"Fordons" väg till Speedster cup 2015

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Men det känns som att det går emot det de skrev, att numren skall anpassas från dag till dag och att det inte skall vara fasta nummer.

Det fina med att fatta ett beslut är att man kan fatta ett nytt beslut senare...
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Nu börjar det hända saker! En vit båt o h uppsamlingskärl är monterade på hojen, motorn och passagerarfotpinnarna är najade. Bromsarna najas i veckan. Båten är moddad för att kunna naja sidostödet och tankskummet är på plats! Kylarvattnet får vara orört tills racehelgen. Först då byter jag glykolen mot vatten/waterwetter pga risken för minusgrader.

En vit underkåpa... Visst kan man intala sig att den matchar bakramen? :rofl Speciellt med lite trafikgrön färg som bakgrund till siffrorna. Det kanske kan lösas med lite KTM-klistermärken.

587d277bcfca83ff6c4115af42d2e4de.jpg
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Hela min hoj kommer vara vit förutom tanken då jag prioriterar annat inför första racet. Kanske blir finlack till andra helgen om hojen inte gått i backen tills dess. Så du behöver inte oroa dig för din vita underkåpa ;) Jag ska göra som dig och dekaltrimma den istället. :tummenupp
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Igår ringde Pelle på Bactor MC och berättade att hojen var klar! Jag drog iväg direkt och hämtade ut den och nu har jag väl ända landets första gixxer 1290 superduke?

Underkåpa 1.JPGUnderkåpa 2.JPG

Tankskum sitter i, uppsamlingskärl är monterade och båten är på plats. Va skönt det är med snabbfästen! Allting är även najjat. Dock behöver jag köpa najtång och najtråd. Dags att googla fram en vettig sådan!
Båten ligger rätt nära avgasröret så jag hoppas inte att det blir problem med värmen. Det finns ju dock värmeavledande material på insidan (folie-ish?).

Mylaps Transponder Flex.JPG
Jag hämtade även ut min transponder! Den är ännu ej monterad men det kommer.
Eftersom buntband går att använda till så mycket, så undrar jag om det går att använda buntband till sidostödet eller om det är najning som gäller. om jag inte får reda på annan information så kommer jag nog att använda buntband i första hand, och sedan vid besiktningen ha möjlighet att najja den om det behövs.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Igår ringde Pelle på Bactor MC och berättade att hojen var klar! Jag drog iväg direkt och hämtade ut den och nu har jag väl ända landets första gixxer 1290 superduke?

View attachment 417565View attachment 417566

Tankskum sitter i, uppsamlingskärl är monterade och båten är på plats. Va skönt det är med snabbfästen! Allting är även najjat. Dock behöver jag köpa najtång och najtråd. Dags att googla fram en vettig sådan!
Båten ligger rätt nära avgasröret så jag hoppas inte att det blir problem med värmen. Det finns ju dock värmeavledande material på insidan (folie-ish?).

View attachment 417567
Jag hämtade även ut min transponder! Den är ännu ej monterad men det kommer.
Eftersom buntband går att använda till så mycket, så undrar jag om det går att använda buntband till sidostödet eller om det är najning som gäller. om jag inte får reda på annan information så kommer jag nog att använda buntband i första hand, och sedan vid besiktningen ha möjlighet att najja den om det behövs.

Najtång är ju inte något man måste ha direkt, men kan säkert vara trevligt. Lägg inga stora pengar på det. :hihi
Annars ser det ju riktigt förträffligt ut! Hoppas du håller dig på hjulen hela säsongen!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Nu händer det lite saker igen! Hojen blir bara fulare och fulare :rofl

IMG_6291.JPGIMG_6292.JPG
IMG_6293.JPGIMG_6294.JPG

Två lager är sprayade. Två till tre lager till skall dit. Arbetsplats är köket och balkongen, men lukten av sprayburk sprider sig in i lägenheten ändå :huvet

baklyse.JPG

Jag har även fått hem mitt baklyse som jag ska montera på bästa sätt. Eftersom det finns tejp på baksidan så sätter jag dem troligtvis på varsin ramdel till passagerarfotpinnen.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Okej, first things first. Utan Rickens hjälp hade jakten på en hajfena gett en riktigt jobbig huvudvärk. Jag är även väldigt tacksam över att Enrosabil kommer att bocka plåten :Bugar Det klurigaste med hela det här banprojektet går väldigt smidigt tack vare detta!

