Jag har drabbats av milrädslan

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jag har kollat på en Tiger 1050 som har gått 4000 mil och får stora skävlan av miltalet trots att hojen ser urfin ut och går som en dröm...
Inte ska väl ynka 4000 mil vara något att oroa sig för???:va

Jag har en r1200r till salu som gått 9700 mil i skrivande stund, med bara vanlig service och byte av ett framhjulslager. Den står i hägersten, kom o provkör o se hur en nästan-10000mila-hoj känns så kanske du tänker annorlunda om tigern sen.

Alltså min 800XC har gått 3000 mil och det är en 2011, köpte den 2012 och då hade den gått 200 mil.
Skulle jag dölja mätarställningen och du fick prova en som gått 1000 mil så skulle du inte alls märka någon skillnad, snällaste milen är ju långkörningar.
det som kan komma är tätningar i framgaffeln och liknande men å andra sidan så går ju dessa att spöa sönder på 200 mil om man har otur.
Samma sak gäller drivpaketet, brister man i underhåll så dör kedjan och drev direkt men jag bytte min efter 2000 mil i förebyggande syfte bara för att jag skulle ut och köra en sväng (850 mil)

Tittar du på en R hoj med 3000 mil ja då kan man fundera på milen på ett annat sätt än en tiger 1050.

Tat lungt, ta en Toy.
En vän's R90S har nu passerat 49000mil. 1a borrningen var strax under 20000mil. 2a vid 38000 mil.
Så nån gång före 60000 mil är det dags för nya cylindrar och originalkolvar.
Och så kanske nya ramlager.
För vid 38000 mil behövde inte de ramlager som fabriken monterade i motorn på 1970-talet bytas,

Problemet med långmilare är inte att de går sönder, utan att de är svårsålda. I Sverige får folk panik när en hoj närmar sig 3000mil. Värt att tänka på.

Det bör vara helt lugnt, om den är servad.

Triumphs 1050-motor var en av de allra bästa i Motorrads 5000-milatester. Minns inte detaljerna just nu, men du kan ju alltid googla. Jag talade med en handlare jag känner lite som sade "ventilerna skall ju justeras varje 2000 mil, men vi justerar nästan aldrig dem alls på 1050:n, det behövs inte."

Min gamla 955:a (generationen innan) börjar närma sig 5000 mil. Går som tåget. Drog under 0,5 på Autobahn häromveckan. Så köp du.

Jag har en r1200r till salu som gått 9700 mil i skrivande stund, med bara vanlig service och byte av ett framhjulslager. Den står i hägersten, kom o provkör o se hur en nästan-10000mila-hoj känns så kanske du tänker annorlunda om tigern sen.

Den har väl varit ute ett tag har jag för mig på marknaden. Kikar lite på en R1200r nu ett tag och din kan vara något. Men, milnojan är inte när det gäller skick hos mig utan vilket andrahandsvärde kommer hojen ha efter man själv har lagt en 3-4 tusen mil på den. Dvs vilken blir ägarkostnaden. Just det, gör mig lite försiktig när det gäller hojar med lite högre mil.

Som rammstein sa..handlar inte huruvida om hojen är påväg att falla ihop pga många miltal utan att för varje tusen mil du lägger på hojen så blir det svårare för just dig att sälja vidare sen. Så man får väga av det innan köp. Jag personligen köper hellre en hoj med få miltal för ett litet dyrare pris. Dels för att de generellt är aningen bättre i skicket samt att jag vet att de blir lättare att sälja sen med miltal som är lite mindre än genomsnittet.

Last edited:
Har själv en BMW F800R som fortfarande känns som ny trots att den gått ca 4000 mil. Oroar mig inte ett dugg för hojens kondition, men desto mer för vad priset blir när jag säljer den. Den där milrädslan har nog inte så stor rationell grund, utan lär väl snarare bero på att folk generellt kör alldeles för lite med sina hojar i det här landet. Det gör att många av hojarna som är till salu har väldigt låga miltal och det blir enkelt för en köpare att sortera bort de som relativt sett gått lite längre, men som ändå har mycket kvar att ge.

Tänk, vilket slöseri med resurser. Varje hoj som tillverkas förtjänar ju att få bli körd minst 20 000 mil! :banana

Milen är ingen fara vad gäller hojen.
Svenskar är som sagt dock aningens bajsnödiga över miltal, och hojens andrahandsvärde kommer sjunka för att du kommer få sälja till det fåtal som inte är bajsnödiga.
En bil går ju utan att någon rycker på axlarna 20 000 mil, med bristfällig service och ett tjog ägare som skiter fullkomligt i hur bilen mår. En hoj är oftast någons lilla fria stund i livet och blir väldigt ompysslad, eller får iaf servicearna som står i häftet varesig det behövs eller ej. :hihi Hojmotorer är inte sämre än bilmotorer. Resten av hojen är lättare att fixa billigt/byta än resten på bilen.

