Aprilia Tuono V4

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
QS fungerar väl inte under ett visst varvtal? Kommer dock inte ihåg vilket men helt klart är att den fungerar bäst under vid lite hårdare körning och bestämdhet..

Ajdå det har jag inte läst eller hört något om, förvisso en smal sak att använda kopplingen när växlingen blir mjukare.
Tack för svaret.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Om jag minns rätt så ska qs inte användas under 3000rpm :smasha

Nu en Viktigare fråga om 1100 hur är den att wheela med ....1000cc va lite marig/hårig . Nu med 15hk? mer på mellan borde den vara lättare eller ?
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
3000 är nog det absolut lägsta varv du skall använda qs. Själv brukar jag aldrig använda den under ca 5000 bara för att den inte går så smidigt och alltid med koppling när jag fiskör.
 

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Om jag minns rätt så ska qs inte användas under 3000rpm :smasha

Nu en Viktigare fråga om 1100 hur är den att wheela med ....1000cc va lite marig/hårig . Nu med 15hk? mer på mellan borde den vara lättare eller ?

Den är svårare än en sävlig KTM twin, men ändå rätt ok. Lyfter ju mjukare tidigare i registret :)
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Den är svårare än en sävlig KTM twin, men ändå rätt ok. Lyfter ju mjukare tidigare i registret :)
1290 är lekande lätt på 3an , 1100 borde vara rätt lätt på 3an med nya utväxlingen , blipp med kopplingen syftar jag på såklart . Roligare ju tidigare den går upp SAS :yoparty

Jag tyckte 1000cc va snuskig då man närmade sig balanspunkten ,1100 borde vara mindre så .. Men vad vet jag ..
 
Last edited:

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
1290 är lekande lätt på 3an , 1100 borde vara rätt lätt på 3an med nya utväxlingen , blipp med kopplingen syftar jag på såklart . Roligare ju tidigare den går upp SAS :yoparty

Testade idag, petade ned fr 6:an till 4:an, ca 140km/h och den skickade upp framhjulet duktigt vid omkörning.. mysigt :)

Reser på 3:an vid acceleration på ren gas
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Ok , nice .

Ångra ..1290 ? Nää den är grym , men jag måste erkänna att Factoryn gör mig knäsvag :)
 

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Ok , nice .

Ångra ..1290 ? Nää den är grym , men jag måste erkänna att Factoryn gör mig knäsvag :)

Jag valde mellan 1290 och Factoryn, ångrar mig inte... men 1290'n gör mig knäsvag :)

Älskar twin och dess gång.
v4'n är mer vild och otämjd medans twin'n är brutal och rå.

Skulle behöva bägge
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Ajdå det har jag inte läst eller hört något om, förvisso en smal sak att använda kopplingen när växlingen blir mjukare.
Tack för svaret.
Du skall inte använda qs vid låga varv. Över 4 tusen enligt boken ska den funka. Dock så rekommenderar jag och andra ännu högre varvtal för att det ska funka som smidigast. Gärna mycket gas! :)
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Du skall inte använda qs vid låga varv. Över 4 tusen enligt boken ska den funka. Dock så rekommenderar jag och andra ännu högre varvtal för att det ska funka som smidigast. Gärna mycket gas! :)

Okej 4000+ ska jag komma ihåg framöver.
Mycket gas e inga problem nu när inte vajrarna gör någon nytta längre.
Körde idag med annan hoj, jädrar vad kyligt de var brrr. April e en lurig månad.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tanken i grunden med qs är ju att korta tiden mellan kraft till kraft på hjulet. I typfallet växlar föraren upp vi rätt tidpunkt för att nå rätt varv för nästa växel i syfte att maximal acceleration. I realiteten på en v4 blir det runt 10500.
Använder man den så blir upplevelsen lätt euforisk.
Att sen Aprilia valt att ha olika bryttider för olika varvtal är ju bara en bonus. Men under 4000 ska låtas bli "by the book"
 

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Ok , låter bra . Hur låga varv kan du dra upp han på i 3an med koppling .?

Provade lite på väg till jobbet imorse, men för kallt. Vid 5000rpm och lite knyck med kopplingen så reser det lite men sen går TC'n in och bryter, utan TC skulle det bara spunnit. Vid bättre värme i däcket hade det lyft fint.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top