Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tryckrörets inlopp kan du sätta in 90gr in i mitten men se till att luftströmmen inte träffar rakt på någ av trattarna. De går trycka in luften från gavel också men styr även då luften så den inte träffar rakt på trattarna. De duger skapligt om ink luft träffar en yttervägg först då slipper du göra en invändig skyddsplåt men ha inv styrplåt i åtanke.
Vad är tanken med att luften inte ska träffa direkt på trattarna?
Ditt plenum ser väldigt proffsigt utInspektionsluckan öppnar dörrar till eventuella ombyggnationer!
Om inkommande luft från turbo blåser delvist in i en eller två av trattarna så blir de störningar i bestyckningen på dem förgasarna.
Ang oljereturledning så tror jag man bör ha 12mm de körde jag med på hojen och på bilsidan sopar man dit minst 12mm retur. Om de är svårt få dit an12 så kan du provköra an 10 de enda som händer är att de blir rökutveckling genom avgasröret.
Plenumet ser ut att bli optimalt med liten plåt som styr upp luften.
Jag kan inte se exakt vad de är för turbo som ska köra. Jag tänker de vore bättre att bygga med en erkänt bra turbo typ MIH 15-16t från start för dem är billiga. En drömturbo vore såklart en rullagrad för den laddar flera hundra varv tidigare.
Okej.
Hittade AN10 så behändigt på varuhuset här hemma men 12 får nog plats utan bekymmer med.
Det känns tryggt att höra =).
Jadu, turbon är helt ny och om jag inte minns fel så är det något T28/T3/4 sak.
Den är inte liten iaf.
Begagnad snurra köper jag inte igen.
Handlat hem AN12 delar till returen.
Blev från Kina.
Inte direkt billigare men med Swivel på.
Om inkommande luft från turbo blåser delvist in i en eller två av trattarna så blir de störningar i bestyckningen på dem förgasarna.
Ang oljereturledning så tror jag man bör ha 12mm de körde jag med på hojen och på bilsidan sopar man dit minst 12mm retur. Om de är svårt få dit an12 så kan du provköra an 10 de enda som händer är att de blir rökutveckling genom avgasröret.
Plenumet ser ut att bli optimalt med liten plåt som styr upp luften.
Jag kan inte se exakt vad de är för turbo som ska köra. Jag tänker de vore bättre att bygga med en erkänt bra turbo typ MIH 15-16t från start för dem är billiga. En drömturbo vore såklart en rullagrad för den laddar flera hundra varv tidigare.
Ok om de är en Garret t28 kommer de funka bra den ger effet från 180-260hk.
Här har du en glidlagrad vers av Garret den kan ge laddtryck 1500v tidigare på bil men jag vet inte hur mycket snabbare den är på en 600cc hojmotor troligast ännu bättre på hojmotor. Fler fördelar med rullagrat är att de kräver minimalt med olja så man kan strypa tillförseln till turbon med endast nårgra mm stort hål de är utprovat på skotersidan tvåtakts turbo.
De är inte så farligt dyra ny så du får uppgradera till nästa Julafton hehe
http://www.gikturbo.se/performance/turboladdare/r-serien/gt2854r-garrett-471171-9s.html
AN10 är redan 14,7mm invändigt så jag vet inte riktigt varför du babblar om AN12 och 12mm som ju är 17,5mm invändigt. Trodde du att AN10 är 10mm och AN12 12mm? det låter så enligt resonemanget ovan.
Ok, det låter ju rimligt.Om inkommande luft från turbo blåser delvist in i en eller två av trattarna så blir de störningar i bestyckningen på dem förgasarna.
Det fungerar väldigt bra, dock inte helt korrekt likt ett riktigt pulsuppladdnings-grenrör.
Jag hade 4-1 innan turbon och aggregatet under sadeln. Inte idealiskt du tappar teoretiskt lite boost trechhold
Min 1100 hade fullt tryck med en 26a 6ans hus vid 6500 rpm.
Visst är det inte helt rätt men det var många som sa att S10an med turbon på flaket inte skulle funka.
Detta tills den kördes på Malmö dragway.......
Vi innehade även Europarekordet med S10an under en sommar..
https://youtu.be/Wpg4ihxUmbE?list=PLW2m3inY6fhdShF8kQ0BDjJ_uEhV--HZb
Ok, det låter ju rimligt.
Coolt projekt Nikel, inte så ofta man ser en turboladdad 600. Hade man inte kunnat tjäna mycket på att ha elektronisk laddtrycksstyrning som höjer laddet på höga varv, men håller ner det i mellanregistret där knackkänsligheten är som störst? Tänker ett en såpass högvarvig motor som en 600 borde tåla rätt mycket ladd på de höga varven innan det knackar. Bara en tanke![]()
Det är väl något sånt.
Tror den var specad till 350 hk.
Men det stämmer ju sällan.
![]()
Oj Om den turbo du har är specad till 350hk så är den onödigt stor och då kommer motorn tappa flera hundra varv i botten innan den börjar ladda. Den jag angav hk från va den länkade garret 28T rullagrade för den kan funka ända ner till 170hk med rel snabb spolupp. En glidlagrad 28t som är specad till 350hk kommer bli seg i spolupp. De finns dock fler T28 som är specad till 260-270hk vi får hoppas du har en sådan.
Med bara 600cc och radmotor kan du köra väldigt liten turbo/avgasturbin innan den bygger mottryck. Om du bara satsar på effekt upp till 200hk och vill ha bottenstark (tidigt ladd) motor så skulle en mih 12t vara perfekt. Den laddar bara man blåser på den. 12 t sitter bla i volvo v40/s60 och jobbar mellan 150-200hk. Dem hittar du på skrotar och blocket för bara några lusören. Jag körde en sådan på min xr650 stånka och den laddade från tomg och klarade 0,5bar vid 5000v.
Ang An10 retur så duger det de va jag som antog de va 10mm bara.
Hur mycket effekt bör en sån bottendel hålla för egentligen utan större modifikationer?
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |