KTM 690 Smc 2008

trexen

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2013
Ort
Täby
Hoj
KTM 690 smc -11, KTM SMR 990 -10
Tja,
Just köpt KTM 690 smc 2011 och har beställt K&N filter + lite annat, kan se på de flesta forum att de rekommenderar EVO1 mappen men kan inte hitta den, enda jag hittar på tuneecu är 2 mappar med std avgas.
Har Akra avgas och något annat luftfilter så aktra mappen ligger nog i men vet inte inte haft tid o plugga in datorn ännu.

Kan någon peka var jag kan hitta EVO1 mappen, OBS det är inte R modellen jag har som det finns massa olika mappar till =(.

Någon som vet om det finns 2an flies i förgasar/insprutet som på 990?

//M
 
Last edited:

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Någon som kan bekräfta eller dementera om akra-mappen går snålare på lägre varv/throttel-öppning - jämfört med Evo1?

Har köpt en hoj med akra-mappning, DNA-filter och akradämpare - och den är mycket mer av/på vid stängd/öppen throttel, jämfört med en 2010:a jag provade med evo1-mappnig.
 

Snowman89

Guest
Någon som kan bekräfta eller dementera om akra-mappen går snålare på lägre varv/throttel-öppning - jämfört med Evo1?

Har köpt en hoj med akra-mappning, DNA-filter och akradämpare - och den är mycket mer av/på vid stängd/öppen throttel, jämfört med en 2010:a jag provade med evo1-mappnig.
Enklast är väl att ladda ur mapparna och jämföra dem?
Det finns ju olika varianter av EVO mapparna samt Akra så det lär vara svårt att gissa sig till ett vettigt svar.
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Enklast är väl att ladda ur mapparna och jämföra dem?
Det finns ju olika varianter av EVO mapparna samt Akra så det lär vara svårt att gissa sig till ett vettigt svar.


Gör det? Alright. Jag antar att man måste tunea efter klimat osv också. Tänkte om EVO1 generellt är designad för bättre bottendrag t.ex.

Jag vill mest få bort av/på-jerket. Ska man lämna in för TPS-justering?

http://www.monomaniacs.nl/tnt/KTM-690/Stalling-and-throttle-issues
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Vart köper jag prisvärd plast ? Ska plocka på ett odekalat kit istället för originalet och har för mig det fanns från Tyskland till bra mycket bättre pris än hemma
 

pellepåse

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ktm 690 smc 09
Tjenare.

Har en ktm smc 09 som efter 1100 mil börjat slirkoppla, väntar på nya lameller och fjädrar till kopplingen. Undrar om det är någon här inne som har bytt detta själv och har någon nyttig info att komma med?
Är det lätt att byta själv om man i övrigt är händig av sig? Behöver man plocka bort mycket för att komma åt? Har inte öppnat än för att slippa tömma oljan två gånger. :Bugar
 

Pab

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Ort
VÄXJÖ
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Hej

Någon som vet vad som utförs på en 1000mila service på en KTM 690 SMC?

Har letat men inte hittat.

Ventilkontroll/justering
Alla vätskor
Tändstift / luftfilter?

Något mer?
 

skagge

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2009
Ort
T-backar
Hoj
Fet jävla bobber.
Jag tror att jag behöver köpa en 690 igen. Är det någon här som går i säljtankar? PMa gärna. :arsele
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag körde en 11as sm 690 i går och häpnades över hur trög växellådan är samt att man får i friläge mellan 4/5 eller vilka växlar de nu var?? Vafan man tror ju de är en kinaryssmoppe jämfört med alla andra i ktm familjen!? Hojen i fråga hade bara gått 900mil med 300 mil oljebytesintervaller och lugnt körd dessutom!

Gäller detta alla 690 oavsett årg eller är de bara tidiga 690 som har rysk/kinesisk låda? Annars va de en toppen hoj och rolig motor men detta förstörde hela körupplevelsen. Jag rek ägaren att prova en olja som garanterat är bra för tröga lådor samt att hälla i slick 50. Slick50 är de efektivaste man kan hälla i en motorolja för att få bort tröghet de gör verkligen underverk.
Prova Motul 300v factory line serien eller Payback 5w-50 racing de är de två bästa jag vet för hela motorn men speciellt för lättväxlad låda. Duger inte det för at få bort trögheten så köp slick50 vad andra än säger om slick 50.
 
