Däckmonteringsmaskin.....

Jag hade missat att du kunde få dem till bättre pris.

Om du vill ha en "försäkring" så är jag intresserad om det skulle vara så att du inte blir nöjd.

Mvh,
Ingvar
 
Den där ser ju himla smidig och vettig ut. Måste läsa in mig lite. Känns som den vettigaste hittills men.... Får läsa lite till. :)

Den här verkar också gedigen.

https://rabaconda.com/product/3-minute-mousse-changer/

Känns som favoriterna hittills. Det börjar bli dags att slå till.

En liten fråga till er som har lite mer koll..... När det står att en däckmaskin funkar till offroad-däck..... Hur funkar det med slanglösa däck till en BMW R1200GS Adv..... :o :D
 
- - - Updated - - -

En liten fråga till er som har lite mer koll..... När det står att en däckmaskin funkar till offroad-däck..... Hur funkar det med slanglösa däck till en BMW R1200GS Adv..... :o :D

De maskiner jag har använt har fungerat på såväl däck med slang som med slanglösa däck samt både med gjutna fälgar och med eker.

Jag har dock aldrig provat med slanglösa ekerfälgar som BMW m fl använder men jag tycker att det borde funka eftersom maskinerna greppar fälgen på utsidan eller så är det en pinne som hindrar hjulet från att rotera.

Mvh,
Ingvar
 
Det jag inte gillar så riktigt med Rabacondan är att den verkar inte ge så mycket hjälp med att lägga på däcket utom när man ska få till det allra sista och dessutom få med däcklåset på endurodäck.

Mvh,
Ingvar

Tack för svar. :) Så du rekommenderar mest TMT4:an då av vad jag förstår? Den verkar ju klart genomtänkt. Jag vet i princip ingenting om det här med däckbyte men skulle vilja byta däck själv till BMV´n och Ural sidovagnshojen jag har.
 
- - - Updated - - -



De maskiner jag har använt har fungerat på såväl däck med slang som med slanglösa däck samt både med gjutna fälgar och med eker.

Jag har dock aldrig provat med slanglösa ekerfälgar som BMW m fl använder men jag tycker att det borde funka eftersom maskinerna greppar fälgen på utsidan eller så är det en pinne som hindrar hjulet från att rotera.

Mvh,
Ingvar

Rent logiskt borde det väl inte vara någon direkt skillnad på fälg med ekrar eller gjutet vid däckbyte känns det som..... :va Jag kan inte se att det bör vara det och däckfirmorna verkar inte ha några problem oavsett vilka maskiner dom har just gällande den aspekten....

Jag lär inte byta mycket mer än 10 - 12 däck om året max. Tjejen har likadana hojar som jag och sen står det en hoj till i garaget. Kör mycket så ett däcksbyte om året per hoj är nog vad det handlar om max. Om ens det. Men mest för smidighetens skull + att det är rejält mycket billigare att beställa däck på webben så lär man nog tjäna in maskinen på ett par år ca....
 
Det jag inte gillar så riktigt med Rabacondan är att den verkar inte ge så mycket hjälp med att lägga på däcket utom när man ska få till det allra sista och dessutom få med däcklåset på endurodäck.

Mvh,
Ingvar

Jag tycker de hjälper klart mycke då... Kanske du inte upptäckt fördelarna ännu...
Däck järn får man använda ändå...
 
Rabacondan kändes spontant som att.....några bra finesser, men mycket pengar för att flytta upp ett däck i luften.
Dessutom, är den för vek för ett fett gatdäck där däcket kan sitta som berg ut mot fälgkanten(jo, jag har vikit även Biltemas)

Hell: blir ju en liten kostnad utöver denna. däckjärn, fälgskydd, däckpasta, vikter. På det även balanserare.
Jag har kittat allt från Biltema. Billigt och funktionellt. Har nog dragit in pengarna flera gånger om(byter ofta till nya däck när jag ska på långtur och byter tillbaka det gamla när jag kommer hem)

Men, nu är det dags att gå vidare i däckbytartagen och gradera upp mig rejält.

På tal om balansering: BMW kräver väl lite andra prylar för balanseringen
 
Jag hade missat att du kunde få dem till bättre pris.

Om du vill ha en "försäkring" så är jag intresserad om det skulle vara så att du inte blir nöjd.

Mvh,
Ingvar

Har inte tänkt på det men....noterade igår att det verkar som man kan kränga en del bildäck med den också :-)
 
Tack för svar. :) Så du rekommenderar mest TMT4:an då av vad jag förstår? Den verkar ju klart genomtänkt. Jag vet i princip ingenting om det här med däckbyte men skulle vilja byta däck själv till BMV´n och Ural sidovagnshojen jag har.

Jag har inte använt TMT4 själv (om det verkat så då har jag varit otydlig och ber i så fall om ursäkt för det) så jag kan inte säga något om hur den funkar i verkligheten.

