Däckmonteringsmaskin.....

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Sökte på forumet men hittade ingenting så.....

Har lite funderingar på att skaffa en däckmonteringsmaskin/däckkrängare till motorcykeldäck. Sambon och jag har fyra hojar varav två är sidovagnshojar och det blir ett gäng däck som ska bytas varje år. Både slanglöst (BMW R1200GS ADV) och med slang (Ural). Har plats i garaget också så undrar lite om ni har tips/tankar/råd om vad man ska skaffa. Vad är bra/smidigast etc..... Alla tips och råd mottages tacksamt.

MVH//J
 
Om inte däcksjärnen duger kan du alltid köpa en Rabaconda.....
 
Jag kör Biltemas grejor och tycker de åtminstone är prisvärda.
Jag såg någon som hade en manuell version av sådana som gummigubbar har där man drog runt "kroken" med en hävarm.

Eller så köper du som någon sa riktiga grejor någonstans, kanske här?
http://verktygsboden.se/daeckmaskiner-daeckhantering

Min gear, snik edition:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Dackverktyg-2000022238/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Hjulbalanserare-MC-2000021023/

Jag gillar dessa bättre, lite tunnare:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Dackjarn-2000023494/
 
O jag som till o med kränger bilarnas däck med biltema gärn utan bekymmer:D
 
och ? ett 385/65-22,5 byter kränger man PÅ utan något mer än bara händerna

men man (läs jag & fler med mig) har blivit äldre & lata... vi vill ha prylar som nästan gör jobbet åt en

Försök med det med slanglösa däck.....
 
Jag köpte för några år sen en hofmann monty för 1500:-+moms på en maskinauktion, fungerar bra att kränga mc däck med :) så åk till någon maskin/konkurs-auktion är mitt tips
 
Manuellt med en träställning för fälgen eller med enkel och robust maskin.

NoMar har bra grejer för däckbyten.

Jag kör med Yellow Thing (rekommenderas starkt) och egentillverkad träställning samt Biltemas däckdemonteringsverktyg.

Skulle jag investera i nåt vassare så skulle det nog vara den här
http://www.nomartirechanger.com/Professional_Model_Tire_Changer_p/tc-pro.htm

Däckdemonteringsverktyg: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Dackverktyg-2000022238/

Yellow Thing: http://www.nomartirechanger.com/YellowThing_Tire_Tool_p/ac-yellowthing.htm
 
Citat från
http://www.bajanopinch.com/how-to-use-the-tool/
TIPS FOR SUCCESSFULLY CHANGING TIRES .....a warm tire (cold tires are very stiff and difficult to change).....
Kan bara instämma. Efter sett på youtube "The Californian way" dvs man lägger ut däcket i solen innan man lägger på det så värmer jag det nya däcket tills jag precis kan ta i det utan problem med bara händer, dvs till nånstans +45C till +50C. Sedan tar jag och trycker ihop MC-däcket med händerna till "fälgkanterna" möts och spänner ett buntband runt. Gör samma sak på 6 till 8 ställen runt däcket. Nu när fälgkanterna möts går det att lägga på däcket med händerna, ja naturligtvis är både fälgen och fälgkanterna insmorda med däcksmonteringspasta.
Har en fyrkantig träram att lägga däck / fälg på med ett innerhål på 330 x 330 mm.
För att få plats med en 320mm bromsskiva.
Sedan klipp av buntbanden och däcket poppar ut mot fälgkanterna och dags poppa däcket på plats mot fälgsidorna med kompressorn.
Att jag tagit reda på var fälgen är tyngst med ett balanseringsverktyg först och märkt ut det med röd tejp
och sedan monterar däcket med lättaste punkten, på Metzeler en röd prick mot den röda tejpen på fälgen.
Minskar behovet av balanseringsvikter.
Sist blev det 2 x 5 gram.
Det jobbiga är inte att montera det nya varma däcket.
Det jobbiga är att ta av det kalla gamla däcket.
Tycker jag.
Kanske skulle en lämplig "bastulåda" göra susen för avtagningen ?
Utformad som en tunnel för däck och fälg. Onödigt värma lagerna.
Eller helt enkelt använda däckvärmare ?
 
Last edited:
Jag kör denna:
http://hama-racing.de/14.html

Funkar fint och är lite billigare/smidigare än tex no mar som dock troligen gör jobbet ännu något enklare. Jag har den monterad på en stabil arbetsbänk för att slippa kröka rygg och tar enkelt loss den för att ta med den till depån.
 
Jag hade en liknande som denna:
http://hama-racing.de/14.html

Jag har också provat No-Mar som jag tycker var smidigare men No-Mar
är dels stationär (skruvas fast i garagegolv) och dels mycket dyrare.

Mvh,
Ingvar
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top