Last edited:

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Jag körde en 11as sm 690 i går och häpnades över hur trög växellådan är samt att man får i friläge mellan 4/5 eller vilka växlar de nu var?? Vafan man tror ju de är en kinaryssmoppe jämfört med alla andra i ktm familjen!? Hojen i fråga hade bara gått 900mil med 300 mil oljebytesintervaller och lugnt körd dessutom!

Gäller detta alla 690 oavsett årg eller är de bara tidiga 690 som har rysk/kinesisk låda? Annars va de en toppen hoj och rolig motor men detta förstörde hela körupplevelsen. Jag rek ägaren att prova en olja som garanterat är bra för tröga lådor samt att hälla i slick 50. Slick50 är de efektivaste man kan hälla i en motorolja för att få bort tröghet de gör verkligen underverk.
Prova Motul 300v factory line serien eller Payback 5w-50 racing de är de två bästa jag vet för hela motorn men speciellt för lättväxlad låda. Duger inte det för at få bort trögheten så köp slick50 vad andra än säger om slick 50.

min -13 är likadan, tar ett tag att vänja sig :dummer blev ingen skillnad med Motul 300V.
Payback och mirakeloljor har jag svårt att tro på, gissar på att det är samma oljor som någon större tillverkare med andra etiketter, som Biltema :7peta
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
min -13 är likadan, tar ett tag att vänja sig :dummer blev ingen skillnad med Motul 300V.
Payback och mirakeloljor har jag svårt att tro på, gissar på att det är samma oljor som någon större tillverkare med andra etiketter, som Biltema :7peta

Payback & Motul har samma värde i en Timken mekanisk nötningstest därav att jag rek Motul och payback. Jag kan rek 30 tal fler märken också som har den egenskapen men jag ger mig med de två jag kört själv. Har man redan liknade olja som Motul och Payback som tål hög mekanisk nötning utan oljetryck så märker man inte av någ förbättring i lådan. Men de är rätt få oljer som har denna egenskap så man har bara tur om man har en sådan olja.
Jag har kört slick50 i alla motorer från 1989-2011 då jag började testa boronpulver dvs Payback keramiska oljetillsats som även finns hos Triboron. Den keramiska bortilsatsen är nog lika bra som slick50 men tar uppimot 400 mil på sig att ge full effekt så jag rek slick50 för att bli imponerad och känna skillnad på några mil.
Slick 50 har funnits i 35 år och de är inge mirakelmedel de är bara en hal teflon tillsats som är statiskt laddad för att fastna på metall. Dupoint har patent på själva elctromagniseringen. Slick50 ingår numera i vissa oljer som Castroil men de lär vara i små mängder pga priset.
Skulle man ta bort alla tillsatser i oljerna så skulle man köra enbart på råolja och de funkar inte länge.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Payback & Motul har samma värde i en Timken mekanisk nötningstest därav att jag rek Motul och payback. Jag kan rek 30 tal fler märken också som har den egenskapen men jag ger mig med de två jag kört själv. Har man redan liknade olja som Motul och Payback som tål hög mekanisk nötning utan oljetryck så märker man inte av någ förbättring i lådan. Men de är rätt få oljer som har denna egenskap så man har bara tur om man har en sådan olja.
Jag har kört slick50 i alla motorer från 1989-2011 då jag började testa boronpulver dvs Payback keramiska oljetillsats som även finns hos Triboron. Den keramiska bortilsatsen är nog lika bra som slick50 men tar uppimot 400 mil på sig att ge full effekt så jag rek slick50 för att bli imponerad och känna skillnad på några mil.
Slick 50 har funnits i 35 år och de är inge mirakelmedel de är bara en hal teflon tillsats som är statiskt laddad för att fastna på metall. Dupoint har patent på själva elctromagniseringen. Slick50 ingår numera i vissa oljer som Castroil men de lär vara i små mängder pga priset.
Skulle man ta bort alla tillsatser i oljerna så skulle man köra enbart på råolja och de funkar inte länge.

Kommer ifrån ämnet nu men har du inte sett testerna i Timken när dom provar vanlig handtvål, slår ut alla dom andra best i test oljorna med råge :hihi testet visade att det var en värdelös testmetod för att utvärdera oljor.

