Kawasaki Z900 2017-

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Helsystem blir för dyrt med remappning etc samt att man måste montera
av och på vid besiktning. men ljudet blir ju grymt! Dock lär det väl dra iväg
till runt 20000kr.Racecat är något jag missat. Var får man tag på det
till Z900? Vad ger det mer än ljudet och måste man remap? Kostnad?

Dyrt vet jag inte, allting är ju relativt... :tungan
Akras system går på runt €600 eller så kan du köpa ett Kinestillverkat för 1-2000.
Dock saknar dessa uttag för O2/Lambdan så den måste man då skaffa en eliminator till.
Racekat finns inte (än?) utan det får man köpa som universal och skarva i.
Z900_cat.jpg
På bilden ser du Z900's system.
Katten sitter i röret mellan O2/Lambdan och den feta fördämparen.
Funderar på om man ska försöka behålla katten och ersätta fördämparen med ett skarvrör...
Borde klara av besiktningen rent ljudmässigt när/om man återmonterar originaldämparen inför densamma.
En PCV skadar inte men eftersom katten sitter kvar så borde risken för att köra motorn för leant minska...
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Vad jag sett ligger slip on på ca 5000kr. Det billigaste jag hittat var austin racing
halv system för drygt 7000kr men då verkar det som man måste svetsa ihop med
främre grenrören vilket gör det jobbigt då man måste kapa katten.
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Fick systemet för några dagar sedan. Tyvärr så kom den naken utan Z900 stickern.
Inte hela världen då jag beställde en ny sticker att sätta på avgasröret. Grymt nöjd med
ljudet och utseendet. Tar mkt mindre plats på bågen och är väl drygt ett kilo lättare.
Bra köp för 1500. Enda är nu att bakre delen på caten är exponerad då
original heatshielden satt integrerad med avgasröret. Allt som finns att köpa är
svindyr carbon för 1000kr..
 
Last edited:

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Det är oftast det som är problemet när man köper lite billigare prylar till hojen. Det måste oftast kompletteras med div delar så att det blir dyrare än originalet ( Akra, Leo, Arrow) i slutändan.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Det är oftast det som är problemet när man köper lite billigare prylar till hojen. Det måste oftast kompletteras med div delar så att det blir dyrare än originalet ( Akra, Leo, Arrow) i slutändan.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Finns nog lösningar på drygt 500 hundringen. Då ligger jag på 2000. Problemet med de etablerade (förutom sc Project crt varianten) är att det oftast för tamt ljud. Under 3500 är väl svårt att komma också. SC crt ligger på 5000 men jag vill ha en svart pipa för utseendet. Det har dom inte.
 

superhornet

Medlem
Gick med
12 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Sparar..
Kör en MT07 nu men börjat snegla på en z900. Provkörde en idag och den var väldigt trevlig men kanske inte toksåld på den. Hamnade bakom en polis på motorvägen så kunde inte testa hur den kändes i lite högre farter dock :D
Hur nöjda är ni nuvarande ägare?
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Kör en MT07 nu men börjat snegla på en z900. Provkörde en idag och den var väldigt trevlig men kanske inte toksåld på den. Hamnade bakom en polis på motorvägen så kunde inte testa hur den kändes i lite högre farter dock :D
Hur nöjda är ni nuvarande ägare?

Mkt kompetent cykel men utan att väcka det där lilla extra.
Jag körde 370mil sedan bytte jag till MT09. Z900 var bättre
på vägen men jag trivs mer på den mera bekväma MT09
(körställning ej sadel).Dock så tyckte jag den kändes något vinglig
i högre farter +170kmh. Jämförelsevis så var MT10 mycket mer stabil
i högre farter. MT09 har jag inte testat i högre hastigheter men den lär inte
vara mer stabil än Kawan. När det svänger i hastigheter upp till 150 så var
Kawan suverän. Rätt snål på soppa också (runt 0.56). Den är
dock ganska dyr i underhåll jämfört med MT09. För mig så är MT09 en cykel
som väcker mera känslor trots att den kanske inte slår Kawan på alla sätt.
 
Last edited:

Thermii

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2018
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z900 -17
Hejsan!

Jag har nyligen skaffat mig en Z900 och har bara hunnit köra 10-15mil på den innan det blev på tok för kallt.
Det små saker att skruva med innan nästa säsong drar igång och då jag sett en del nämna ljudet från en original så tänkte jag dra min variant på det hela.

Den jag köpte hade redan bytt slipon på. det ser ut som en billigare variant från ebay eller liknande men den ser bra ut på hojen och ett ok ljud. Det första jag testa var att montera originalet då jag ville veta hur det lät och ja.. vad ska man säga, det lät ingenting! Av med det igen och på med slipon och ljudet blev bättre men fortfarande på tok för tyst och tråkigt. Det skall höras när man kommer!
Igår var jag och skruva med avgas systemet igen och denna gången hade jag fixat lite mer saker att leka med. Jag köpte ett billigt rör från kina som var "böjt" rätt för z900. Jag kapa av vad jag trodde var katten men visade sig vara en fet och ful ljuddämpare och strax innan den sitter katten inne i den raka lila bit rör. Jag kapa av så nära som möjligt till det jag trodde var katten vilket resultera i att den faktiska katten var orörd. Efter att allt var monterat och fixat så var det dax för att få höra hur det låter!
Vilket ljud asså... Det går absolut inte att jämnföra med tidigare! Nu låter den lika rå som den ser ut! Inne i garaget stod svågern och skruva av sin kat för att få bättre ljud på sin MV Agusta Brutale 800 och när vi båda var klara så lät dem lika råa och kraftiga som varann. det där tysta nästan icke existerande ljudet från original var lätt att bli av med! Fram med vinkel slipen och börja kapa gott folk!

