Yamaha MT-09

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Ställ om CO värdet till 14 på alla cylindrar så får du bort den ryckiga känslan!

Jag menar den ryckliga känslan som är på grund av motorbromsen och gasreglage inställningen. Inte själva motorgången i sig, den stör mig inte så mycket.

När man kör cykeln i stadstrafik så är den väldigt svårmanövrerad på gasen jämfört med andra cyklar, bara ett litet vrid på gasen ger ett stort utslag på motorn. Detta gör cykeln svårkörd.

Det är den ryckiga gången jag menar ;) Och eftersom det är drive by wire så kan man justera detta i ECU, genom att göra gasreglaget mer linjärt som på andra cyklar.

//K
 

Siimon

Medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
Landvetter
Hoj
2016, Triumph Street Triple
I våras pratades det om att det skulle komma ytterligare en leverans av Yamaha MT-09 under sensommaren. Någon utav er som vet någon butik som har fått in, eller kommer få in inom snar framtid?
 

patrics

Medlem
Gick med
3 Oct 2012
Ort
södra vi
Hoj
suzuki m1800 r2-yamaha R1-99 ny skick yamaha thunderace -00 såld mt-09- SÅLD
I våras pratades det om att det skulle komma ytterligare en leverans av Yamaha MT-09 under sensommaren. Någon utav er som vet någon butik som har fått in, eller kommer få in inom snar framtid?

är du intresserad av mt-09 så är min till salu :)
 

patrics

Medlem
Gick med
3 Oct 2012
Ort
södra vi
Hoj
suzuki m1800 r2-yamaha R1-99 ny skick yamaha thunderace -00 såld mt-09- SÅLD
Vilken färg är det? Hur långt har den gått? Någon extrautrustning? Helst skulle jag vilja köpa hoj från firma då min MC ska gå som inbyte. Hur mycket ska du ha för din?
min är matt grå finns till salu här på sporthoj ring mej på 0738169929 eller sms så ringer jag dej å berättar mer om du vill
 

johnron

Ny medlem
Gick med
21 May 2014
Ort
Uppsala
Hoj
2014, Yamaha MT-09
Finns ju detta att köpa. https://ftecu.com/shop/14-15-fzmt-09/
Mjukvaran går att ladda ner och testa. Finns några få färdiga mappar att ladda ner och olika inställningar att ändra. Verkar också gå att importera mappar till power commander...
Är inte gratis men skulle man gå ihop några stycken så är det överkomligt:)
 

Puttson89

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha Mt-09
Finns ju detta att köpa. https://ftecu.com/shop/14-15-fzmt-09/
Mjukvaran går att ladda ner och testa. Finns några få färdiga mappar att ladda ner och olika inställningar att ändra. Verkar också gå att importera mappar till power commander...
Är inte gratis men skulle man gå ihop några stycken så är det överkomligt:)
Bor tyvärr längre norrut annars ser de ut som en sak man skulle haft:yoparty
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Har varit i kontakt med dem, och de lämnar endast undvikande svar på vad för typ av tändkurvor och fuelmaps de har med i sin produkt. Lämnar så klart inte ifrån sig bänkningsgraf eller liknande. De vägrar också att sälja samma "mappning" som de själva utför åt sina kunder om man skickar in den, men de skickar med en basemap som man får ändra på själv som man vill.. Dvs. att man måste strappa upp hojen i banken och spendera timmar ändå.

Det luktar ormolja. De säljer en produkt som är i det närmaste omöjlig att använda när man bänkar sin hoj. För man måste plocka ut ECUn för varje förändring. En PowerCommander kan man justera under tiden man bänkar hojen. Det sparar massor av svindyr dyno tid.

Om man inte kan bänka hojen med hjälp av produkten, men samtidigt måste ha en bra mapp och tändkurva för att få fart på sin hoj.. Ja då är det lite av ett moment 22.. Någon måste ju fixa fram en bra tändkurva, och en bra bränslemapp även om man bara skall flasha in den utan att använda en PC.

Om någon här i tråden har tillgång till en Dyno, och känner att de vill lägga lite tid på dette, då kan jag lätt köpa en kabel så utvecklar vi en grym mapp för MT09an som vi delar på forumet eller säljer för en billig summa. Om man kan göra en grym tändkurva och soppa mappning för de vanligaste piporna så kan man rimligtvis sälja den för en tusing till alla som vill ha den. Det borde täcka för dynotiden.

Då slipper man också ECU unleached ockerpriser med 5000:- för en flashning.

Men om man skall betala för all dyno tid som behövs för att skruva in och ut ECUn för varje förändring man gör så blir det sjukt mycket dyrare än att köpa en Powercommander.

Någon som har idéer kring detta eller lösningar på problemet? Någon med fri tillgång till Dyno i göteborgsområdet, som också är grym på att mappa?

