KTM 690 Smc 2008

larzaforreal

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2012
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525 EXC -06
Hej! Ny på forat :) Precis köpt min första hoj, en 690 SMC-08.

Tidigare ägare har pillat lite på den, kan någon berätta vad som är gjort här under sadeln?
View attachment 406503
Jag har ett orginal luftfiler...är det bara att sätta in istället?

Sen så ska jag snart besiktiga hojen men nummerplåtsbelysning saknas, vilket jag antar man måste ha... Har monterat på kåpan där belysningen ska sitta i, men saknar själva sockeln och lampan. Så var kan man hitta detta, biltema? Och var ska jag koppla in den? Finns ju 4 trådar som går 2 till varje blinkers men hittar inget mer...

Välkommen!

Oj, haha det där var ett riktigt hemmameck det :p Han har öppnat luftburkslocket till luftburken för att få in mer luft till motorn. Sen sitter det ett Kon-filter istället för original, ska väl ge lite extra I guess :) Det du kan göra för att snygga till det är att köpa ett sånthär istället, evo 1 luftfilterlock.
attachment.php


Vad jag har hört så är det oerhört sällan besiktningen slår ner på nummerplåtsbelysning. Ska finnas en extra kabel med för just skyltbelysningen, den är inte intryckt under sadeln nånstans? Har du kollat med alla prylar som du fick med? Annars kanske han rent utav slängt den :p
 

Mr Larsson

Va vore livet utan hojåka
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Falkenberg
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Angående luftfilter locket så behåll själva filtret men köp ett nytt EVO 1 luftfilterlock från ktm powerparts så blir det kanon :banana

Hej! Ny på forat :) Precis köpt min första hoj, en 690 SMC-08.

Tidigare ägare har pillat lite på den, kan någon berätta vad som är gjort här under sadeln?
View attachment 406503
Jag har ett orginal luftfiler...är det bara att sätta in istället?

Sen så ska jag snart besiktiga hojen men nummerplåtsbelysning saknas, vilket jag antar man måste ha... Har monterat på kåpan där belysningen ska sitta i, men saknar själva sockeln och lampan. Så var kan man hitta detta, biltema? Och var ska jag koppla in den? Finns ju 4 trådar som går 2 till varje blinkers men hittar inget mer...
 

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
Så här ser original skärmförlängning ut.
image.jpg

och så här ser kontakterna till den ut.
image.jpg

Kontakten med fyra hål är till blinkers och den med två är till skyltbelysning.

Det finns ytterligare en kabel. Den är till bak/bromsljus. Alla tre kontakterna strålar samman till höger om batteriet. Leta där.
 

Seagoose

Ny medlem
Gick med
28 May 2014
Ort
Växjö
Hoj
KTM 690 SMC
Map switch inställning?

Har märkt på min 690 att den dör ibland på tomgång eller när man drar in kopplingen. Kollade min map switch inställning som var satt till 0 -"poor fuel quality, use for no more than one tank" :confused::confused: Vet inte vad tidigare ägare har gjort men där sitter ett Acra-system, funderade på om det finns möjlighet att tex. lägga en egen mappning på 0an eller fungerar det inte så? Vad bör jag köra med för inställning, 3an är väl "orginal"?
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Har märkt på min 690 att den dör ibland på tomgång eller när man drar in kopplingen. Kollade min map switch inställning som var satt till 0 -"poor fuel quality, use for no more than one tank" :confused::confused: Vet inte vad tidigare ägare har gjort men där sitter ett Acra-system, funderade på om det finns möjlighet att tex. lägga en egen mappning på 0an eller fungerar det inte så? Vad bör jag köra med för inställning, 3an är väl "orginal"?

Jag har bara erfarenhet av tuneecu och där kan programmera insprutning/tändning på läge 1,2 och 3 och dom går programmera individuellt om man vill. (går inte programmera 0an)
Det enda som skiljer på lägena är hur du upplever gasen.

Den ska inte stå på 0an utan prova dom andra, 2an ske ge vassast gassvar och 3an är standard
 

john_83

Ny medlem
Gick med
11 May 2013
Ort
örnsköldsvik
Hoj
ktm
SKulle testa om det vart någon märkbar skillnad när jag tog bort "second, third gear restriction" (http://www.monomaniacs.nl/tnt/KTM-690/2nd-and-3rd-gear-restriction )
men jag upplevde ingen skillnad...

Men dum som jag var så tog jag inte kort på hur kontakterna satt ihop...
Någon som skulle kunna vara snäll och kolla hur kablarna ska sitta?


