TL-tråden - v2 !

Finns det något bra sätt att söka i tråden?

Jag letar efter vilken olja som passar bäst för TL1000R men hittar den inte.

Jag körde Motuls, tills agenten här nere försvann, eller bytte (svårt med tillgång helt plötsligt..), efter det har jag kört med Fuchs (Silikolene) Pro 4 Race - jag kör ju bara gata, så i stort så ska det nog kvitta så länge oljan och kopplingen lirar i hopa.
Jag provade Castrol, men gick fet bort, kopplingen blev helt CP av den.
Fuchs blev det för att det är det min lokala service verkstad kör och rekommenderar... :)
 
Glömde visst en viktig del.. Gaffelolja!! ;)
Tyckte det blev konstigt svar med 10w-40

:rofl jo... haha... nä, kör inte ner den oljan i gafflarna.

I gafflarna ska du ha... errr... Suzuki Fork oil L01.

:rofl trodde nog faktiskt dt skulle stå i min superduper service bok, men va fan... :rolleyes:

Prova googla: Suzuki Fork oil L01

:)
 
Har nu äntligen fått tillbaka hojen. Frågade "mecken" om spräckta buckets men det hade kontrolleras. 2 veckor efter jag hört oljudet senast, så låter det inte riktigt som videon jag länkade från en annan killes TL1000S. Utan mer mekaniskt. Börjar tro på alla andra här på TL-tråden att TL=Ticks loudly! :) Har ju haft en likadan hoj för längesedan, och har fått för mig att den gick tystare. Nu är iaf. ventiler kollade och en justerad! Så nu blir det åka av! :tummenupp Tog en rejäl omväg hem igår! Vilken hoj! Vilket ljud! :banana
 
Ni som vet allt...
Vad är det för storlek på packningen/brickan till oljebulten?
Koppar eller aluminium, spelar det någon roll?
 
Tackar för snabbt svar. Jag har en gammal alu-bricka som inte håller tätt och jag vågar inte dra hårdare
 
Tackar för snabbt svar. Jag har en gammal alu-bricka som inte håller tätt och jag vågar inte dra hårdare

Momentet är i storleksklassen 25Nm, och läckande bricka löses genom att skaffa en ny, och inte att dra hårdare precis som du konstaterat. Blir jäääääääättetråkigt med gängpaj i blocket.

Ha för vana att alltid byta i samband med oljebytet. Är det lite ojämt runt hålet så formar sig brickan efter det, men hamnar den då inte i samma läge nästa gång du drar dit den så kommer det troligen att läcka.
 
Momentet är i storleksklassen 25Nm, och läckande bricka löses genom att skaffa en ny, och inte att dra hårdare precis som du konstaterat. Blir jäääääääättetråkigt med gängpaj i blocket.

Ha för vana att alltid byta i samband med oljebytet. Är det lite ojämt runt hålet så formar sig brickan efter det, men hamnar den då inte i samma läge nästa gång du drar dit den så kommer det troligen att läcka.

Mmm, jättetråkigt är just precis va de e.. Ja fick gänga upp till M15x1.5 för att ngn hade bestämt sig för att dra i en M14x1.5 rätt i hålet med läckage som följd.. Å ja klabbade till det när ja gängade om, så ja kom nån grad snett in med tappen.. Men till slut slutade de att läcka, men ja e långt över 25 Nm.. Tror ja drog med 38-40Nm till slut. Men då e de ju M15x1.5 som sagt....
 
Delsyntet brukar rekommenderas. Kör en simpel 10w-40 i min, funkat bra hittentills iallfall. Vissa har haft problem med kopplingsslir när de kört helsyntet, för andra har det funkat bra.

Jag har alltid kört med Motul 10/40 men hade närmare till Biltema i helgen och köpte en annan. Filter är dock standard. Jag har dock inte bytt olja ännu utan avvaktar på er expertis.

Ok, jag läste en 2-stegs tråd om olja här någonstans på forat och mineralolja var tydligen inte att rekommendera. Delsyntet är väl en blandning av mineral och syntetolja? Hur mycket leverantörerna sedan delar verkar dock vara oklart men det kan röra sig om 2% (98% mineral och 2% syntet) i vissa fall.

Jag kollade lite på det är med API: SM. I vår instruktionsbok står det en lägre nivå, SF (?) hur påverkar kopplingssliret med en senare version som t e x SM?
 
Last edited:

jaha typ 15/6 kl 1030 Vegabaren Nynäsvägen 8, 136 47 HANINGE Tl 1000 träff o så kan vi åka o fika någonstans!:dummer Det blir väl bra för då hinner jag få min luftburk mm För jag sticker till Finland i morgon o övar drifting med hojen!! (Typ 120-140 mil grusväg på 6 dagar:) KTM 530 EXC)
 
Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top