Jag har en Z1000SX som jag kört 4200 mil på, den går alldeles utmärkt fortfarande. Står i valet mellan att lägga en massa pengar på att byta fjädring eller sälja den nu. Lägger jag pengarna får jag aldrig igen dem, men gillar hojen så lutar mot att gå bananer och uppgradera den, byta avgas och allt möjligt annat och sen ha den som vardagshoj/långfärdshoj.

Last edited:
Min k1200 har bara behövt byta ecu/kamkedja+sträckare/koppling/växellåda på 5000 mil, fullservad 1 tidigare ägare touringkörd.

Enligt BMW motorrad är det normalt att en växellåda är utsliten efter 5000 mil. Är som på triss, plötsligt händer det

edit: eller snarare, dne fungerade perfect de första 5000 milen (förrutom ECU'n) och det jag listat har behövts bytas de senaste 500milen, dyra mil ;)

Last edited:
Tja grejen är ju att jag sällan har en hoj mer än en säsong och då vill jag ju inte stå där med en hoj som inte är säljbar till ett okej pris.

Äh kanske jag ska leta vidare ett tag då.
Är även sugen på en k1200r, men dom verkar nästan omöjliga att hitta med mindre än 4000 mil på mätaren.

- - - Updated - - -

Tja grejen är ju att jag sällan har en hoj mer än en säsong och då vill jag ju inte stå där med en hoj som inte är säljbar till ett okej pris.

Är även sugen på en k1200r, men dom verkar nästan omöjliga att hitta med mindre än 4000 mil på mätaren.

Riktigt sköna hojar så då blir det många mil, har utvecklat en hatkärlek till min ;)

- - - Updated - - -

Köp en hoj som redan ramlat ner i avgrunden vad gäller marknadsvärde pga många mil då, så är inte insatsen speciellt hög, och du förlorar inte pengar på ännu mer mil :D

Trist för dom som inte har råd att använda hojen, då borde man köpa något som man har råd att bruka.
Är försäkringen betald så är det bara att tanka, och betala för underhållet ( däck, olja, drivpaket mm).

- - - Updated - - -

De du har kikat på är ju bekväma långåkarmaskiner (k1200r inte lika mycket som tigern, men ändå). En futtig resa ner i Europa är ju dryga 1000 mil. Någon som gör 2 sådana resor på ett år och en resa nästföljande 2 år så har du dina 4000 mil. Det är ju precis det hojarna är byggda för, och de kan ju inte vara tänkta att hålla i bara 3 år. Visst, värdet naggas väl lite i kanten, men du betalar antagligen lite mindre i inköp med? Jag har fasen problem med det där. När jag hade ute min för 54 så ringde ingen (16000 billigare än en firma med likadan, som inte var lika välutrustad, och som gått 1500 mil mindre). Så jag sänkte till 50. Nu tror de som ringer att den är paj och säger åt mig att berätta vad som är fel på den. Tidigare generationen - r1150r som är 5 år äldre och några tusen mil mindre på mätarn står i nästan samma pris, så jag har fasen ingen aning om vad jag ska göra för att någon ska köpa den. Funderar starkt på att sälja den till firma i helgen, får ungefär samma pengar som den ligger ute för då ändå...

Hehe förstår inte detta med paniken så fort en hoj gått över 3000mil, Har en kompis som letar hoj nu, hojen får ha gått max 1000mil då "Den förlorar effekt med tiden". Själv kör jag min hoj från -98 med snart 6k mil på. Går hur bra som helst. Viktigaste är väl att kolla upp att den verkligen blivit servad och tagits väl hand om :)

De du har kikat på är ju bekväma långåkarmaskiner (k1200r inte lika mycket som tigern, men ändå). En futtig resa ner i Europa är ju dryga 1000 mil. Någon som gör 2 sådana resor på ett år och en resa nästföljande 2 år så har du dina 4000 mil. Det är ju precis det hojarna är byggda för, och de kan ju inte vara tänkta att hålla i bara 3 år. Visst, värdet naggas väl lite i kanten, men du betalar antagligen lite mindre i inköp med? Jag har fasen problem med det där. När jag hade ute min för 54 så ringde ingen (16000 billigare än en firma med likadan, som inte var lika välutrustad, och som gått 1500 mil mindre). Så jag sänkte till 50. Nu tror de som ringer att den är paj och säger åt mig att berätta vad som är fel på den. Tidigare generationen - r1150r som är 5 år äldre och några tusen mil mindre på mätarn står i nästan samma pris, så jag har fasen ingen aning om vad jag ska göra för att någon ska köpa den. Funderar starkt på att sälja den till firma i helgen, får ungefär samma pengar som den ligger ute för då ändå...

Ja men det är ju lite det som är dilemmat, jag har inget emot milen i sig, men jag vill ju kunna bli av med den igen utan att behöva skänka bort den.

Och ja! jag är ute efter en hoj som är bekväm att åka långt på och som man kan vara två på utan problem.

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back