Pickup-besatt.

En ny pickup-ägare här. Haft pickis tidigare också. :)
Var ut och campade i ödemark med bilen under midsommarhelgen och fick mersmak.
Kom över den här sidan om en campingvagn. http://uev.com.au/440-2
Hur dyrt kan det vara att frakta en sådan från Australien? 50 papp?
Den var riktigt jäkla cool i vilket fall. :banana

Fina vagnar, men om du har pickis så får man ju plats med allt på flaket, eller kan sova under kåpan eller köpa färdig camper till flaket.

Kollade att skicka bil ifrån Australien ett tag sedan.

Ungefär 12-15000 till England tror jag det skulle kosta att skicka ifrån västra Australien.
 
Nu servopump blev det att beställa också, den gamla verkar inte vara öppningsbar med normala verktyg direkt, och axeln glappar som fan...
 
Najs. Du får uppdatera oss på truetrac diffen sen. Är själv sugen på att styra upp något liknande i framaxeln jallafall.
Sådär, fick klart ikväll med pumpen och diffen. :tummenupp
Så här långt är jag toknöjd, greppar mycket bättre och känns stadigare, inget ryck och slir på ojämnheter. Sen vi får väl sen när man tar sig an lite mer krävande miljöer. Tar det lite lungt me'n till en början så att alla lager och sånt får sätta sig lite.

Däremot behöver man egentligen definitivt lite seriösare verkstadsprylar än jag har tillgång till i mitt garage om en sån här montering skall gå smidigt, man behöver absolut en stadig verkstadspress med diverse tillbehör/verktyg/tillhyggen, och gärna svarv och svets + material att tillverka verktyg med. Slutade med att jag fick lämna in diffarna till en mekanisk verkstad för att få loss shims från den gamla och lager + shims påpressat på nya diffen... Hade bara förstört med den utrustning jag besitter.
:/
 
Sådär, fick klart ikväll med pumpen och diffen. :tummenupp
Så här långt är jag toknöjd, greppar mycket bättre och känns stadigare, inget ryck och slir på ojämnheter. Sen vi får väl sen när man tar sig an lite mer krävande miljöer. Tar det lite lungt me'n till en början så att alla lager och sånt får sätta sig lite.

Däremot behöver man egentligen definitivt lite seriösare verkstadsprylar än jag har tillgång till i mitt garage om en sån här montering skall gå smidigt, man behöver absolut en stadig verkstadspress med diverse tillbehör/verktyg/tillhyggen, och gärna svarv och svets + material att tillverka verktyg med. Slutade med att jag fick lämna in diffarna till en mekanisk verkstad för att få loss shims från den gamla och lager + shims påpressat på nya diffen... Hade bara förstört med den utrustning jag besitter.
:/

:avis

Hur fungerar truetracen? låser den upp diffen 100%? Vart handla du och vad gick kalaset på? :tummenupp
 
I morgon hämtar man en Dodge Ram 2500 Cummins -97.
Givetvis C-reggad :D

Funderade på Chevas 6.5TD, men kom över den här bilen billigt (tror jag).

Kanske kommer upp någon bild när bilen står hemma på gården.
I bland är det bra med kontakter :tummenupp


Har ej hunnit skaffa försäkring ännu.
Men vad betalar ni för försäkring med era C-reggade?
 
Problem 1:
http://4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?f=20&t=47237Har en tråd om problemt där.

Problem 2: kupéfläkten lagt av helt. Fungerade i vintras sen blev det att den bara gick på mellanfart och nu inte alls. Vet inte om det sitter kol eller leta motstånd eller hur dessa funkar.
Hej

Jag hade liknande problem med min 6.5:a, det var bränsleledningarna som var kass.
Elpumpen som pumpar upp bränsletrycket ska stänga av sig när bilen har oljetryck och pumpen som sitter på motorn skall suga bränsle själv.
Jag tog en femlitersdunk som tillfällig bränsletank och placerade den i motorrummet. Bilen gick som ett skott!
Kontrollera slangar och även armatur väldigt noga även på ovansidan tanken.
Minsta bränsleläckage, byt! Lycka till.

/A
 
Hej

Jag hade liknande problem med min 6.5:a, det var bränsleledningarna som var kass.
Elpumpen som pumpar upp bränsletrycket ska stänga av sig när bilen har oljetryck och pumpen som sitter på motorn skall suga bränsle själv.
Jag tog en femlitersdunk som tillfällig bränsletank och placerade den i motorrummet. Bilen gick som ett skott!
Kontrollera slangar och även armatur väldigt noga även på ovansidan tanken.
Minsta bränsleläckage, byt! Lycka till.

/A

Tack för tips, vi hade ner tanken och lite ledningar, kollade matarpumpen men hittade inget fel nånstans. Armaturen såg helt okey ut. Till råga på allt så har fanskapet gått bra nu de senaste 5 körningarna.
Jag har dock beställt en nu fsd med kylplatta och förlängningskabel. Den som sitter nu är original på pumpen så jag antar att jag för eller senare måste byta den iaf.
Med denna får man med ett 9# motstånd istället för ett 5#motstånd som sitter original.
Vi får väl se hur de blir.
 
Chevan har iaf fått en ordentlig service.
Bytt olja i bakaxel,framaxel, nya packningssatser, bytt olja i fördelare. Samt plockat ner oljetråg till vxl-lådan och bytt filtersats och olja. Passade även på byta multirem och åtgärda fläkten som visade sig vara en glapp kabel, hittades under handskfacket.
Någon som vet vad jag har för diff i bak? antar att detta är en s.k slungdiff?

Tråget till lådan;



Också har den fått jobba lite hemma såklart, bra med pickis ibland!
 
Last edited:
Back
Top