//K



Finns ju detta att köpa. https://ftecu.com/shop/14-15-fzmt-09/
Mjukvaran går att ladda ner och testa. Finns några få färdiga mappar att ladda ner och olika inställningar att ändra. Verkar också gå att importera mappar till power commander...
Är inte gratis men skulle man gå ihop några stycken så är det överkomligt:)
 

johnron

Ny medlem
Gick med
21 May 2014
Ort
Uppsala
Hoj
2014, Yamaha MT-09
En av mapparna som kommer med heter "Unrestricted" och ska enligt vad jag läst på andra forum, ta bort begränsningarna som är på växel 5 och 6, minska motorbromsningarna genom att inte slå av spridarna helt, samt lite annat... Finns också en flik som heter "PC Fuel Import" i programmet, har prövat att läsa in en PC5 map och det verkar funka. Finns ju färdiga PC5 mappar för lite olika avgas samt filter. Inte optimalt, men bättre är inget. Så i teorin så klarar det här att göra allt man behöver.

Men som du säger så skulle man gärna att nån som vet vad han håller på med tittar på det här:confused:

Har varit i kontakt med dem, och de lämnar endast undvikande svar på vad för typ av tändkurvor och fuelmaps de har med i sin produkt. Lämnar så klart inte ifrån sig bänkningsgraf eller liknande. De vägrar också att sälja samma "mappning" som de själva utför åt sina kunder om man skickar in den, men de skickar med en basemap som man får ändra på själv som man vill.. Dvs. att man måste strappa upp hojen i banken och spendera timmar ändå.

Det luktar ormolja. De säljer en produkt som är i det närmaste omöjlig att använda när man bänkar sin hoj. För man måste plocka ut ECUn för varje förändring. En PowerCommander kan man justera under tiden man bänkar hojen. Det sparar massor av svindyr dyno tid.

Om man inte kan bänka hojen med hjälp av produkten, men samtidigt måste ha en bra mapp och tändkurva för att få fart på sin hoj.. Ja då är det lite av ett moment 22.. Någon måste ju fixa fram en bra tändkurva, och en bra bränslemapp även om man bara skall flasha in den utan att använda en PC.

Om någon här i tråden har tillgång till en Dyno, och känner att de vill lägga lite tid på dette, då kan jag lätt köpa en kabel så utvecklar vi en grym mapp för MT09an som vi delar på forumet eller säljer för en billig summa. Om man kan göra en grym tändkurva och soppa mappning för de vanligaste piporna så kan man rimligtvis sälja den för en tusing till alla som vill ha den. Det borde täcka för dynotiden.

Då slipper man också ECU unleached ockerpriser med 5000:- för en flashning.

Men om man skall betala för all dyno tid som behövs för att skruva in och ut ECUn för varje förändring man gör så blir det sjukt mycket dyrare än att köpa en Powercommander.

Någon som har idéer kring detta eller lösningar på problemet? Någon med fri tillgång till Dyno i göteborgsområdet, som också är grym på att mappa?

//K
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Grejen är att det är busenkelt att justera in motorbroms, ta bort fartspärren, ändra trottelkurvan och allt detta. Det kan man göra genom att pröva sig fram med hojen lite efter tycke och smak.

Vad man däremot INTE kan göra efter tycke och smak är att sätta en bra tändkurva och mappa bränslet för att få ut de där sista hästkrafterna. För detta behöver man någon som kört några vändor på en dyno och sedan fixat till allt.

Problemet är att den filen de skickar med alltså har gjort allt det man kan göra själv, men lämnar allt som man måste vara en proffs och ha dyno för att göra. Smaka på logiken i den! :huvet

För att produkten skall vara användbar så bör de skicka med filer där de ställt in perfekta tändkurvor för 95 oktan, och mappat spruten perfekt för originalpiporna, samt extra filer för eftermarknadspipor.

Som du skriver kan man ta fuelmap från powercommander, då kan man be någon som mappat sin PC att skicka över en kopia på fuelmapen och bara ladda upp den. Det blir inte helt perfekt, men jäkligt mycket bättre än original.

Då återstår bara tändningsmappningen.. Vem kan justera tändningen? Hur gör man det utan att riskera knackningar?

Iallafall!

Sjukt mycket billigare för alla er som har en akrapipa, att bara lasta in en PC5 mappning direkt i ECU och köra, än att köpa PC5.. Man bommar kanske den där sista hästkraften, men thats it. Hojen går iallafall inte för tunnt.

//K

En av mapparna som kommer med heter "Unrestricted" och ska enligt vad jag läst på andra forum, ta bort begränsningarna som är på växel 5 och 6, minska motorbromsningarna genom att inte slå av spridarna helt, samt lite annat... Finns också en flik som heter "PC Fuel Import" i programmet, har prövat att läsa in en PC5 map och det verkar funka. Finns ju färdiga PC5 mappar för lite olika avgas samt filter. Inte optimalt, men bättre är inget. Så i teorin så klarar det här att göra allt man behöver.

Men som du säger så skulle man gärna att nån som vet vad han håller på med tittar på det här:confused:
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Har fått ett tickande klappande ljud under belastning, hörs som mest på 2 växeln runt 50-65 km samt även på 3 växeln finns svag antydning på dom andra växlarna med under belastning , inget direkt ljud på tomgång hör jag ,det kommer som sagt när man börjar belasta den, sen blir motor ljud samt avgassystem för högt att höra bra
ljudet verkar komma under tanken framifrån vid kylet typ, har hört på youtube hur folk har problem med kamkedjesträckaren på mt09, nästan presic så låter det när jag belastar den, kan det vara kamkedjesträckaren som börjar ge upp? nån mer som hört samma sak på era hojar?
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Jag har inga missljud på min hoj, förutom att jag tycker växellådan tjuter mycket. Men det hör nog modellen till.

