TL-tråden - v2 !

Hjälp!
Har fått hjälp att kolla ventilspelet på min nyinköpta TL1000S -99. Eftersom motorn lät som spelet var för stort på några ventiler, och förra ägaren inte kontrollerat samt att den hade gått 600mil över gränsen.
Nu visade det sig att spelet på alla ventiler låg inom toleranserna utom en avgas ventil som nästan inte öppna alls, vilket inte heller är bra. (nästan värre). Fast då ska ju motorn enligt mig vara tystare...

Min fråga är: vad är det som kan låta som för högt ventilspel, men inte vara det? :va

Allt annat såg ut som nytt! Kamaxlar låg också inom toleranserna.
Någon som vet nått??

TL= ticks loudly!

Justera och kör!

Om det är något verkligen är fel så kostar troligtvis felsöka/åtgärda lika mycket som en framtida reparation.. mina 50 cent!
 
TL= ticks loudly!

Justera och kör!

Om det är något verkligen är fel så kostar troligtvis felsöka/åtgärda lika mycket som en framtida reparation.. mina 50 cent!

Håller med, injektorerna på R'en iallafall tickar som fan, lär ju vara lika på S.
 
Nja, så ska det inte låta! Har haft en förut som var betydligt tystare...:)

Har sökt efter lite mer info om detta ljud och hittade detta: http://www.youtube.com/watch?v=bDD62cuGgU8
Ska kolla upp om det är så att det kan läcka från en ev. misslyckad pair valve operation. Killen länkar ju till en tråd på TL planet där jag tror att felet blir avhjälpt med nya packningar. Enligt den bilden på det forumet så är ju det ersatt av plåtbrickor som antagligen börjat läcka i packningarna.
Ska beställa shimset idag till den avgasventilen som inte låg inom toleranserna.
Återkommer!
 
Tjena!
Har en relativt nyköpt tl1000s (enda mod är slipons) med ett par problem.

Har precis justerat tps och gjort tb-sync.
Jag hällde olja i en slang och använde den som manometer, kopplade den till två nipplar mellan tb'na och ballancerade skiten. Verkade bli bättre.. Gjorde jag "rätt"?


Hur som helst. Detta problemet (om det är ett problem) hade jag innan tps/tb och det kvarstår:

När varvräknaren når ca 3k - 3.5k rpm får hojen för sig att varva upp ett par tusen till, av sig själv, utan att jag ökar gasen (märks i neutralen).
Om jag t.ex. slår på fast idle så varvräknaren står på ca 2k, rör på gasen till lite över 3k så varvar den upp 1k+ till och stannar där även om jag släpper gasen..

Gör alla tl så?


Ska även byta packningen vid kopplingsaxeln till en sv1000 för den läcker som ett såll... Och packningen vid kopplingskåpan som också läcker som ett såll..

Också är det "massor" av olja i luftburken, men det kanske inte är någon fara...
Vilken hoj :näsblod
 
Hejsan alla TL S/R förare där ute!

Har varit lite i tankarna på att skaffa mig en TL1000S, men har svårt att avgöra i alla hundratals trådar på både sporthoj och andra forum, om hur det är att äga en TLS. Står allt från mardröms historier tilll "Älskar min TLS" så därför vänder jag mig till er i denna tråden!

Är främst intresserad av nyare modellerna 99-00.
Lyckades dom få bort alla barnsjukdomar från 97an? Oljeläckage, trycker olja i luftburken, tändboxen, tpc?
Några speciella problem motormässigt som bör tänkas på?
Läst att slipons kan förstöra Tändboxen på hojen, hur är det då om hojen körts med slipon utan tändboxen ändrats?
Kopplingen? försvinner slirandet som fanns med 5 skruvs modellen?
Hur är hojen att leva med? mycket reperationer?

Tackar för svar
Wheelieboy90
 
Finns det något bra sätt att söka i tråden?

