Idag är jag förbannad därför att...

Utbud och efterfrågan styr.
Taxibranschen är ett utmärkt exempel på en i det närmaste helt avreglerad marknad.
Branschen översvämmas av bolag som vill ha en del av kakan.
Kunderna väljer det billigaste alternativet och det pressar priserna på hela marknaden.
Så långt allt väl.
Tyvärr innebär en överetablerad marknad (färre körningar per förare) och pressade priser (mindre lönsamhet per körning) också mindre pengar i plånboken för förarna, som dessutom måste jobba under sämre förhållanden. Det blir då väldigt snabbt ett låglöne- och lågstatusyrke. De bra förarna söker sej direkt vidare till andra yrken/arbetsuppgifter och kvar blir slöddret.

Sen klagar kunderna på den usla taxibranschen...


Här tar jag gärna tillfället att dra upp Samtrans och Stockholms landsting. :crash
Finns säkert fler exempel från andra delar av landet.

Fast problemet är att den har varit reglerad, inte att den nu är oreglerad.

Målare är till exempel inte avreglerade, och kräver mindre utbildning och utrustning än en taxiförare, och det är sällan man hör folk prata om otrevliga målare.:)
 
Utbud och efterfrågan styr.
Taxibranschen är ett utmärkt exempel på en i det närmaste helt avreglerad marknad.
Branschen översvämmas av bolag som vill ha en del av kakan.
Kunderna väljer det billigaste alternativet och det pressar priserna på hela marknaden.
Så långt allt väl.
Tyvärr innebär en överetablerad marknad (färre körningar per förare) och pressade priser (mindre lönsamhet per körning) också mindre pengar i plånboken för förarna, som dessutom måste jobba under sämre förhållanden. Det blir då väldigt snabbt ett låglöne- och lågstatusyrke. De bra förarna söker sej direkt vidare till andra yrken/arbetsuppgifter och kvar blir slöddret.

Sen klagar kunderna på den usla taxibranschen...

Det var ju inte svårt att räkna ut vilka konsekvenserna skulle bli.

Som det är just nu bryr jag mig föga om det är ett "legitimt" taxibolag eller Uber som spridit sig likt cancer världen över. Pest eller kolera. Bakom fasaderna sker grov skatteplanering. Antingen genom avancerade skatteupplägg eller genom att kriminella element drar i trådarna i några "legitima" taxibolagen.

Kan man inte få bukt på problemen får man nog ta och reglera upp det hela ordentligt och se till att det efterlevs.

Intressant artikel om Uber.

http://www.hd.se/nyheter/skane/2016/03/20/uber-har-skakat-om-taxibranschen/
 
Det var ju inte svårt att räkna ut vilka konsekvenserna skulle bli.

Som det är just nu bryr jag mig föga om det är ett "legitimt" taxibolag eller Uber som spridit sig likt cancer världen över. Pest eller kolera. Bakom fasaderna sker grov skatteplanering. Antingen genom avancerade skatteupplägg eller genom att kriminella element drar i trådarna i några "legitima" taxibolagen.

Kan man inte få bukt på problemen får man nog ta och reglera upp det hela ordentligt och se till att det efterlevs.

Intressant artikel om Uber.

http://www.hd.se/nyheter/skane/2016/03/20/uber-har-skakat-om-taxibranschen/

Nick Nickman.:glömdet
 
Utbud och efterfrågan styr.
Taxibranschen är ett utmärkt exempel på en i det närmaste helt avreglerad marknad.
Branschen översvämmas av bolag som vill ha en del av kakan.
Kunderna väljer det billigaste alternativet och det pressar priserna på hela marknaden.
Så långt allt väl.
Tyvärr innebär en överetablerad marknad (färre körningar per förare) och pressade priser (mindre lönsamhet per körning) också mindre pengar i plånboken för förarna, som dessutom måste jobba under sämre förhållanden. Det blir då väldigt snabbt ett låglöne- och lågstatusyrke. De bra förarna söker sej direkt vidare till andra yrken/arbetsuppgifter och kvar blir slöddret.

Sen klagar kunderna på den usla taxibranschen...

Tolkar dig som att det är kundernas beteende som orsakat misären i Taxibranschen, inte förarna och bolagsägarna ?

Så OM:
Kunderna istället alltid valde dyrast möjliga alternativ så skulle.....
Färre bolag vara intresserade av marknaden... ( ingen över etablering)
Chaufförerna som bara tänker på sin egen plånbok skulle inte söka sig till denna bransch... (Bara folk som gillar serviceyrken)

Hmm jag är nog ändå lite skeptisk och vidhåller att ansvaret för en trasig bransch inte ligger på kundsidan...
 
Last edited:
Tolkar dig som att det är kundernas beteende som orsakat misären i Taxibranschen, inte förarna och bolagsägarna ?

Så OM:
Kunderna istället alltid valde dyrast möjliga alternativ så skulle.....
Färre bolag vara intresserade av marknaden... ( ingen över etablering)
Chaufförerna som bara tänker på sin egen plånbok skulle inte söka sig till denna bransch... (Bara folk som gillar serviceyrken)

Hmm jag är nog ändå lite skeptisk och vidhåller att ansvaret för en trasig bransch inte ligger på kundsidan...