Ett tips om ni ska göra detta, behåll katten men bort med den stora klumpiga ljuddämparen. Jag fundera på att dra ut katten också men ville testa först vilket jag är glad för, utan kat hade det låtit på tok för mycket och ja.. det kan låta för mycket ;)
 

nonne_j

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
värnamo
Hoj
Triumph
Hejsan!

Jag har nyligen skaffat mig en Z900 och har bara hunnit köra 10-15mil på den innan det blev på tok för kallt.
Det små saker att skruva med innan nästa säsong drar igång och då jag sett en del nämna ljudet från en original så tänkte jag dra min variant på det hela.

Den jag köpte hade redan bytt slipon på. det ser ut som en billigare variant från ebay eller liknande men den ser bra ut på hojen och ett ok ljud. Det första jag testa var att montera originalet då jag ville veta hur det lät och ja.. vad ska man säga, det lät ingenting! Av med det igen och på med slipon och ljudet blev bättre men fortfarande på tok för tyst och tråkigt. Det skall höras när man kommer!
Igår var jag och skruva med avgas systemet igen och denna gången hade jag fixat lite mer saker att leka med. Jag köpte ett billigt rör från kina som var "böjt" rätt för z900. Jag kapa av vad jag trodde var katten men visade sig vara en fet och ful ljuddämpare och strax innan den sitter katten inne i den raka lila bit rör. Jag kapa av så nära som möjligt till det jag trodde var katten vilket resultera i att den faktiska katten var orörd. Efter att allt var monterat och fixat så var det dax för att få höra hur det låter!
Vilket ljud asså... Det går absolut inte att jämnföra med tidigare! Nu låter den lika rå som den ser ut! Inne i garaget stod svågern och skruva av sin kat för att få bättre ljud på sin MV Agusta Brutale 800 och när vi båda var klara så lät dem lika råa och kraftiga som varann. det där tysta nästan icke existerande ljudet från original var lätt att bli av med! Fram med vinkel slipen och börja kapa gott folk!

Ett tips om ni ska göra detta, behåll katten men bort med den stora klumpiga ljuddämparen. Jag fundera på att dra ut katten också men ville testa först vilket jag är glad för, utan kat hade det låtit på tok för mycket och ja.. det kan låta för mycket ;)

Finns det möjlighet för dig att slänga upp en film efter att du byggt om röret ?
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Hejsan!

Jag kapa av vad jag trodde var katten men visade sig vara en fet och ful ljuddämpare och strax innan den sitter katten inne i den raka lila bit rör.

Du läste inte mitt inlägg?
Hade besparat dig lite funderingar...

Ta INTE bort katten, såvida du inte skaffar en PowerCommander.

Körde min hoj på rullande landsväg efter borttagande av brödlådan.
Enligt den så tappade jag 5hk men har svårt att tro det.
Hojen känns som den har fått +25hk istället!
Ett helt annat vrid och "aggressivitet" i maskinen nu!
Jag är mycket nöjd!
 

nonne_j

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
värnamo
Hoj
Triumph
Du läste inte mitt inlägg?
Hade besparat dig lite funderingar...

Ta INTE bort katten, såvida du inte skaffar en PowerCommander.

Körde min hoj på rullande landsväg efter borttagande av brödlådan.
Enligt den så tappade jag 5hk men har svårt att tro det.
Hojen känns som den har fått +25hk istället!
Ett helt annat vrid och "aggressivitet" i maskinen nu!
Jag är mycket nöjd!

Körde du hojen i bänk innan demontering av ljuddämparen ? Eller vilka siffror jämför du med ?
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Körde du hojen i bänk innan demontering av ljuddämparen ? Eller vilka siffror jämför du med ?


Ja, jag bänkade den samtidigt som jobbet gjordes.
En bänkning med brödlådan och SC slip-on och sedan en bänkning direkt efter borttagning av brödlåda och med SC slip-on på.

Jag tror inte på siffrorna (-5hk)...
Som jag sa, hojen är betydligt mycket aggressivare nu.
Intressamt är också att den gick något fetare utan brödlådan så det är ingen risk att hojen kommer att gå leant.
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Har ingen nu men kan fixa i vår...
Byter snabbt och enkelt. Tar bara ett par minuter.
 

nonne_j

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
värnamo
Hoj
Triumph
Tog premiärturen på min igår, första intryck är följande: väldig smidig och lättkörd hoj med mycket kraft. härligt insugsljud men tamt avgasljud. Man saknade gurglet från från trajjan. :va
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Nån som kört z1000 och som kan säga hur den och z900 skiljer sig åt? Tyckte z1000 kändes väldigt lättkörd och snäll för att vara så stor som den ändå är. Är z900 lättare ändå? Hur skiljer sig gången åt?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top