på en allmän värnPLIKT, fast med en kraftigare gallring av olämpliga än det var på den gamla onda tiden då "ingen skulle slippa undan"

Jag är nämligen fullt övertygad om att många inte själva vet om dom skulle trivas med soldatlivet eller inte, förän dom har genomgått en grundutbildning och provat på.

Personer som inte i dagsläget söker sig till försvaret och genomgår frivillig GMU kan mycket väl vara bättre soldater än dom som själva tror att dom är bra soldater och därför söker sig till försvaret för att sedan hoppa av.

Jag tycker att man ska se en allmän värnPLIKT som ett utmärkt tillfälle att förklara för hela generationer varför man måste ha ett försvar, för det är inget dom får lära sig på sina genuscertifierade gymnasieutbildningar, och varför det är allas SKYLDIGHET att försvara allas RÄTTGHETER.

En allmän värnPLIKT skulle dessutom vara en utmärkt rekryteringsbas till dom nya anställningsformer som finns inom försvaret, deltidsvarianterna, där man kan göra civil karriär, men samtidigt vara en ständigt tränad och viktig resurs för försvaret, eller till olika hemvärnsförband.

Bästa jag läst på länge
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Ja. Som sagt. Det är väl ersättning idag som är relevant? Det jag angett är vad som gäller.

Jämförelsen med de som jobba var alltså efter omkostnader....

Svenska språket är inte din påse chips va?
De inlägg du citerade är skrivna i preteritum dvs dagens ersättning är helt irrelevant för just den diskussionen.



Imponerande dock att ersättningen för värnplikt dubblerats på 10 år. Jag är rätt säker på att med jämförlig kost och logi hade mina jämnåriga kamrater med heltidsjobb ÄNDÅ haft mer pengar över. En hård våningssäng i ett rum med 9 andra killar och delad toalett med 60 andra lär inte haft någon hög hyra om det hade funnits på hyresmarknaden. Inte heller hade ljummen "jambalaya" serverad i en plåtburk på en flygraka utanför Skillingaryd genererat någon svindlande nota.

Kan man inte spara ihop till 50 000 på 10 månader med heltidsjobb så har man definitivt inte en levnadsstandard i jämförelse med en värnpliktig, alternativt så tjänar man antingen riktigt jävla uselt eller blir rejält blåst på hyran.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top