Jag letar efter vilken olja som passar bäst för TL1000R men hittar den inte.
 
Tjena!
Har en relativt nyköpt tl1000s (enda mod är slipons) med ett par problem.

Har precis justerat tps och gjort tb-sync.
Jag hällde olja i en slang och använde den som manometer, kopplade den till två nipplar mellan tb'na och ballancerade skiten. Verkade bli bättre.. Gjorde jag "rätt"?


Hur som helst. Detta problemet (om det är ett problem) hade jag innan tps/tb och det kvarstår:

När varvräknaren når ca 3k - 3.5k rpm får hojen för sig att varva upp ett par tusen till, av sig själv, utan att jag ökar gasen (märks i neutralen).
Om jag t.ex. slår på fast idle så varvräknaren står på ca 2k, rör på gasen till lite över 3k så varvar den upp 1k+ till och stannar där även om jag släpper gasen..

Gör alla tl så?


Ska även byta packningen vid kopplingsaxeln till en sv1000 för den läcker som ett såll... Och packningen vid kopplingskåpan som också läcker som ett såll..

Också är det "massor" av olja i luftburken, men det kanske inte är någon fara...
Vilken hoj :näsblod

Olja i luftburken kommer från vevhusventialtionen, finns beskrivningar på andra lösningar så du slipper det. (Dock inga fara motormässigt). Sök på http://www.tlplanet.com/forums/forumdisplay.php?f=39 där finns massor med moddar till både S & R

Det låter som diverse packningar har torkat på din hoj, det har nog mer med hur den förvarats tidigare i livet än att det skulle vara ett generellt modellproblem. Min är en 98:a, och har inte haft några problem alls med läckande packningar (nu börjar det väl pissa ut olja bara för att jag skrev så...)

/Pajje
 
Hejsan alla TL S/R förare där ute!

Har varit lite i tankarna på att skaffa mig en TL1000S, men har svårt att avgöra i alla hundratals trådar på både sporthoj och andra forum, om hur det är att äga en TLS. Står allt från mardröms historier tilll "Älskar min TLS" så därför vänder jag mig till er i denna tråden!


Är främst intresserad av nyare modellerna 99-00.
Lyckades dom få bort alla barnsjukdomar från 97an? Oljeläckage, trycker olja i luftburken, tändboxen, tpc?
Några speciella problem motormässigt som bör tänkas på?
Läst att slipons kan förstöra Tändboxen på hojen, hur är det då om hojen körts med slipon utan tändboxen ändrats?
Kopplingen? försvinner slirandet som fanns med 5 skruvs modellen?
Hur är hojen att leva med? mycket reperationer?

Tackar för svar
Wheelieboy90

Det är en ganska speciell hoj i just det du noterat, det är antingen eller. Reperationsmässigt vill jag påstå att den varken är bättre eller sämre än andra modeller som är lika gamla. Det som brukar behövas fixas på dom är att förbättra fjädringenpå dom. Är det inte gjort så räkna med att göra det, det lyfter hojen avsevärt.
 
Det är en ganska speciell hoj i just det du noterat, det är antingen eller. Reperationsmässigt vill jag påstå att den varken är bättre eller sämre än andra modeller som är lika gamla. Det som brukar behövas fixas på dom är att förbättra fjädringenpå dom. Är det inte gjort så räkna med att göra det, det lyfter hojen avsevärt.

Exempel på hur förbättra fjädringen?
 
Exempel på hur förbättra fjädringen?

Många sätter dit Bitubo, Penske eller Öhlins bak.. Eller R1 dämpare.. Finns en uppsjö av alternativ, även i detta fallet är TLPlanet en grym resurs..

Fram är det Busa eller GSXR-gafflar eller andra "inälvor" i OEM-dämparna som gäller..
 
