Yamaha XT 600 E-tråden

kkj

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2014
Ort
landet
Hoj
XT600E -99
I motsats till er andra är XT600 min sista-hoj. Eller åtminstone något åt det hållet. Är inte så intresserad av att åka på bakhjulet, (en verksamhet som jag tror att många Mc-reparatörer och reservdelsförsäljare uppskattar) eller köra supersnabbt ute bland biltrafiken numera. Köpte en XT för erhållande av bekymmersfri småvägsåkning på landsbygden. XT är tung, den är en pråm, med tanke på dess försök att verka off-road. Men man kan åka ner i ett dike och över en åker eller liknande terräng där en landsvägshoj skulle vara lite besvärlig.
Helst skulle jag velat ha en 400 c.c som vägde 110 kilo, men var finns den? Om den finns så kan jag väl ha två. Annars fungerar XT perfekt inom sina begränsningar. Utom om batteriet råkar bli tomt. Då får man helt enkelt inte igång den. En nackdel. F.ö. tycker jag att det är alldeles för högt växlad. Krypkörning mellan tallarna är lite knepigt. Satsar på en kugg mindre på lilla drevet. Vad ger det?
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Körde på xt600e som mcbud i Stockholm och jag gillar den för den tål rätt mycket. Fråga Mcbudet här på forumet ;) Kan lätt tänka mig en XT inkl motardkit. Finns tom en XT Club Greece :D
 

supervision

Ny medlem
Gick med
27 May 2007
Ort
STD
Hoj
Fzs ,XT
svårstartad xt 600-89

Körde på xt600e som mcbud i Stockholm och jag gillar den för den tål rätt mycket. Fråga Mcbudet här på forumet ;) Kan lätt tänka mig en XT inkl motardkit. Finns tom en XT Club Greece :D

Någon här som har en ide på vilket fel det kan vara.svårstartad kall som varm,kollat ventilspel,bytt tändstift.går perfekt när den väl startar.konstigt fel.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hallå!

Vet någon här vilket år XT E:n fick varvräknare, eller vilket år de tog bort den? Den "vanliga" XT:n har ju haft v-räkn. hela tiden, så jag kan inte tänka mig att de först tog bort den och sen satte dit den igen?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Hitta ingen TTR/E/S 600-tråd så kör här för det är ändå samma skit alltihopa. :mad:

Finns det en hastighetsmätargivare som är drevad för 17" framhjul någonstans? Jamenar TTR-motarder finns det ju gott om...

Skulle va skönt att kunna kör på originalmätaren och slippa tjöpa cykeldator med puls, och altitudmätare...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hitta ingen TTR/E/S 600-tråd så kör här för det är ändå samma skit alltihopa. :mad:

Finns det en hastighetsmätargivare som är drevad för 17" framhjul någonstans? Jamenar TTR-motarder finns det ju gott om...

Skulle va skönt att kunna kör på originalmätaren och slippa tjöpa cykeldator med puls, och altitudmätare...
Såhär elva dar senare...



Du vill ha ett 17"-nav/hjul med uttag för mätarwire som passar ihop med orginalmätarens utväxling på TTS:n och navet ska också passa på TTS:ns gaffel? Jag skulle ha bitit ihop och kört på cykeldatorn...

Men visst är XT/TT fräna hojar, går fan att ha till allt. Jag torskade stenhårt när jag var 19-20 och köpte en XT 550, den var svaret på allt!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Dessutom är xt550-600/srx600 världens snyggaste motor, alla kategorier. :tummenupp

Tycker det är hårfint mellan XT 500:
XT 500.jpg

...och XT 600:
XT 600.jpg

500:n ser klassiskt ren och okomplicerad ut, och 600:n ser fyrkantigt modern ut. Men de är lika tjusiga båda två! :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hitta ingen TTR/E/S 600-tråd så kör här för det är ändå samma skit alltihopa. :mad:

Finns det en hastighetsmätargivare som är drevad för 17" framhjul någonstans? Jamenar TTR-motarder finns det ju gott om...

Skulle va skönt att kunna kör på originalmätaren och slippa tjöpa cykeldator med puls, och altitudmätare...

