Kawasaki Z900 2017-

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Ort
-
Hoj
XSR900
Om än kanske förvirrande, men likväl utannonserad och verklig.

Jag gillar det jag ser, och är efter några års MC-frånvaro mycket intresserad (studier etc). Pratade med en handlare i dag och priset kommer landa på runt 90 loppor, och hojen landar i Februari. Mer information inom kort.

Några andra som tittar åt den här hojen? Tankar?
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Priset verkar landa på 91 900:- enligt kawas hemsida. (Dök upp idag alternativt sent igår kväll).

Är klart sugen jag med, men har inte bestämt mig än. Rent teoretiskt skulle även en z650 räcka till mina behov, men mer prestanda är självklart alltid välkommet. Även om jag vet med mig att jag förr eller senare brukar tröttna och vilja ha mer som de flesta andra.

Hursomhelst gick det ju oftast rätt bra för z800an i jämförelsetester (aldrig kört någon själv), och med mindre vikt och mer effekt torde det gå ännu bättre för en z900. Känns spontant som ett bra paket för gatåkning.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Är klart sugen jag med, men har inte bestämt mig än. Rent teoretiskt skulle även en z650 räcka till mina behov, men mer prestanda är självklart alltid välkommet. Även om jag vet med mig att jag förr eller senare brukar tröttna och vilja ha mer som de flesta andra.

Sant. Det är lite som att pissa i byxorna för att få det varmt, men det varar inte särskilt länge.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är ute efter en arg nakenhoj som komplement till en sporthoj att ha på gata. Får se till att provköra en Z900, jag gillar ramen på den, och jag har redan en hoj med samma motorserie, så det hänger lite på vad de fått till där.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Sant. Det är lite som att pissa i byxorna för att få det varmt, men det varar inte särskilt länge.

Sant!

Jag är ute efter en arg nakenhoj som komplement till en sporthoj att ha på gata. Får se till att provköra en Z900, jag gillar ramen på den, och jag har redan en hoj med samma motorserie, så det hänger lite på vad de fått till där.

Att behålla din Z1000SX är alltså inget alternativ? För mycket touring och för lite bus?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sant!



Att behålla din Z1000SX är alltså inget alternativ? För mycket touring och för lite bus?

JA, lite så. Jag vill ha en renodlad sporthoj, min SX gungar för mycket när jag pressar och det är inte värt pengarna som behövs för att få fason på det.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
JA, lite så. Jag vill ha en renodlad sporthoj, min SX gungar för mycket när jag pressar och det är inte värt pengarna som behövs för att få fason på det.


OK. Ja, det känns som detta har potential till att bli en riktigt lyckad hoj. Men ska den sälja ordentligt får det nog till något som utmärker den från konkurrenterna i praktiken med, något som ger den karaktär. Att den är fyrcylindrig är ju förvisso ett försäljningsargument i sig bland alla tvåor och treor nuförtiden.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
OK. Ja, det känns som detta har potential till att bli en riktigt lyckad hoj. Men ska den sälja ordentligt får det nog till något som utmärker den från konkurrenterna i praktiken med, något som ger den karaktär. Att den är fyrcylindrig är ju förvisso ett försäljningsargument i sig bland alla tvåor och treor nuförtiden.

Jo, den hojen som faktiskt har ganska precis vad jag letar efter i en nakenhoj är Brutale 800RR, så är Z900 i närheten av den så är jag såld. Men tvivlar en del med tanke på priset.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Jo, den hojen som faktiskt har ganska precis vad jag letar efter i en nakenhoj är Brutale 800RR, så är Z900 i närheten av den så är jag såld. Men tvivlar en del med tanke på priset.

Jäkligt mkt OT, men själv har jag varit helt såld på brutale 910 sedan jag upptäckte att orden "digital functions" står uppradade snyggt och prydligt under LCD-displayen :D Haj-tek!
 

Dovve

Medlem
Gick med
1 May 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Kawasaki Z900 Performance
Jag hämtade min i fredags. 30 mil so far, och är nöjd.
Irriterande vibrationer vid vissa varv och klonkig låda. Men det hör tydligen Kawasaki till enligt dem som vet...