Jag tycker bara att den verkar genomtänkt och bra. Jag gillar särskilt att slippa använda däckjärn när jag ska lägga på däck med slang.

Mvh,
Ingvar

- - - Updated - - -

Jag tycker de hjälper klart mycke då... Kanske du inte upptäckt fördelarna ännu...
Däck järn får man använda ändå...

Nja, det är just det man inte gör med t ex en No-Mar - använda däckjärn alltså.
Användandet av däckjärn är minimalt på en TMT4 också...

Mvh,
Ingvar
 
Rent logiskt borde det väl inte vara någon direkt skillnad på fälg med ekrar eller gjutet vid däckbyte känns det som..... :va Jag kan inte se att det bör vara det och däckfirmorna verkar inte ha några problem oavsett vilka maskiner dom har just gällande den aspekten....

Jag lär inte byta mycket mer än 10 - 12 däck om året max. Tjejen har likadana hojar som jag och sen står det en hoj till i garaget. Kör mycket så ett däcksbyte om året per hoj är nog vad det handlar om max. Om ens det. Men mest för smidighetens skull + att det är rejält mycket billigare att beställa däck på webben så lär man nog tjäna in maskinen på ett par år ca....

Jag håller i princip med men de slanglösa ekerhjul jag tänker på fäster ekrarna ute i kanten på fälgen och det kan kanske ställa till något. Därför ville jag tala om att jag aldrig provat med såna.

Mvh,
Ingvar
 
Den där ser ju himla smidig och vettig ut. Måste läsa in mig lite. Känns som den vettigaste hittills men.... Får läsa lite till. :)

Den här verkar också gedigen.

https://rabaconda.com/product/3-minute-mousse-changer/

Känns som favoriterna hittills. Det börjar bli dags att slå till.
http://www.ebay.com/itm/Motorcycle-...202727?hash=item542150e5e7:g:OewAAOSwu4BVmmIP
En sån här för knappt några pengar alls gör samma jobb om man kan stå ut med att den inte är hopfällbar...
 
Jag håller i princip med men de slanglösa ekerhjul jag tänker på fäster ekrarna ute i kanten på fälgen och det kan kanske ställa till något. Därför ville jag tala om att jag aldrig provat med såna.

Mvh,
Ingvar

Bra med sådana förtydliganden. Och du har rätt. Ekrarna sitter ute på kanten på fälgarna. Hm.... Dags att kliva till garaget och plåta och mäta lite. Kanske skicka en fråga till tillverkaren/grossisten..... ;)
 
Rabacondan är för att kränga cross/enduro hjul gärna med mousse snabbt. Den är specialutvecklad för det och är jäkligt bra för detta men det är gjort på bekostnad av annat. Den är inte särdeles lämplig att kränga slanglösa däck till gatmoppar. Där är ju problemet oftast att man inte vill repa fälgen och att det kan vara knepigt att få ner den från kanten.
 
Sen tycker jag att dessa verkar väldigt smidiga men de är rätt dyra:
http://tiremountingtool.com/tmt4/

Beställde precis en TMT4. Mejlade och fick svar. Dom har kränkt grövre däck med den utan problem så det fick bli en sådan. Känns gedigen, smidig och smart. Går att vika ihop och ställa i ett hörn när den inte används. Kändes i slutänden som att det vart det vettigaste alternativet.

Funderar på en Bike Lift hjulbalanserare. Biltema´s variant funkar tydligen inte så himla bra på bakdäck har jag läst lite här och var.

http://www.checkraymotor.se/depa_dackutrust.htm

balans.jpg


Sitter ett vattenpass på så att man kan justera in den rätt. Tillräckligt billig. Alternativt en sådan här för en tusing ca från England.....

http://abbastands.co.uk/product-detail.asp?item=wheel-balancer&pid=14


Något åt det hållet verkar vara smidigt och lite lagom enkelt. Är det någon som har några andra alternativ eller idéer? Hur som så blev det en TMT4.
 
Bikelift gör bra grejer men de är inte så billiga, jag har ett par av deras stöd och en av deras lyftar. Alla är stabila och välgjorda.

Checkray har varit mycket trevliga när jag har haft med dem att göra.

Det blir intressant att höra vad du tycker om din TMT4.

Mvh,
Ingvar
 
Last edited:
BikeLift :tummenupp

Samma här, depåstöd bak och depåstöd fram från dom. Grymt att kunna t o m sitta på hojen med bakstödet på :-)

Jag fick hem i torsdags No-Mar balanserare där det ingår då fyra koner.(2 olika dimensioner)
31JxZEYJucL.jpg


Fick också hem deras konkit för enkelsving. Svindyr....kostade mer än balanseraren. Men, jag gillade tekniken i den så.... :-)

s-l1000.jpg


Ser ut som man kan vrida o vända konerna så man kan t o m kanske balansera en vanlig bilfälg?


 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top