Triumph Thruxton-tråden.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja, det var bannemej sjukt listigt!
Får bli nåt sånt i framtiden, ska byta bussningar på den hära först, glappar som faen..
https://youtu.be/H5VyehamAWI
Tjena förresten Hasse! Hämtat dig från tysklandsturen?
Tror jag behöver nya ventilstyrningar på trumpeten, kolar litegrann.. annars går den ju fint!
 
Last edited:

Fransson

Medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
LIDKÖPING
Hoj
Triumph Thruxton -07
Ni som köpt bredare fälgar från central Wheel , är det morad non valanced man ska ha så det blir samma utseende som på original fälgen. (fast bredare)?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ni som köpt bredare fälgar från central Wheel , är det morad non valanced man ska ha så det blir samma utseende som på original fälgen. (fast bredare)?

Jag är ganska säker på att det var så. Morad är jag helt säker på och i prislistan finns ju just inga mer än "non valanced". Träffar du bara rätt person på CW får du suverän info. Det var nämligen de som gjorde originalhjulen till Thruxton i begynnelsen. Träffar du fel person så kan du få vilken galen info som helst. De som jobbar med hjulen verkar dock ha solida kunskaper.

Vet ju inte hur du tänker göra men jag skickade över nav och ekrar och fick tillbaka ett ekrat hjul. Kostnaden för ekring och pulverlackering av navet var ca 700 kr. Detta var jättebilligt men det blev ju en extra fraktkostnad för att skicka dit nav och ekrar. Navet hade några skador innan och hjulet var klanderfritt ihopkommet med fin finish på navet så för mig var det väl värt pengarna.
 
Last edited:

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Hej David
Ja turen till Tyskland gick fint trots lite blandat väder. Jag fick utforskat många småvägar i området Kiel-Lubeck-Hamburg-Regensburg. Åxå en del som passagerare i polarns Morgan fr 1946 vilket var en upplevelse med uppställ i kurvorna! Apropå ditt inlägg-har du köpt tillbaks 500an?? Räckte det inte med A65 problemen? Det börjar lukta mashcosism...
Hasse
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hej David
Ja turen till Tyskland gick fint trots lite blandat väder. Jag fick utforskat många småvägar i området Kiel-Lubeck-Hamburg-Regensburg. Åxå en del som passagerare i polarns Morgan fr 1946 vilket var en upplevelse med uppställ i kurvorna! Apropå ditt inlägg-har du köpt tillbaks 500an?? Räckte det inte med A65 problemen? Det börjar lukta mashcosism...
Hasse
Nja.. är väl snarare så att allt annat fungerar så bra att det behövdes lite utmaningar i mekväg, och har man två gamla engelska twinnar lär det ju räcka livet ut tänker jag..! :D
Bsan lär väl få värma hyllorna ett tag medan jag går igenom trajjan, men har faktiskt fått gjort lite smått på den också.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Alikzus har provkört en M821S

Vi var nere i Falkenberg i helgen och brorsan var väldigt mån om att jag skulle provköra hans senaste (och endast 209 mil gamla) leksak, en Ducati Monster 821 Stripe; så det bidde några kilometer på den.

Det var en trevlig maskin: bra tryck i motorn, men den krävde mer varv på veven än Ryath, och ett chassi som var väldigt stabilt och förtroendeingivande -- lättkörd helt enkelt. Körställningen passade min korta kropp bra också.

Fick jag habegär? Nej, inte alls faktiskt; den gav mig inte mer körglädje än en Thruxton och att den tillåter mycket högre hastigheter är ju egentligen inte en bonus.

Jag suktar visserligen efter en Street Triple R ABS (utan att ha kört en), men jag är (i dagsläget) inte beredd att byta ut min Thruxton mot en modernare maskin och varje gång som jag sitter på Ryath så finns det bara en hoj för mig. :kär

Men vad är det som gör att en Thruxton, trots sin "höga" vikt, känns som en moppe jämfört med många andra hojar? M821:an var rejält bred över tanken och kändes som en större hoj även fast den egentligen är mindre sett till volym och vikt.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Körsträcka?