Jag körde för övrigt hojen idag, men det var bra kallt ute! På hemvägen så regnade det samtidigt som det var 3 plusgrader ute och det gick stundtals jäääkligt långsamt i köerna. Jag tror det kommer vara bland årets sämsta turer väderleksmässigt, men det var nog lika bra att klara av den biten direkt. Jag hade även glömt bort att plocka bort skruvarna till snabbfästena, så en tappade jag på vägen. Nu kan det nog bara gå bättre :)

IMG_6308.JPG



För att skriva något negativt så ger jag inte mycket för Feltemas siffror. Av fem stycken 5:eek:r så var det bara 2 stycken som fungerade som det är tänkt. Samma sak med åttorna. När jag ska skala av den från skyddspappret så blir det bara pannkaka. De som har fungerat som det är tänkt är väldigt lätta att dra av, men de som krånglar är stört omöjliga oavsett var på siffran jag försöker dra bort skyddspappret. Dessutom är 5:an mycket större än 8:an. Det är inte bara en synvilla pga vinkeln..

IMG_6309.JPG

Jag köpte även klarlack idag. Underkåpan har jag hunnit spraya 5 lager RAL6024 på samt klistrat dit siffrorna efter mycket om och men. Och nu har jag fem lager klarlack. Det bör hjälpa till att hålla siffrorna på plats! Det blev helt okej tycker jag. Men det var nog sista gången jag sprayade på balkongen. Hela lägenheten stinker sprayfärg. :rofl

IMG_6310.JPG
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Surt med dåliga, om än billiga, siffror... Jag har haft tur och bara fått fungerande än så länge, men Biltema är ju tyvärr lite varierande med kvaliten...
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Åja, vi ska se så det funkar med plåten jag har med. men det ska nog lösa sig!
Har en del att göra med att få ihop min hoj igen så hajfenan måste nog få ta lite tid på sig dock.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Åja, vi ska se så det funkar med plåten jag har med. men det ska nog lösa sig!
Har en del att göra med att få ihop min hoj igen så hajfenan måste nog få ta lite tid på sig dock.

Hojta till om jag kan hjälpa dig med något! Nu är min axel mer eller mindre hel så om du behöver en hjälpande hand en lördag eller söndag så kommer de flesta helger att fungera!
Hajfenan är det inte så bråttom med. Det är en månad tills tävlingen drar igång :)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Första hajfenan har provmonterats med en halvt lyckat resultat!
Dock satt inte ett hål riktigt där det skulle sitta så den behöver göras om. Men det blir nog bra i slutändan. Speciellt om man kan färglägga den lite :)

Hajfena.jpg


IMG_6348.JPG

Idag passade jag på att införskaffa en adapter till Anderstorps 380V uttag så jag kan använda mina däckvärmare och annat smått och gott. Det blev även en IR-termometer för att få reda på däcktemperaturen från värmarna samt efter avslutat körpass. Som avslutning köpte jag en svart sprayburk för motorplast för att göra om den vit/gröna underkåpan till svart/grön. Det här kommer nog bli bra!

IMG_6351.JPG

Materialet för licenskursen har även dykt upp! Nu kommer jag aldrig att bli sysslolös! Imorgon åker hojen på spa-semester till Funbike för årsservice med nya vätskor samt nytt sportsmart 2-framdäck. Om tre veckor ska jag ha licensen. Om 4 veckor bär det av till Anderstorp. VILKEN MÅNAD!
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Första hajfenan har provmonterats med en halvt lyckat resultat!
Dock satt inte ett hål riktigt där det skulle sitta så den behöver göras om. Men det blir nog bra i slutändan. Speciellt om man kan färglägga den lite :)

View attachment 417855

Jag rejsar inte själv och kan inte reglerna, men måste inte fotpinnarna vara avrundade i ändarna?.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag rejsar inte själv och kan inte reglerna, men måste inte fotpinnarna vara avrundade i ändarna?.

Asfalten har filat ned både höger och vänster sida ;) Jag ska lämna in hojen till Funbike imorgon och dessa kommer att bytas ut till nya. Du har helt rätt :tummenupp
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag sitter här och går igenom vad jag har och inte har. Jag har packat ner saker och ting i lådor och sovrummet ser numera rent förjävligt ut :rofl


  1. Depåtält
  2. Miljömatta
  3. Däck
  4. Däckvärmare
  5. Däcktrycksmätare
  6. depåstöd fram och bak
  7. MC-ID
  8. ID-halsband
  9. Original ljuddämpare
  10. Momentnyckel inkl hylsa och adapter
  11. Laptop inkl laddare
  12. Omkopplare 380v-220v
  13. IR-termometer
  14. Najtång inkl najtråd
  15. Verktygsväska
  16. Sovsäck
  17. Liggunderlag
  18. Skyddsutrustning samt klädombyten
  19. Reservdel broms och kopplingsgrepp
  20. Reservdel vita siffror
  21. Reservdel framdrev
  22. Reservdel originalfotpinnar
  23. Reservdel powerpart-sadel
  24. Reservdel passagerarsadel
  25. Reservdel bromsvätskelock & Kopplingsoljelock
  26. Reservdel bromsbelägg
  27. Reservdel sprayfärg RAL 6024 samt klarlack halvblank
  28. Reservdel Transponder laddad (Skall vara monterad innan avfärd)
  29. Reservdel kolfiberdummy för baklyset (Skall vara monterad innan avfärd)
  30. Reservdel Styrstopp (Skall vara monterad innan avfärd)
  31. Reservdel Nummerskylt fram (Skall vara monterad innan avfärd)

