Nya Kawasaki H2.

Last edited:
Det var ju det jag frågade om och du svarade ”turbo är synonymt med avgasdriven pump”. Det verkar inte stämma.
Inte, du kan väl se till fordonsidustrin där ordet myntades.

Kolla även vad övriga laddpumpar med mekanisk drivning kallas när ändå byxorna är nere.

Eller menar du att du vill ha ingenjörsbenämningen på avgasdriven laddpump?
Svar från någon som kan ämnet vore kanske bra, istället för från någon som bara tror att han kan ämnet och blir mest intresserad av att försvara sig när detta blir uppenbart. Så åter till ämnet, tack.

:)

Svar från någon som kan ämnet vore kanske bra, istället för från någon som bara tror att han kan ämnet och blir mest intresserad av att försvara sig när detta blir uppenbart. Så åter till ämnet, tack.

Tror du lyckas bättre om du först formulerar frågan så att du kan erhålla ett svar på frågeställningen du har.

Vad det kallas eller vad det heter, och vilka du vill veta det på.

Inte för att jag egentligen kan ämnet men det känns som ni fastnat i vinkelvolten lite. Turbo = turbin, dvs flödesdriven kompression. Så även om alla överladdade motorer har kompressor så har inte alla turbo, så enklast är att skilja på teknikerna genom att kalla den "mekaniska" för kompressor och den med turbindrift turbo.

Som jag ser det ur lekmannasynpunkt. Sen om det är rätt vet jag inte. :hihi

http://en.wikipedia.org/wiki/Forced_induction

Annars håller jag med. Back on topic.

Har hoppat över mittsidorna i tråden men på en pausning såg den ganska naken ut.
Har ni avhandlat det också eller går allt ut på ifall en turbo drivs av avgaser nuförtiden?

Har hoppat över mittsidorna i tråden men på en pausning såg den ganska naken ut.
Har ni avhandlat det också eller går allt ut på ifall en turbo drivs av avgaser nuförtiden?

Om du läser mittsidorna i tråden så kan du se att det handlar om en city-skoter med lågtrycksturbo.

Var inte Suzkan avgasdriven äkta turbo?
Medans Kawasakin är mekaniskt driven kompressor.
:tungan

Jepp

1985_XN85_sales_3_800.jpg

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...