Det ena utesluter inte det andra. Personligen tror jag debclet med hur kommun och landsting agerade avseende de samhällsbetalda körningarna i kombination med avregleringen fuckade upp det. Jag är inte emot en mindre reglerad marknad. Jag är emot hur idioter från dessa instanser agerade och vad det lett till ifråga om vilka bolag som överlevt och tillkommit. Det är skillnad på konkurrens och osund konkurrens.

Hade de samhällsbetalda körningarna varit ok betalda och ffa upphandlingen innefattat en rimlighetsklausul tror jag fler vettiga bolag överlevt och kanske hade skitbolagen i bästa fall rensats ut. Nu sitter det någon oseriös aktör och skambjuder, drar sig ur varpå hans lika skumme kumpan vinner upphandlingen. Sen kommer arbetsförmedlingen och betalar in en massa oduglingar som varken ska sitta bakom en ratt eller ha med folk att göra. Det där klientelet är ju en sjuk business för kassa aktörer som i högsta grad kan tänkas drabba en hemresande militär...
 
Vaknar lite lagom nöjd, funderade på att köra hoj i helgen med stöd av att vägarna var nästan torra om inte helt rena. Går upp och får se det här. Va faan. :mad:
11147083_1096332667075946_2424661609489885495_o.jpg

Och, föga förvånande så är tåget jag ska åka med till jobbet 1 timme försenat. :huvet
 
Vaknar lite lagom nöjd, funderade på att köra hoj i helgen med stöd av att vägarna var nästan torra om inte helt rena. Går upp och får se det här. Va faan. :mad:
View attachment 428594

Och, föga förvånande så är tåget jag ska åka med till jobbet 1 timme försenat. :huvet
Känner samma, stöd av helgens helt okej väder och det faktum att körförbud närmade sig bokade jag en tid för besiktning på torsdag morgon. Såg fram emot att köra, överväger att omboka. Kan inte våren ta och skynda på lite!
 
Vaknar lite lagom nöjd, funderade på att köra hoj i helgen med stöd av att vägarna var nästan torra om inte helt rena. Går upp och får se det här. Va faan. :mad:
View attachment 428594

Och, föga förvånande så är tåget jag ska åka med till jobbet 1 timme försenat. :huvet

Klart tåget är sent, det är ju snöKAÅS!
 
Känner samma, stöd av helgens helt okej väder och det faktum att körförbud närmade sig bokade jag en tid för besiktning på torsdag morgon. Såg fram emot att köra, överväger att omboka. Kan inte våren ta och skynda på lite!

För mig inträder körförbudet 1:a april. Har fixat hojen nu så den går igenom, men så var det vädret ja... Vill ha drop in på hoj.
 
Känner samma, stöd av helgens helt okej väder och det faktum att körförbud närmade sig bokade jag en tid för besiktning på torsdag morgon. Såg fram emot att köra, överväger att omboka. Kan inte våren ta och skynda på lite!

För mig inträder körförbudet 1:a april. Har fixat hojen nu så den går igenom, men så var det vädret ja... Vill ha drop in på hoj.

Besiktningsbefriat. :banana
 
Vaknar lite lagom nöjd, funderade på att köra hoj i helgen med stöd av att vägarna var nästan torra om inte helt rena. Går upp och får se det här. Va faan. :mad:
View attachment 428594

Och, föga förvånande så är tåget jag ska åka med till jobbet 1 timme försenat. :huvet

Haha tog du ett kort på snön och lyckades få med fasanen av en slump?
 
Coolt, de är lite charmiga på något sätt.
Fram med pangaren så kan du käka fasanfile till frukost.

Hehe, jo, för några vintrar sedan hade vi en krake som blivit påkörd eller nåt så vi matade honom och höll liv i honom rent allmänt, han växte sig både stor och stark och hade ett harem på 7-10 honor, och det bästa var att han höll alla andra fasaner långt borta. En rätt kul gynnare som kunde spankulera runt på behörigt avstånd och låta lite nyfiket när vi hölls i trädgården. Han verkar ha dött nu däremot.

Sambon tillåter ingen jakt på tomten, så de får leva.
 
Just nu på pendeln. Lite för mycket mena.
Ett jäkla kackel på främmande språk. Två tjejer tonåringar.
Hora hörde jag flera gånger dom sa till varandra på skoj.
Jag har ju min kultur och är känslig. Jag är född i Sverige hihi:hihi
 
Just nu på pendeln. Lite för mycket mena.
Ett jäkla kackel på främmande språk. Två tjejer tonåringar.
Hora hörde jag flera gånger dom sa till varandra på skoj.
Jag har ju min kultur och är känslig. Jag är född i Sverige hihi:hihi
Wow...

Gör oss alla en tjänst. Föröka dig inte.
 
Inte ens musjakt??:va

I huset tar vi mössen, men ute på tomten får de vara... Typ... Jag har en såndär hink med "vatten" ståendes i ett uthus.
Men nu har vi ett par strykarkatter som bosatt sig i ladan här bredvid så nu har vi i stort sett inga möss längre. Katter är bra på att ta död på djurlivet. :hihi
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top