Jag är lite nyfiken: Hur många mil har ni fått ihop på era Thruxton och under hur många år? De som har nöjet at ha flera hojar får gärna nämna dem inom parentes också, för jag är lite intresserad av vad snittet per person och år ligger.

Jag har haft Ryath sedan den 31 maj 2013 och har sedan dess kört ungefär 1620 mil, varav ungefär 790 mil i år. Nästa år skall jag försöka att gå över tusenmilagränsen. ;)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
790 mil? Bra jobbat! :) Själv har jag kört knappt 300 mil med min i år. Sammanlagt är jag uppe i 4500 mil på 8 säsonger, eller 563 mil/år i snitt.

300 mil med den röda i år
650 med den blå (Norge + Tyskland)
knappt 150 med Piaggion som köptes i augusti
250-300 (? vägmätaren var halvkass) med Aprilian som såldes i augusti
Det blir över 1300 mil eller ev. något mer.

Usch så mycket, får nästan dåligt samvete. Fast å andra sidan kör jag väldigt lite bil!
 
Last edited:

ahoff

Biker
Gick med
25 Feb 2010
Ort
Örskogen, Vansbro
Hoj
H-D Electra -78, Triumph Thruxton -05, BMW R1200GS -17
I år blev det ett katastrofår. Endast ca: 300 mil. Fick ju punka efter Vättern och då blev den stående, sen lyckades jag klota utanför husknuten när jag hade bytt däck och lyckades köra av fotpinnen. Var väl lite för ivrig innan jag kört in nya däcket. Nog om det.

När jag köpte cykeln 2008 stod mätaren på 215 mil. Nu står den på 4193 mil vilket ger 3978 mil på 8 år. Ett snitt på 497 mil/år. Jag skyller årets svacka på en annan brittisk leksak. En MGB cab som det avverkades ca: 500 mil i. Jag behöver mera fritid och mindre jobb.

PS. Är det någon som moddat bort sina original fotpinnar så behöver jag en högerpinne.
 

Jockewictorsson

Only dead fish follow the stream
Gick med
1 Mar 2011
Ort
Lomma
Hoj
Tiger 1050 -08
Hej igen. Det var ett tag sedan jag lämnade Thruxton-världen och sålde den till killen som borde valt en Goldwing med tanke på hur mycket grejor han hänger på min gamla Bettan :) (RIP) nåväl, jag är jag lycklig ägare till en Tiger. Den går bättre, snabbare, bekvämare men ACK så anonym....MEN! I morgon verkar det dock smälla till. Big news i Triumph världen ryktas det. En Bonnie 1100 redan från början utrustad på den nivå som jag tidigare ansett som fulländat. Kommer nog en Thrux på denna också! Det blir nog till att kolla in hos Jonte (je68) för att syna. Upside down gaffel, dubbla skivor fram med radiella ok.....finns där 120 hk och uppåt så vete f....n....återstår bara hur man vid 56-års ålder klarar att köra i framstupa sidoläge. Sugen e man redan innan man sett vad som kommer.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
/Tiger. /../ men ACK så anonym....MEN! I morgon verkar det dock smälla till. Big news i Triumph världen ryktas det.

