Hur ska jag kunna montera en hajfena på KTM 1290 Superduke?

Jag får nog kolla om inte Bactor MC kan göra det åt mig. De ska göra en underkåpa till hojen och det här känns för svårt för mig :brinnerup

Får man fråga hur dom skulle göra det?
själva eller med hjälp av nån (puck) eller letar dom upp en på marknaden åt dig?

Gällande hajfenan så kan jag göra en i kolfiber åt dig,
men du måste ju bestämma hur du vill fästa den innan.
 
Last edited:
Får man fråga hur dom skulle göra det?
själva eller med hjälp av nån (puck) eller letar dom upp en på marknaden åt dig?

Gällande hajfenan så kan jag göra en i kolfiber åt dig,
men du måste ju bestämma hur du vill fästa den innan.

De skulle ta en annan kåpa och sedan bara modda lite för att få till det.
Angående hajfenan så känns ju dubbelhäftande tejp och buntband som det snällaste och enklaste alternativet.
Bara det går. Jag känner väldigt klumpig och okunnig just nu trots att jag i vanliga fall brukar kunna lösa sånt här :död jag ska slå Bactor en signal och se om jag inte kan glida över med hojen idag till dem.

Det hade varit så mycket lättare att köpa en färdig banhoj istället :p Men det skulle va så mycket roligare att glida omkring med en nakenhoj och originalkåporna bland alla japanare :)
 
I valet mellan buntband från Biltema och Buntband från SWEDOL lägger jag min röst på SWEDOLs Buntband.
Har dragit av för många av Biltemas Buntband. :näsblod :(
 
Hade det varit jag så hade jag gjort en bit som fäster i bakre skruvarna för kedjesläporna och sedan sträcker sig nedåt/bakåt till kedjan.
Beroende på hur avancerad man vill göra den så kan man absolut fräsa. Det skulle kunna göras snyggt.

Vad är kravet för den, storlek, placering osv?
 
Hade det varit jag så hade jag gjort en bit som fäster i bakre skruvarna för kedjesläporna och sedan sträcker sig nedåt/bakåt till kedjan.
Beroende på hur avancerad man vill göra den så kan man absolut fräsa. Det skulle kunna göras snyggt.

Vad är kravet för den, storlek, placering osv?

Det enda kravet är väl att den ska vara godkänd att tävla med. Jag vet hur mycket som måste täckas för att det ska bli godkänt, det framgår inte riktigt av reglerna.
 
Det enda kravet är väl att den ska vara godkänd att tävla med. Jag vet hur mycket som måste täckas för att det ska bli godkänt, det framgår inte riktigt av reglerna.

Hur hög är svingen där skruvarna sitter? Alltså, avstånd skruv till skruv.
 
Den sitter fast än i idag Mozz....

Det säger ju inte så mycket om du inte vurpat och den skyddat en kroppsdel från att bli avsågad av kedja/drev, dess jobb är inte bara att sitta kvar själv.
 
Hur hög är svingen där skruvarna sitter? Alltså, avstånd skruv till skruv.

Vilka skruvar pratar du om? Det går ett gummiskydd som är skruvat i svingen på undersidan. Den sitter med 2 skruvar som har cirka 26cm mellan sig. Är det dessa du menar? Skulle man sätta fast en avlång alu-bit mellan svingen och gummiskyddet så kommer väl kedjan att äta på gummifästet en hel del. Redan nu är det bara några millimeter till godo.
 
Vilka skruvar pratar du om? Det går ett gummiskydd som är skruvat i svingen på undersidan. Den sitter med 2 skruvar som har cirka 26cm mellan sig. Är det dessa du menar? Skulle man sätta fast en avlång alu-bit mellan svingen och gummiskyddet så kommer väl kedjan att äta på gummifästet en hel del. Redan nu är det bara några millimeter till godo.

Så här tänkte jag.

hajfena 4.jpg
 
...

Vad är kravet för den, storlek, placering osv?

Det enda kravet är väl att den ska vara godkänd att tävla med. Jag vet hur mycket som måste täckas för att det ska bli godkänt, det framgår inte riktigt av reglerna.

Kravet på hajfenan är att den skall hindra kroppsdelar från att skadas av bakdrevet och kedjan. Formen och storleken varierar därmed från motorcykel till motorcykel beroende på utformningen på svingen och drev-/kedjeplacering. Det går alltså inte att säga något specifik form eller storlek. På Yamahas R1:or behövs till exempel ingen hajfena (förrän nu på -15-modellen...) eftersom svingen är utformad så att den i sig själv skyddar bakdrevet och kedjan.
 
Så här tänkte jag.

bild
tumblr_nejo83MhOo1tp80nvo1_500.jpg


Hur kunde jag missa den skruven! Det där ser ju ut som den smidigaste lösningen utan tvekan! Svingen är cirka 13cm hög. Vilket bra tips :tummenupp
 
Nyheter
Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Back
Top