Drar fint även från låga varv och skön på kurviga vägar. Men har tagit det rätt lugnt så kan inte uttala mig så mycket än.


någon här som provkört eller köpt denna hoj?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Hade varit fint med en kåpförsedd variant, likt det de gjorde med Z650 Ninja. Z1000 finns som SX också.
 

AbsolutRufuus

Medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Alingsås
Hoj
Ducati xDiavel -22, Ducati Monster 821 Dark -16, Ducati Monster 620 Dark -05, Kawasaki Z800 Performance -14, Suzuki VS800 Bobber -97, Kawasaki ER-6N -12
någon här som provkört eller köpt denna hoj?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag testade faktiskt av en tillfällighet Z900 igår på Bike. Jag har tidigare ägt en Z800 och kör idag en Monster 821 så det är dem jag jämför med. Alla har givetvis olika smak men mina spontana tankar var följande. Monstern och Z900 är två helt olika cyklar, går inte att jämföra riktigt. I mitt tycke har monstern karaktär och känsla medans Z900 är mer snäll och medgörlig. Så egentligen är det mest rätt att jämföra Z900 med föregångaren, Z800. Jag vet att Z800 klassificerades som en tung cykel som var lite jobbig att kasta runt, detta är åtgärdat på Z900. Den var väldigt följsam och inga konstigheter att kasta omkring i kurvor. Dock fick jag känslan att Z900 nästan var lite för tam. Vem som helst som vet hur man växlar en tvåhjuling kan köra denna cykeln utan problem. Effektkurvan var jämn, hojen var följsam, sittställningen var relativt upprätt. Just den jag testkörde hade Akrapovic pipa, det märktes inte alls, tyvärr. Om jag hade stått och övervägt en Z900 idag och ville ha den typen av hoj så hade jag köpt en Z800 istället och lagt resterande pengarna på något annat. Den är inte riktigt lika följsam, men den låter bättre, ser bättre ut och är inte riktigt lika snäll som jag uppfattar efterföljaren, Z900. Sen gillade jag inte mätarna riktigt heller, även om de lagt till växelindikator som standard nu.

Hoppas jag inte trampar någon på tårna, talar bara efter egen erfarenhet, upplevelse och smak :)
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Jag testade faktiskt av en tillfällighet Z900 igår på Bike. Jag har tidigare ägt en Z800 och kör idag en Monster 821 så det är dem jag jämför med. Alla har givetvis olika smak men mina spontana tankar var följande. Monstern och Z900 är två helt olika cyklar, går inte att jämföra riktigt. I mitt tycke har monstern karaktär och känsla medans Z900 är mer snäll och medgörlig. Så egentligen är det mest rätt att jämföra Z900 med föregångaren, Z800. Jag vet att Z800 klassificerades som en tung cykel som var lite jobbig att kasta runt, detta är åtgärdat på Z900. Den var väldigt följsam och inga konstigheter att kasta omkring i kurvor. Dock fick jag känslan att Z900 nästan var lite för tam. Vem som helst som vet hur man växlar en tvåhjuling kan köra denna cykeln utan problem. Effektkurvan var jämn, hojen var följsam, sittställningen var relativt upprätt. Just den jag testkörde hade Akrapovic pipa, det märktes inte alls, tyvärr. Om jag hade stått och övervägt en Z900 idag och ville ha den typen av hoj så hade jag köpt en Z800 istället och lagt resterande pengarna på något annat. Den är inte riktigt lika följsam, men den låter bättre, ser bättre ut och är inte riktigt lika snäll som jag uppfattar efterföljaren, Z900. Sen gillade jag inte mätarna riktigt heller, även om de lagt till växelindikator som standard nu.

Hoppas jag inte trampar någon på tårna, talar bara efter egen erfarenhet, upplevelse och smak :)

Jag gissar att katalysatorn förstör en del av upplevelsen.

17ZR900B_44SGY1SLS00D_C_002.jpg

Jag hade nog hoppats på att den var lite råare eller lika rolig som Z800. Z900 har har ju tappat runt 20 kilo och fått ett dussin hästar extra tillsammans med uppgraderade, fullt justerbar fjädring och slirkoppling.

Men tack för input, uppskattar ärliga omdömen.
 

AbsolutRufuus

Medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Alingsås
Hoj
Ducati xDiavel -22, Ducati Monster 821 Dark -16, Ducati Monster 620 Dark -05, Kawasaki Z800 Performance -14, Suzuki VS800 Bobber -97, Kawasaki ER-6N -12
Jag gissar att katalysatorn förstör en del av upplevelsen.