Det är problemet med alla äventyrshojar tycker jag; praktiska men helt osexiga. :p Det skall bli kul och se vad de faktiskt presenterar, även fast det inte kommer få mig att göra ett byte...
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Hej igen. Det var ett tag sedan jag lämnade Thruxton-världen och sålde den till killen som borde valt en Goldwing med tanke på hur mycket grejor han hänger på min gamla Bettan :) (RIP) nåväl, jag är jag lycklig ägare till en Tiger. Den går bättre, snabbare, bekvämare men ACK så anonym....MEN! I morgon verkar det dock smälla till. Big news i Triumph världen ryktas det. En Bonnie 1100 redan från början utrustad på den nivå som jag tidigare ansett som fulländat. Kommer nog en Thrux på denna också! Det blir nog till att kolla in hos Jonte (je68) för att syna. Upside down gaffel, dubbla skivor fram med radiella ok.....finns där 120 hk och uppåt så vete f....n....återstår bara hur man vid 56-års ålder klarar att köra i framstupa sidoläge. Sugen e man redan innan man sett vad som kommer.

Det blir nog inte 120 hästar men kanske runt 100..då kan jag tänka mig, efter noggrann provkörning och lite tankeverksamhet, att göra ett sista byte innan man lägger näsan i vädret, he he!
Hittade denna på fb idag. Sägs vara Thruxton R 2016. Finns mer här..https://www.facebook.com/groups/4526704577/
12191877_10208037592322860_6757455025861578433_n.jpg
 
Last edited:

classe8

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2009
Ort
krstad
Hoj
yellow racemachine
Min första tanke är att springa ner dörren hos närmaste återförsäljare. Nästa tanke är vattenkyld? Mer vikt? Ingen förgasare ;) ? Är de inte den man redan har som e den coola :) Den nya är säkert "bättre" men de finns de ju många hojar som är men... charmigare nja. Hm någon som vill köpa en gul 05?
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Min första tanke är att springa ner dörren hos närmaste återförsäljare. Nästa tanke är vattenkyld? Mer vikt? Ingen förgasare ;) ? Är de inte den man redan har som e den coola :) Den nya är säkert "bättre" men de finns de ju många hojar som är men... charmigare nja. Hm någon som vill köpa en gul 05?

Hehe, jag får nog hålla med. Den ser inte alls dum ut; jag är positivt överraskad. Moderna komponenter och detaljer hämtade från hur genomsnittet moddar sina Thruxton. Men jag får nog hålla med lite om charmen. Den här flörtar med arvet medans våra har en massa "charmiga" dumheter från arvet (tändningslåset till exempel) och den här påminner om nya Norton (fast kommer finnas tillgänglig :p) och Royal Enfield (men med kapablare motor). EFI har jag redan och det har sina fördelar (i princip allt utom "roadside repairs") och vätskekylning saknar jag när man sitter fast i Stockholmstrafiken.

Edit: Den nya motorn verkar ha 270-gradersvev. Det var ju inte så roligt. Jag älskar ljudet som 360-motorn har.
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
790 mil? Bra jobbat! :) Själv har jag kört knappt 300 mil med min i år. Sammanlagt är jag uppe i 4500 mil på 8 säsonger, eller 563 mil/år i snitt.

300 mil med den röda i år
650 med den blå (Norge + Tyskland)
knappt 150 med Piaggion som köptes i augusti
250-300 (? vägmätaren var halvkass) med Aprilian som såldes i augusti
Det blir över 1300 mil eller ev. något mer.

Usch så mycket, får nästan dåligt samvete. Fast å andra sidan kör jag väldigt lite bil!

Vadå bra jobbat? Du har ju kört mer, även om man räknar bort ditt scooterpendlande. ;)

Jag har ju bara en hoj i dagsläget som måste uppfylla alla mina behov; vilket i princip bara är småvägskörning, kort som långt och ibland över flera dagar i sträck. Jag pendlar inte med den och det kommer jag nog inte göra nästa säsong heller då vi har flyttat och inte har gångavstånd till jobbet längre; för ärenden så blir det i regel bilen, men den rullar inte mycket med någon av oss (förutom Falkenberg några gånger per år).

Det är 500 mil/år som jag har fått för mig att det är ganska vanligt på en mc-säsong om man bara har nöjeskörning, du kör ju uppenbarligen mer om man räknar med din blåa.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top