Aprilia Tuono V4

Var precis på bankörning på Falkenbergs-banan. Vilken maskin! :rock :banana
Har en hel del kvar att lära mig om hojen men det var riktigt roligt!
Hade lite svårt för inbromsningarna i början med för mycket motorbroms men får bara vänja sig av med det. Inte samma som att köra en gammal CBR600 :)
 
Var precis på bankörning på Falkenbergs-banan. Vilken maskin! :rock :banana
Har en hel del kvar att lära mig om hojen men det var riktigt roligt!
Hade lite svårt för inbromsningarna i början med för mycket motorbroms men får bara vänja sig av med det. Inte samma som att köra en gammal CBR600 :)

Montera en eftermarknads slirkoppling så minskar motorbroms avsevärt
 
Hej

Tänkte bara presentera mig lite.

Heter Oscar och bor i Malmö. Köpte en ny Tuono Factory i slutet av maj.

Har precis kommit hem från en resa ner till alperna, en resa på strax över 300mil. Hojen fungerade exemplariskt hela tiden och var helt underbar och köra. 100ggr bättre än min förra hoj (Ducati Streetfighter S)

Utrustningsmässigt så hade jag följande på den:
TomTom Rider 410
Interphone Sport intercom för att höra gps:en
Hepco & Becker sportrack
Kriega US-20 som jag hade på sportracket
Kriega R30 ryggsäck

Passen jag körde var följande:
Hahtennjoch Passet
Timmelsjoch Passet
Stelvio Passet
Gavia Passet
Tonale Passet
Mendel Passet
Grossglockner Passet
Gamla Brenner Passet
Jaufen Passet
Namlos Tol Passet

Länk till resvägen: https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1ecfmwLIV49s1-7DJDihSBTX9To8

Ha de gott :)
 
Nu har jag varit och fått bromscylindern bytt på garantin!
Vet inte om det är inbillning, nya bromsvätskan eller faktiskt är skillnad, men tycker att bromsen känns lite bättre än innan! Känns som att det är lite mer feedback och stumhet när man klämmer åt nu..

Bra blev det iaf! :)
 
Bytte min cylinder under torsdag fm och märkte ingen nämnvärd skillnad, mest tacksam för att jag fick ny bromsvätska gratis då den gamla gjort sitt.

Gillar hojen mer och mer, tack Aprilia.
 
Hej

Tänkte bara presentera mig lite.

Heter Oscar och bor i Malmö. Köpte en ny Tuono Factory i slutet av maj.

Har precis kommit hem från en resa ner till alperna, en resa på strax över 300mil. Hojen fungerade exemplariskt hela tiden och var helt underbar och köra. 100ggr bättre än min förra hoj (Ducati Streetfighter S)

Utrustningsmässigt så hade jag följande på den:
TomTom Rider 410
Interphone Sport intercom för att höra gps:en
Hepco & Becker sportrack
Kriega US-20 som jag hade på sportracket
Kriega R30 ryggsäck

Passen jag körde var följande:
Hahtennjoch Passet
Timmelsjoch Passet
Stelvio Passet
Gavia Passet
Tonale Passet
Mendel Passet
Grossglockner Passet
Gamla Brenner Passet
Jaufen Passet
Namlos Tol Passet

Länk till resvägen: https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1ecfmwLIV49s1-7DJDihSBTX9To8

Ha de gott :)

Vad är bättre med tuonon än streetfighter S? :).
 
Viktig fråga (för mig)
Ni som fått gjort byte av bromspinne på er Tuono har ni även fått er quickshifter uppdaterad ?
Tacksam för alla svar då detta avgör min hojs framtid hos serviceverkstäder.
 
Har inte nån Tuono, men... Det är bara bromspinnen som byts. Det görs även på andra modeller utan QS.

Skickat från min Pipo P4 via Tapatalk
 
Bokat kommande söndag till att riva av några pass på Sturup tillsammans med sydskånes, någon annan som också ska dit ?
 
För er som haft nöjet att äga och köra både 1000 och 1100 en del. Finns det andra skillnader än de som generellt beskrivs? Är skillnaderna så stora som det sägs? Fundersam över om man ska slå till på nåt billigare och då givetvis äldre, eller om man ska spara lite till och satsa på en 1100:a? Kör en del bana ska tilläggas och det är framförallt till det ändamålet jag funderar över.
 
På bana är det nog sak samma vilken du kör om du inte heter Michael Rutter.

Det är till vardags 1100 är snäppet trevligare imho. Lite mer avslappnad körställning, bekvämare sadel, mer botten/mellan i maskineriet och mer gatanpassad utväxling. Flera av dessa saker går ju dock att förbättra på 1000 så att skillnaderna blir ännu mindre även vid vardagskörning.
 
Last edited:
Körde ca 1500 mil med v4r.
Nu uppe i 1000mil med 1100.
Levnadsmässigt är
sadlen den största skillnaden.
Kraft mm är det så räcker i båda.


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
Polaren som har en 1100 provkörde min 1000 utan att märka någon skillnad, dock så har jag bytat till 1100 sadeln.
 
Jag gjorde blundern att köpa sadeln från en kraschad rsv4rf.
Fick iofs bättre grepp men ännu ondare i röven
 
För er som haft nöjet att äga och köra både 1000 och 1100 en del. Finns det andra skillnader än de som generellt beskrivs? Är skillnaderna så stora som det sägs? Fundersam över om man ska slå till på nåt billigare och då givetvis äldre, eller om man ska spara lite till och satsa på en 1100:a? Kör en del bana ska tilläggas och det är framförallt till det ändamålet jag funderar över.

Min högst personliga och tidigare förmedlade upplevelse.

1100 känns (behöver inte betyda fakta) "trögare" i förflyttning mellan kurva till kurva från en sida till annan. Den uppträder något mer stadigt, mer med fotfäste. Medans 1000 är mer på tå, nervöst är inte rätt ord men åt det hållet. Jag har av dessa upplevelser valt att behålla min 1000 då bana är mitt huvudnummer. Även om det finns mer botten, mer register i 1100 så uppe på topp varv märker man liten eller ingen skillnad.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top