View attachment 437190

Jag hade nog hoppats på att den var lite råare eller lika rolig som Z800. Z900 har har ju tappat runt 20 kilo och fått ett dussin hästar extra tillsammans med uppgraderade, fullt justerbar fjädring och slirkoppling.

Men tack för input, uppskattar ärliga omdömen.

Kan vara som du skriver, att katten påverkar en del. Sen pratade jag med säljaren som sa att tillverkarna av effektpipor fått lite högre krav på sig nu gällande DB-nivå och liknande. Nu satt det ingen DB-killer i den jag testkörde och den lät ändå väldigt tam. Men i dem där det sitter DB-killer så är det inte bara en skruv för att ta ur och i dem längre. Det sitter en pop-nit som man behöver borra ur för att få åtkomst till skruven. Allt för att krångla till det lite :) Men ja, den är uppgraderad i jämförelse med Z800, men jag skulle inte säga att det gjort den roligare att köra.

För övrigt, hann aldrig testköra Yamaha MT-09 men det är ju nästan lite i samma segment. Min kompis tog den däremot en sväng snabbt. Med en Akrapovic pipa (med DB-killer denna gången) lät den riktigt fint. Dessutom kommer den med quickshift som standard, vilket som är rätt ballt. Dessutom är det quickshift både upp och ner bland växlarna, det är ballt! Så det kan ju vara ett alternativ till Z900 om man åker och kikar :)

Kul att jag kunnat hjälpa till med lite personlig input i vilket fall :tummenupp
 

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Ed
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
Nu har det ju gått ett tag på mcsäsongen och tydligen har det sålts endel z900or, men här på forumet är det dött... Själv är jag gött sugen på en men vill ha lite mer info om de som kört med cykeln under sommaren????
 

Geradeaus

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2012
Ort
Falun
Hoj
Kawasaki Z900 -17
Halloj!
Lite sent svar kanske, men jag har inte varit inne på sidan på länge.
Jag har kört runt 300 mil i sommar med min Z900 och den är faktiskt kanon! Smidig, bra tryck och lätt att komma överens med. Innan hade jag en SD990 -10 och var tveksam till radfyra och asiatiskt, men när jag vant mig med ljudet (har ett Hurrican Pro 2 på som låter hyfsat skönt, dock inte så jättehögt pga katten) så är jag riktigt nöjd.
Den funkar till allt, aktiv körning på krokiga vägar, touring (om du inte lockas att gasa, vilket man gör..) och den gör nog inte bort sig på banan heller tack vare att den är stark från början och väldigt smidig.

Tummen upp från mig iaf! :)
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Hej. Köpte en Z900 i Augusti efter en väldigt lång period utan MC på typ 27 år.
Min förra var en Yamaha RD350N : ) Tänkte sätta en slip on på den i vår och funderar
på SC Project. Orkar inte med ett fullt system med allt som det medför så detta får
bli en kompromiss. Någon som har några andra tips??
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Tänkte sätta en slip on på den i vår och funderar
på SC Project. Orkar inte med ett fullt system med allt som det medför så detta får
bli en kompromiss. Någon som har några andra tips??

Köpte SC Project till min Z900 och jag kunde lika gärna ha fortsatt med originaldämparen!
Låter inte ett skvatt mer! :gråta
Dock blev det blev lite skillnad på motorkaraktären men inte värt de 5 lakan som det kostade.
Nä, spara pengarna på slip-on köpet och köp antingen en race-kat eller ett helsystem istället...
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Köpte SC Project till min Z900 och jag kunde lika gärna ha fortsatt med originaldämparen!
Låter inte ett skvatt mer! :gråta
Dock blev det blev lite skillnad på motorkaraktären men inte värt de 5 lakan som det kostade.
Nä, spara pengarna på slip-on köpet och köp antingen en race-kat eller ett helsystem istället...

Helsystem blir för dyrt med remappning etc samt att man måste montera
av och på vid besiktning. men ljudet blir ju grymt! Dock lär det väl dra iväg
till runt 20000kr.Racecat är något jag missat. Var får man tag på det
till Z900? Vad ger det mer än ljudet och måste man remap? Kostnad?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top