Vem ska grön/gula sitta ihop med och vad ska blå/röda sitta ihop med för kabel ?

såhär ser det ut nu:

0Co1Ta0.jpg
 
Last edited:

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Funderar på att köpa en smc, antingen en helt sprillans eller en beggad -13. Hur stor skillnad känner man mellan -13 och -14? Vet att det är en del uppdateringar, ny topp med dubbla stift, bättre fjädring m.m. Men hur mycket skillnad skulle man märka egentligen, är det värt det extra tusen det kostar att köpa nytt, någon som testat båda?
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Funderar på att köpa en smc, antingen en helt sprillans eller en beggad -13. Hur stor skillnad känner man mellan -13 och -14? Vet att det är en del uppdateringar, ny topp med dubbla stift, bättre fjädring m.m. Men hur mycket skillnad skulle man märka egentligen, är det värt det extra tusen det kostar att köpa nytt, någon som testat båda?

Stora grejen är väl att det kom ABS på -14.
 

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
Tjena! Efter många om och men har jag bestämt att gå över från sport till Motard. Läst runt lite och vill man ha en någorlunda problemfri hos & som ger körglädje likväl som mycket bus är det 690smc som gäller som jag förstått det. Nu till min fråga. Vilka är skillnader på 690 smc/smc-r från 2008-2013 och vilket är den bästa investeringen? Blir inte riktigt klok när jag googlar, finns knappt nån info om uppdateringar på denna modell ( inte ens på ktm:s hemsida ). Jag har en ganska stram budget och 35 000kr är tänkt som max. Då är ju frågan OM man ens kan få tag i en vettig för dom pengarna? Kikat runt och det känns som att många övervärderar sina ktm mycket. Hittat ett par 08-09or för 42 000kr men hoppas priserna sjunker till vintern. Många av de som ligger ute har trots allt legat på blocket 5-6veckor......tacksam för råd & tips om denna modell från de åren. Det enda jag vet är att 08-09an haft strul med fukt innanför displayen samt läckage vid slangning.....Hörde nåt om att s-intervallen ökades från 500 till 750 mil från -10 också.
 

chmielex

Medlem
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Arlöv
Hoj
KTM 690 SMC
Min 08a gav upp i bränslepumpen och har strulat med laddning o batteri. 08an va ju första modellen och hade en del valpsjuka. Annars älskade jag hojen. Men undvik 08an.
 

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
Stort tack för tipset! Det ska jag helt klart göra. Mer tips mottages gärna :) kört -13 690, underbar maskin med hög busfaktor men tyvärr för dyr för mig. Hoppas de innan inte skiljer alltför mycket :)
 

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Har en 08:a till salu enduro modellen går som ett spjut och är väl få av dem som aldrig fått problem
Hinner inte med den så mycket nu :(
 

Pab

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Ort
VÄXJÖ
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Någon som vet var man kan hitta en lägre sadel till KTM SMC -08? Har letat men hittar bara att det finns..
 

john_83

Ny medlem
Gick med
11 May 2013
Ort
örnsköldsvik
Hoj
ktm
Ska in med hojjen på besiktning frammåt våren... Har slipon och tagit ur db killer och öppet luftfilter så den låter en hel del.

Tror ni det är behövligt att sätta dit orginalslipon innan jag besiktigar eller bryr dom sig inte om sånt?
 

john_83

Ny medlem
Gick med
11 May 2013
Ort
örnsköldsvik
Hoj
ktm
Hur blir det när den är ommappad för typ evo1 om man sätter på gamla grejjerna.. kan väl inte hända mkt den korta stunden man kör så?
 

john_83

Ny medlem
Gick med
11 May 2013
Ort
örnsköldsvik
Hoj
ktm
Var på min besiktning med hojjen för första gången idag.
Då kollade gubben hur spänd kedjan var... Han tyckte det såg OK ut när den stog på stödet.

Men så bad han mig sätta mig på hojjen och kollade igen och sa att det var för hårt spänd.
Så nu tänkte jag åtgärda det så tog fram manualen men där i hittar jag bara hur hårt den ska vara spänd när den står på stödet?

Någon som vet hur den ska vara spänd?

Är en 2011 om det har betydelse...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det finns bara ett sätt att veta hyr spänd kedja man skall ha. Fjädra ihop till den punkten där kedjan är som mest spänd och kontrollera att där finns spel även där. Allt annat är för amatörer
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top