SMC Steg 6 Gelleråsen 25-26 april 2015

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Vänta lite.. HUR MÅNGA VARV HAR JAG FRAMFÖR MIG NÄSTA HELG?

Tänk på det här också:
Gelleråsen - 6 varv x 2400 meter = 14400 meter.
Anderstorp - 10 varv x 4000 meter = 40000 meter.

Känns det bättre nu?
Det var inte meningen... :hihi
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Tänk på det här också:
Gelleråsen - 6 varv x 2400 meter = 14400 meter.
Anderstorp - 10 varv x 4000 meter = 40000 meter.

Känns det bättre nu?
Det var inte meningen... :hihi

Fast jag måste säga att jag inte blir lika trött på Anderstorp som jag blir på Gelleråsen. Långa rakor på torpet som man kan slappna av och "vila" lite på. På åsen får man inte alls samma tid till att ta det lite lugnt.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
...

... Enda negativa jag kan känna är att jag inte är ett fan av 4-gruppsdagar. Det blir mycket väntetid mellan passen! Skulle det gå att genomföra steg 5/6-dagar med 3 grupper vore det jävlans gött!

Personligen gillar jag 80-minuters systemet. Jämnare fart i grupperna, färre förare på banan, tillräckligt med tid för lunch och toabesök. Tiden mellan passen är ju dessutom värdefull för depåhäng, tips och tricks, hojkoll, vila och uppvätskning. Hellre sex utvilade pass än sju trötta.

Det skulle innebära 33% dyrare avgift eller 33% fler hojar på banan per grupp...och 33% större fartskillnad i grupperna (om man kan säga så..)

Huvudet på spiken. Och vem vill betala mer? Det skulle ju betyda att vi skulle få tre bandagar istället för fyra för samma pengar. Alltså skulle vi tappa tre pass sammanlagt... Och vem vill ha fler hojar på banan samtidigt? Kökörning kan man öva i trafiken...

Fast jag måste säga att jag inte blir lika trött på Anderstorp som jag blir på Gelleråsen. Långa rakor på torpet som man kan slappna av och "vila" lite på. På åsen får man inte alls samma tid till att ta det lite lugnt.

Shh...! ;)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Är det försent att påbörja det inför helgen?

Som Peter skriver, det är aldrig försent... eller så kan man vända på det, det är alltid försent... man skulle alltid egentligen ha börjat tidigare. ;)

Själv har jag kört på med löpträning med dels distans och även intervaller och även backträning för att bygga upp en kondition och styrka i ben och core (med div coreövningar) för att vara i bättre form för säsongen.
Kände av att det hjälpt på Gelleråsen i torsdags och fredags.
Dock borde jag ha kört någon övning för musklerna insida lår... efter två dagar med deltagare som ville jobba med sittställning så brann det satan i insida lår. ;)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Tack så mycket! Det var bra mycket nervositet under helgens körning. Men starterna fick jag tydligen till :)

Jo, var ju med och roddade starterna på förmiddagen på lördagen och när man på första varvet skapat en lucka på 3-400m så har man nog lyckats rätt bra med starten. ;)
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Eftersom jag har nämnt nåt om det tidigare i den här tråden - idag framfördes en ursäkt till mig från killen som körde på mig, och en undran om hur det är med mig. Samtidigt fick jag veta att killen mår förhållandevis bra och klarade sig utan allvarligare skador.
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Jag var huvudinstruktör i gruppen med 125:an och raggeerz. Om ni har filmer eller köpte loss Picmans bilder på sekvensen med sammanstötningen i kurva #1 så är jag intresserad av att ta del av materialet, eller om ni lägger upp det här i tråden direkt förståss. Detta med att raggeerz blev träffad på högersida går inte i linje med vad jag minns från Picmans bildsekvens. Jag tyckte mig se en blicklåsning från 125:an och att 125:an flög till vänster om raggeerz hoj. Men jag kan minnas galet..

Tankar du hem den högupplöst ser man lite tydligare, men det är ändå ganska svårt att se exakt vad som händer. Varvet innan kollisionen ligger jag framför filmaren och har 125:an framför mig. På rakan innan Trösen på kollisionsvarvet kör jag om honom. Sen kan det mycket väl vara så att han träffar mig på mitt bakhjul, inte på sidan som jag först trodde.
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Jag var huvudinstruktör i gruppen med 125:an och raggeerz. Om ni har filmer eller köpte loss Picmans bilder på sekvensen med sammanstötningen i kurva #1 så är jag intresserad av att ta del av materialet, eller om ni lägger upp det här i tråden direkt förståss. Detta med att raggeerz blev träffad på högersida går inte i linje med vad jag minns från Picmans bildsekvens. Jag tyckte mig se en blicklåsning från 125:an och att 125:an flög till vänster om raggeerz hoj. Men jag kan minnas galet..

Nu finns fotografens bilder tillgängliga att köpa, kraschen ser du här:
http://www.picman.co.uk/albums.php?img=599616
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Var nog bra att fotografen missade/redigerade bort när jag slog i backen.
Vet inte om jag vill se det...

Jag tror han missade det, för det där är de bilder som kom upp när de dumpade över bilderna efter passet. Så, nu behöver du aldrig fundera även om du någon gång skulle bli nyfiken på att se.
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Jag tror han missade det, för det där är de bilder som kom upp när de dumpade över bilderna efter passet. Så, nu behöver du aldrig fundera även om du någon gång skulle bli nyfiken på att se.

Gott det, jag har funderat en hel del sen i söndags...
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top