Nu har jag läst ditt inlägg säkert tjugio ggr, och tror äntligen jag begriper. Du undrar om det finns nån "givaradapter" att plugga i 17" fälgens givar-hål, fattar jag el är jag trög på riktigt? :va
 

moddlaren

Guest
Hej jag söker info. På flera utlänska forum påstås det att honda xr600/650's header/grenrör passar rakt på yamaha TT/Xt 600. Finns det någon som har prövat? Det finns betydligt mer headders till hondan än till yamaha i dag så det skulle bli enklare att finna ett bra öppnare system på så vis.

Mvh
 

moddlaren

Guest
Behöver ej få svar köpte ett xr rör på vinst o förlust så länge..
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
När man kollar på så ser de lika ut men vet dock inte passformen. Skriv gärna när du testat ;)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej jag söker info. På flera utlänska forum påstås det att honda xr600/650's header/grenrör passar rakt på yamaha TT/Xt 600. Finns det någon som har prövat? Det finns betydligt mer headders till hondan än till yamaha i dag så det skulle bli enklare att finna ett bra öppnare system på så vis.

Mvh

Kan man inte kolla på nån eftermarknads-tillverkare om det är samma artikelnr på grenrören till TT och XR?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vilken skulle ni säga är eran luftkylda XT/TT-favorit?
* Att titta på?
* Att köra?
* Mest macho?
* Egen kategori?

* Snyggast i mina ögon är XT 550, gillar formen på tanken. TTR från -99, den mest röda, är också skitsnygg.
* Nu har jag bara kört 550 och 600 2kf, men kan inte tänka mig att det finns nån bättre än 2kf:n.
* Ténérén från 1984 är så rå, finns inget elakare. Såg en bucklig och ärrad i Tyskland en gång som stod och morrade åt mig. Grym..!


Visst ja; Nu heter ju tråden XT 600E-tråden, men efterson TS inte rört muspilen på SH på två år tror jag inte han misstycker om tråden döps om till "Luftkylda XT/TT-tråden".
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Öhlindämpare vore smutt att få dit så att bakänden beter sig lite bättre på småvägarna,
finns det någon här som vet om någon öhlinare passar "bolt on" från andra offroadare ?
det ökar ju chanserna att hitta en om det är fler modeller att söka delar från,
jag har en TT600e -95
mvh jocke
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Hej jag behöver lite hjälp för att hitta ett begagnat bakre bromsok till YAMAHA XT 600 2KF -1988 och undrar om ni har några tips på var jag kan hitta!!!:)

Jag har faktiskt sökt på ebay och google utan resultat:3freak
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej jag behöver lite hjälp för att hitta ett begagnat bakre bromsok till YAMAHA XT 600 2KF -1988 och undrar om ni har några tips på var jag kan hitta!!!:)

Jag har faktiskt sökt på ebay och google utan resultat:3freak

Tjena!

Jag ryckte igång en tråd som innefattar alla XT/TT med samma luftkylda snurra i hopp om lite bättre flöde än i den här tråden:

Redigerat inlägg, nu med länk som funkar:
https://www.sporthoj.com/forum/show...-XT-E-XT-Ténéré-TT-TT-E-och-TTR-TTR-E- tråden


Som svar på din fråga så kolla de svenska mc-skrotarna, har för mig det finns en tråd här nånstans med lista på alla skrotar.
På närmare håll finns vår egen Yami som bygger om alla offroad han ser med Yamahamärket på tanken! Kolla med honom, har själv köpt delar där.
Yamis trådar:
https://www.sporthoj.com/forum/search.php?searchid=8864611
 
Last edited:

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Precis, det är ingen fart på den här tråden...

Länken nedan funkar inte:3freak

[url skrev:
https://www.sporthoj.com/forum/search.php?searchid=8864611[/url]
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Till Salu
Jag har 2st hjul som suttit på min TT600e-95:a tidigare,
hjulen är för närvarande utrustade med en uppsättning endurodubbade däck i gott skick.
en distans saknas i bakhjulet annars är det komplett med ryckutjämnare o allt.
3500:-
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top