Nja, så ska det inte låta! Har haft en förut som var betydligt tystare...:)

Har sökt efter lite mer info om detta ljud och hittade detta: http://www.youtube.com/watch?v=bDD62cuGgU8
Ska kolla upp om det är så att det kan läcka från en ev. misslyckad pair valve operation. Killen länkar ju till en tråd på TL planet där jag tror att felet blir avhjälpt med nya packningar. Enligt den bilden på det forumet så är ju det ersatt av plåtbrickor som antagligen börjat läcka i packningarna.
Ska beställa shimset idag till den avgasventilen som inte låg inom toleranserna.
Återkommer!

Det där lät faktiskt inte bra.
"Fel" tick ljud lixom (när du varvar upp lite), annars har ju cmxi helt rätt. TL = Ticks Loudly.
Min tickar högt så in i H... Låter faktiskt trasigt, men så är mina scissor gears borttagna. Gör att den varvar upp lite extra snabbt, och någon påstod till och med att det skulle ge 1-2 extra hästar på slangen (men jag är tveksam)
Jag har dock inte samma "extra" ljud i ticket som du har, om det nu inte bara är inspelningen som spelar ett spratt.

I alla fall, har du fått ordning på det?

:hej
 
Fråga till de som varit med ett tag...

Varför har Sam en Ducati enkelsving på sin TLS?
Är den verkligen bättre än originalet? Eller är det för att han bytt fjädring, och att den ny fjädern funkar bättre med Ducati svingen?



Få se nu vilka som fattar vad/vem jag pratar om... :hihi
(PS: frågan är seriös, jag undrar faktiskt varför han bytt)
 
Fråga till de som varit med ett tag...

Varför har Sam en Ducati enkelsving på sin TLS?
Är den verkligen bättre än originalet? Eller är det för att han bytt fjädring, och att den ny fjädern funkar bättre med Ducati svingen?
Få se nu vilka som fattar vad/vem jag pratar om... :hihi
(PS: frågan är seriös, jag undrar faktiskt varför han bytt)

För att han har en s:tungan(s__) o så vill han ha lite längre hjulbas o plats för ducatis fjädring som e mer progressiv o längre typ.:va
 
Finns det något bra sätt att söka i tråden?

Jag letar efter vilken olja som passar bäst för TL1000R men hittar den inte.

Delsyntet brukar rekommenderas. Kör en simpel 10w-40 i min, funkat bra hittentills iallfall. Vissa har haft problem med kopplingsslir när de kört helsyntet, för andra har det funkat bra.
 
Det där lät faktiskt inte bra.
"Fel" tick ljud lixom (när du varvar upp lite), annars har ju cmxi helt rätt. TL = Ticks Loudly.
Min tickar högt så in i H... Låter faktiskt trasigt, men så är mina scissor gears borttagna. Gör att den varvar upp lite extra snabbt, och någon påstod till och med att det skulle ge 1-2 extra hästar på slangen (men jag är tveksam)
Jag har dock inte samma "extra" ljud i ticket som du har, om det nu inte bara är inspelningen som spelar ett spratt.

I alla fall, har du fått ordning på det?

:hej


Hejsan!

Just denna länk hittade jag på nätet när jag sökte info om (o)ljudet, och är alltså inte min hoj!
Men ljudet låter ungerfär likadant. Mekanikern som hjälpt mig med hojen har lyssnat på motorn utan att lokalisera vart ifrån det kommer. Jag kommer att hämta hem hojen i slutet av veckan och kanske kan spela in "mitt oljud" och lägga upp här... Om jag inte hittar något själv.

Köpte den och var mer eller mindre säker på att ventilspelet var alldeles för stort. Ljudet låter precis så.
Men som jag skrev tidigare så var det inte det som lät.

Vad är scissor gears? :va

Hittar jag vad felet är så återkommer jag. Tacksam för hjälp ändå! :)
 
Svårt att höra men har du komp? Låter som läckage någonstans.. inget yttre läckage?? Åkes gissning är inte dum alls!
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top