Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Det är precis det som gör den till skruvad.
Om någonting är ändrat på en hoj så är den inte orginal. Det spelar ingen roll om du bytt gummihandtag till eftermarknads eller byggd om den till streetfighter, har du ändrat något på hojen så har du.

OK, accepterar din åsikt men håller inte helt med. Som jag ser det är det att räkna som oskruvat om det är enkla saker och original finns. Skruvat hade det varit om det är miniblinkers, slip-on, nåt eftermarknads clip-on eller styre och kåpor från en annan årsmodell eller Kina-kåpor om det samtidigt inte finns originalprylar.

Fast jag kanske har fel, det jag beskriver är kanske klotad och fulfixad?
 
En helt original -00 kommer garanterat inte över 130 hk på bakhjulet. Och ja, varvtalsregulatorn går in vid 11750 rpm. Så du är inte den ende som har svårt att förstå hur nya kolvar, ventiljustering och Coffman slip-on skapar femtio hästkrafter och 750 rpm...
 
En helt original -00 kommer garanterat inte över 130 hk på bakhjulet. Och ja, varvtalsregulatorn går in vid 11750 rpm. Så du är inte den ende som har svårt att förstå hur nya kolvar, ventiljustering och Coffman slip-on skapar femtio hästkrafter och 750 rpm...
Förgasarhästar.... :fakta
 
image.jpg

Den var väl cool men är den svensksåld med märket på lyktan? Liknar ett brittiskt skattemärke tycker jag.
 
Coolt. Undrar vad slutpriset blir på en sån hoj? Magiskt vacker var den då.
Lite extra coolt är det att just detta kvitto kommer från en bil som min farfar köpte ny 1962, och som jag kommer ihåg från min barndom. Den står nu under min omvårdnad och skall väl förhoppningsvis komma ut på vägarna igen.
 
OK, accepterar din åsikt men håller inte helt med. Som jag ser det är det att räkna som oskruvat om det är enkla saker och original finns. Skruvat hade det varit om det är miniblinkers, slip-on, nåt eftermarknads clip-on eller styre och kåpor från en annan årsmodell eller Kina-kåpor om det samtidigt inte finns originalprylar.

Fast jag kanske har fel, det jag beskriver är kanske klotad och fulfixad?

Jag är t.o.m. mer förlåtande än så.
När jag föreställer mig en oskruvad hoj ser jag en cykel där man inte (utan kunskaper) försökt ställa ventilerna själv, där man inte dragit gängpaj på kamöverfallen och där man inte kompenserat bristen på rätt packningar med tjocka lager packningsmassa (där nu överskottet sätter stopp i varenda oljekanal). Eller fyllt olja upp till påfyllningshålet.

Ett lila kåpglas är lätt att återställa, likaså lite fulkolfiber här och där. Men visst Flerpen, alla hojar som mött en 10-hylsa är skruvade.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top