Ett lite klickande ljud i framgaffeln ibland, annars ingenting.

300mil har min rullat.

//K
 

Regalis

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
Husa Fs 650 e -04 Yamaha MT09 14
Finns ju detta att köpa. https://ftecu.com/shop/14-15-fzmt-09/
Mjukvaran går att ladda ner och testa. Finns några få färdiga mappar att ladda ner och olika inställningar att ändra. Verkar också gå att importera mappar till power commander...
Är inte gratis men skulle man gå ihop några stycken så är det överkomligt:)

Jag har ett sådant kit hemma. Jag beställde det i tron av att det skulle fungera iom det fanns EU mappar i programvaran. Men efter jag skickat beställningen och betalat med paypal så läste jag på ett Tyskt forum "översatte med translate" att det antagligen inte skulle gå pga olika ecu, så jag skickade mail till FT att om det fanns en risk att det inte skulle fungera pga det så kunde dom anullera ordern, men det gjorde dom inte eller hörde av sig. Nu senare efter jag fick hem kittet så fick jag ju kontakt med dom och frågade hur det var och dom avrådde mig att flasha pga att det inte var samma nr.

Jag har själv forskat runt och kommit fram till att den stödjer ej europeiska hojar med ABS som har ecu med nr 2DR-8591A-00. I USA heter 1RC-8591A-20 och EU utan ABS heter 1RC-8591A-00 och dom stödjs ju som sagt:-( Problemet är att det inte går att suga ut den aktuella "flashen" genom kontakten "som det gör på en del andra hojar" utan bara bränna över aktuell med en du har i datorn som du har fått någon annan stans ifrån. För att suga ut innehållet i ecun så måste man öppna "borra hål" i kapslingen och löda på trådar på kretskortet och med rätt programvara suga ut original mappen. Vilket dom som sagt inte har gjort. Så nu sitter jag här med en djävligt dyr kabel.. och det känns?? jodåsåatt:-(

Iom det har sålts massor av MT09 i europa med ABS borde dom fixa detta snart tycker man?
 

Nisbel

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2014
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Har fått ett tickande klappande ljud under belastning, hörs som mest på 2 växeln runt 50-65 km samt även på 3 växeln finns svag antydning på dom andra växlarna med under belastning , inget direkt ljud på tomgång hör jag ,det kommer som sagt när man börjar belasta den, sen blir motor ljud samt avgassystem för högt att höra bra
ljudet verkar komma under tanken framifrån vid kylet typ, har hört på youtube hur folk har problem med kamkedjesträckaren på mt09, nästan presic så låter det när jag belastar den, kan det vara kamkedjesträckaren som börjar ge upp? nån mer som hört samma sak på era hojar?

Är ljudet tydligast mellan 3-5000 varv under lite segare acceleration? Flytta ditt högra knä och luta dig lite närmare för att höra om ljudet kommer från höger sida av motorblocket... om det är så har du en kass kedjesträckare. Fick min bytt på garantin och kan säga att så tyst har kamkedjan aldrig varit ens när jag hämtade ut den första gången.
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
tackar för tipset ska testa det,har inte sett vad jag har för varv tyvärr när det låter endast hastighet, hörs även när jag accelererar
men hörs tydligast när man som du skriver seg accelererar, är nästan säker på att det måste vara kamkedjesträckaren som låter, ska åka förbi där jag köpte den låta mekanikerna lyssna på den så får man se vad som händer.
 

Peter MT-09

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2014
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha MT-09
Min kamkedjespännare har låtit illa från ca. 340 mil och 50mil framåt, låg och höll runt 4000rpm och då tystnade den och nu går den sötare än någonsin.
Yamaha i Skellefteå där jag köpt hojen ska ändå byta spännarn, har fått otroligt bra hjälp och förklaring på problemet med den. De har ringt upp och uppdaterat eftersom de fått info från Yamaha om läget med problemet. Kanonbra service och bemötande från dom!
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
min började med låta efter runt 350 mil, kört 430 mil nu men det har inte låtit hela tiden utan började för ett tag sen, då började jag höra ett tickande klappande ljud,iallafall tur att yamaha är medvetna om problemet
då ska det säkert lösa sig, får uppdatera när jag varit förbi mekanikerna så dom får lyssna på hojen.
 

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Undrar hur lång tid det tar innan de börjar leverera nya hojar med uppdaterad kamkedjesträckare? MT-09 är ett av alternativen jag funderar på till nästa säsong och då vore det ju skönt om man får det fixat innan leverans.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Jag blir bara mer och mer nöjd med den här cykeln för varje gång jag kör den. Men jag är sjukt sugen på att uppgradera stötdämpare och framgaffel. Är det någon här som vågat sig på denna uppgradering?

//K
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top