Likaså läste jag en artikel om Slick 50, att oljetrycket blev mycket bättre efter behandlingen, när dom rev motorn hade oljekanalerna hade blivit så trånga därav oljetrycket gått upp så det verkar ju fastna iaf :3freak
Skulle det vara något som har hittat bättre ämnen att ha i oljan så hade alla andra oljebolag kopierat receptet i ett naffs.
Boron istället för 2-taktsolja verkar fungera iaf, har en kompis som köper egen borsyra och löser upp i alkohol och kör sina tvåtaktare med, 1kg pulver kosta inte många kronor mot orginalets svindyra flaskor, och ja, motorerna verkar hålla, var några år sedan han började med det nu :tungan
Triborons drivmedelsförstärkare lovar mycket men oberoende tester visar ingen skillnad, tycker det verkar överlag när det gäller dessa "revolutionerande" produkter

Men men, det är väl bara att prova för dom som känner för det :tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kommer ifrån ämnet nu men har du inte sett testerna i Timken när dom provar vanlig handtvål, slår ut alla dom andra best i test oljorna med råge :hihi testet visade att det var en värdelös testmetod för att utvärdera oljor.

Likaså läste jag en artikel om Slick 50, att oljetrycket blev mycket bättre efter behandlingen, när dom rev motorn hade oljekanalerna hade blivit så trånga därav oljetrycket gått upp så det verkar ju fastna iaf :3freak
Skulle det vara något som har hittat bättre ämnen att ha i oljan så hade alla andra oljebolag kopierat receptet i ett naffs.
Boron istället för 2-taktsolja verkar fungera iaf, har en kompis som köper egen borsyra och löser upp i alkohol och kör sina tvåtaktare med, 1kg pulver kosta inte många kronor mot orginalets svindyra flaskor, och ja, motorerna verkar hålla, var några år sedan han började med det nu :tungan
Triborons drivmedelsförstärkare lovar mycket men oberoende tester visar ingen skillnad, tycker det verkar överlag när det gäller dessa "revolutionerande" produkter

Men men, det är väl bara att prova för dom som känner för det :tummenupp

Om de nu är tvål som gör att nötningen minskar så är det helt ok så länge de funkar. Den bäste effektivaste tillsatsen för att olja ska klara timken är zink/zddp men tyvärr har man minskat på den tillsatsen på senare år pga katalysatorer går väck fortare. De går köpa zddp från nästan alla oljetillverkare så man kan spetsa valfri olja med extra zink,,de är ett måste på gamla jänkebilar med vassare kam eller hojmotor med släplyftare och vassa kammar. växellådan håller även bättre med högre halt zink. De oljer jag rek har allmänt hög zinkhalt för de har jag varit noga med att kolla upp.
Om du tror alla bolag kopierat varandras bästa tillsatser så varför blir växellåderna på hojar tröga med vissa oljer? Många märken har långa patent på sina tillsatser såsom Dupoint har på Slick50 och Triboron har patent på sin nano jonisering av borpulver.

Men de va intressant att din kompis kan få tag på borsyrepulver kan du ta reda på vart man köper det? De enda jag är skeptisk till i det fallet är att Triboron är de enda som fått ner boret till nanopartiklar så jag skulle nog inte våga hälla detta lösa pulver i motoroljan för då kan nog oljekanaler täppas till. I små tvåtaktare typ mopeder så kan faktiskt Triborons bor drivmedelsförstärkare slå igen lågfartsmunstycken om man blandar hårt. Men i munstycken större än 0,40mm har jag aldrig set pålagringar hur än hårt man blandat i Boron.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Får väl prova tvål i motorn då eftersom det var så överlägset bäst i timken :tungan
Han köpte borsyran på nätet, var inga problem att få tag i
 

Iskalling

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2016
Ort
Stockholm
Hoj
2011 Ktm 690 smc
Tja!
Precis monterat en ny kylradiator på min 2011 690 smc och skulle vilja ha lite hjälp nu så jag inte gör något dumt. Ska de bara va o fylla på med vätska och låta den gå lite med locket av så luftas den av sig självt eller...? :)
Jag är rädd vågar ej pröva mig fram som en riktig man :')
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top