Den stående frågan är om jag kan ha glömt något nu.
Jag är även helt klar med underkåpan. Jag köpte dock fel svart färg. Nu är den gråsvart istället för svart :näsblod Men det är inte värt att lägga ner ytterligare 109kr på en till sprayburk. Den blir bra ändå!

IMG_6352.JPGIMG_6353.JPG
IMG_6357.JPGIMG_6358.JPG

Och för övrigt så ser det ut som rena ungkarlslyan här. Sovrummet är inte längre ett sovrum, utan snarare ett extra förråd.

IMG_6359.JPG

Hojen är förresten inlämnad på årsservice nu, där lite saker skall monteras på. Det som skall göras är följande:

  • Byta bromsvätska fram och bak.
  • Montera ABS-dongel (så att den fortsätter vara i det läge som den var i senast).
  • Side-stand removal-kontakt för att kunna montera bort sidostödet.
  • Montera baklyset för regnkörning inkl strömbrytare.
  • Byta framdäck till ett nytt Dunlop Sportsmart 2.
  • Nya fasta fotpinnar.
  • Byta/modifiera insatsen (dB-killern) och testa mot bilprovningens ljudmätning.
  • Kontrollera hojen i bänk efter modifieringen.

Det sistnämnda med dB-killern görs för att slippa köra med originalsystemet. Först var tanken att byta ljuddämparull i både fördämparen och vanliga ljuddämparen men det skulle troligtvis inte göra alltför mycket. Förhoppningen är att få ut mer effekt än originalsytemet trots att vi täpper till utblåset lite. Går allt vägen så kan jag åtminstone hoppa över punkten att ta med originalsystemet till banan förutom under licenskursen. Där tar jag med den oavsett för att vara säker på att kunna köra. Ljudmätningen är ju annorlunda på banan jämfört med bilprovningen. Just detta är jag lite osäker på hur de ska göra när de mäter på bilprovningen. Tänk om de mäter ett skyhögt värde och stryper den till 95dB där, medans jag på banan kanske bara mäts upp i 90dB och detta resulterar i en för hårt strypt hoj.

De vet iaf om att jag mättes upp till 100dB i förbifart vid senaste mätningen på mig och att de skulle utgå från att sänka den med strax över 5dB.

Snart är det Race!!!

80762_1290_SUPER_DUKE_R_Action.jpg
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Såå hemskt orolig ska du nog inte vara för att få ut max effekt ur hojen när du ska köra Speedster. :hihi
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Såå hemskt orolig ska du nog inte vara för att få ut max effekt ur hojen när du ska köra Speedster. :hihi

Näe, absolut inte. Men jag vill ju inte åka runt med ett helsystem ifall det är sämre för motorn än originalsystemet. Effekten räcker och blir över ändå, men kan jag inte lösa det såhär så bör jag nog fundera på att sälja helsystemet och plöja ner slantarna i kraschkontot istället :fakta
 

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
  1. Depåtält
  2. Miljömatta
  3. Däck
  4. Däckvärmare
  5. Däcktrycksmätare
  6. depåstöd fram och bak
  7. MC-ID
  8. ID-halsband
  9. Original ljuddämpare
  10. Momentnyckel inkl hylsa och adapter
  11. Laptop inkl laddare
  12. Omkopplare 380v-220v
  13. IR-termometer
  14. Najtång inkl najtråd
  15. Verktygsväska
  16. Sovsäck
  17. Liggunderlag
  18. Skyddsutrustning samt klädombyten
  19. Reservdel broms och kopplingsgrepp
  20. Reservdel vita siffror
  21. Reservdel framdrev
  22. Reservdel originalfotpinnar
  23. Reservdel powerpart-sadel
  24. Reservdel passagerarsadel
  25. Reservdel bromsvätskelock & Kopplingsoljelock
  26. Reservdel bromsbelägg
  27. Reservdel sprayfärg RAL 6024 samt klarlack halvblank
  28. Reservdel Transponder laddad (Skall vara monterad innan avfärd)
  29. Reservdel kolfiberdummy för baklyset (Skall vara monterad innan avfärd)
  30. Reservdel Styrstopp (Skall vara monterad innan avfärd)
  31. Reservdel Nummerskylt fram (Skall vara monterad innan avfärd)

Jag saknar Silvertejp på listan :)
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top