Kawa ZX600 låter inget vid start

  • Thread starter Thread starter deo
  • Start date Start date

deo

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2012
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki ZX600, -08
Har en Kawa ZX600 -08. Skulle ut och köra för för någon dag sen och den startar inte. Veckan innan gick den hur bra som helst.

Vad som händer: Jag har ljus, alla lampor funkar som de ska, men inget ljud, ingen startmotor.

Vad jag har kollat / Bytt: Säkringar, batteri, stödsenor, ändrar växel, dödarknappen

Någon som vet något mer jag borde kolla? Jag skulle gissa på startmotorn
 
Kollat dödarknappen?
Så den står i rätt läge, och inte är trasig?
 
Har flippar den flera gånger, Vet ej om sönder. Hur kollar man det?
 
Dum fråga, men var mäter jag det?

Om jag inte har en sådan då?

Ska du börja pyssla med elen kan det vara en bra idé att skaffa en så slipper du byta massor av saker som inte är trasiga.
Mät på ingående och utgående sladd i reglaget eller knappen, det går ju använda pipläget på den för att inte behöva ha hojen igång heller. Kommer du inte åt ren kabel kan du skruva isär den klumpen som knappen sitter på så kommer du åt. :)
Det är inte helt ovanligt att det är något som kärvar i de där styrkontrollerna, så det kan ju vara bra att kolla så det funkar som sig bör i dem.
 
Mät först spänning på batteriet så inte det tok-sjunker när du försöker starta. Kan vara bra kräm utan belasning, men det orkar inte dra runt startmotorn. Kan också avslöjas om du kikar på någon lampa som alltid lyser, om lampan "dimmrar" mycket när du trycker på startknappen så är batteriet dåligt laddat eller kass. Ändrar inte ljuset sig när du trycker så skulle jag fortsätta ungefär så här:

Där är rimligtvis ett startrelä någonstans. Låter det 'klick' nånstans under sadeln när du trycker/släpper startknappen så funkar dödarknapp, stödsensor(er) och liknande. Felsök då i kedjan batteri -> startrelä -> startmotor.

Låter det INTE 'klick' så är problemet på lågströmssidan, dvs tändlås, sensorer (stöd/koppling/växel), dödarknapp, startknapp eller startreläet i sig.
 
Ingen som nämnt säkring?
Sitter oftast en i startrelät.
Då händer inte mycket när man trycker på knappen.
 
Pillat lite idag

Inget ljus fram, varesig hel eller halv.
Testat alla varianter med dödarknapp och stöd. Inga säkringar är sönder (kollat de vid batteri under sadeln) finns det fler?
Tändningslåset är svårt ibland. Man får trilska lite ibland för att få upp/ner nyckeln och få runt den till start. Kört med lådorna och det funkar bättre men fortfarande ingét och int ljus. Kan det vara den som gett upp helt? Svårt att byta själv?

Testat el. Ligger på 12v batteri och runt 1 både på startknapp och död. Död längre.

Visst är det DCV man ska ha mätare på?
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top