TL-tråden - v2 !

Tjena,
Efter en tid i dvala, har jag dragit igång med bygget igen, en TL1000s med en R-motor..
Har pysslat lite nu i min nyfixade mekhörna men har fastnat lite och behöver lite tips..
Upptäckte nämligen att förra ägaren slarvat och satt in motor utan att dra fast avgasstumpen på bakre cylindern.. Sitter ingen bult alls på vänstra sidan, och åtdragen på högra.. (Dock inte fullt åtdragen)
Det är ju trängre än trängst, och lyckas inte pilla dit en bult..
Måste jag plocka lös motorn för att lyckas med detta, eller har någon ett tips på ett enklare sätt?

Tacksam för hjälpande svar! ��

Det går, men är pilligt som fan. Man får typ bygga ihop olika förlängare och leder för att få till det. Använd skruv med insexskalle, de sitter bättre kvar i en insexbit än vad en sexkant gör i en hylsa.
Om du inte får till det och måste lossa motorn, så bör det räcka med att tippa motorn framåt, dvs låt den bakre, nedre axeln sitta kvar, det underlättar återmonteringen en del.
/Pajje
 
Nu är hon färdig, dock inte provkörd ännu, det regna idag, och imorron har jag ingen möjlighet, så jag hoppas på vettigt väder på torsdag. Lägger några bilder här med för er som inte följer byggtråden.

P1010368.jpg

P1010377.jpg

Fler bilder här: www.ladda-upp.se/galleri/pajje/tl1000r-avp

/Pajje
 
Snygg hoj, men jag skulle aldrig orka hålla den ren och fin ....
:7peta
 
Tack för kommentarerna, och jag är väl medveten om att det kommer att vara lite jobb med att hålla den ren, men det får det vara värt!
 
Jag tycker min hoj har börjat gå ojämnt.
Vid jämn fart runt 4000varv går den ryckigt.
Om man ligger på 8-9 000 varv och slås av på gasen och sedan gasar igen så tvekar den.
Förslag på lösningar...?
Skall man synka/ justera tps eller vad det heter ?
:va
 
Jag tycker min hoj har börjat gå ojämnt.
Vid jämn fart runt 4000varv går den ryckigt.
Om man ligger på 8-9 000 varv och slås av på gasen och sedan gasar igen så tvekar den.
Förslag på lösningar...?
Skall man synka/ justera tps eller vad det heter ?
:va

Börja med det.. låter vettigt!
 
Idag kom mina tankgrips från Kina :D 1 vecka tog det bara, modellanpassade för gixxer 1000 men passar nog bra :)

Börjar fundera på på att byta gaffelfjädrig då de e alltför mjuk oavsett hur man skruvar. Vad har ni för förslag där? Byta rakt av till annan modell eller byta innanmätet?

Kom på att jag har en.bekant på Öhlins så ska se vad han har tillgång till :)
 
Hej.

Är det någon av er som har en svart/vitt sadelcuts i fint skick att sälja?
 
Fan batteritorsk 11 mil hemifrån idag :huvet, stendöd !
Men som tur va hitta jag ett glatt gäng som hjälpte mig igång :tummenupp, tusen tack för hjälpen :hej !
Men nu till min fråga, ni som kör TL1000R och köpt era batterier på Biltema, vilket art har ni valt ?
Tack på förhand !
/ A.B

Mitt batteri dog när jag äntligen skulle ta premiärturen, men jag skippade biltema, beställde ett Shori Lithium istället. Dyrare, men blir nog bättre i längden. Sist jag använde biltema på stor twin så höll batterit för 2 starter, sen var det slut. Fick ett nytt, samma sak. Men det var några år sen, så de kanske har bättre nu. Får batteriet i slutet på veckan, återkommer med rapport. 1500 kostade det...:gråta
 
Hallå!

Nybliven ägare till en tl1000r, tillbaka till twin efter några år i trippelträsket... Vid senaste åkturen dog den ett antal gånger vid lite mer inspirerad körning (kraftig acc och hård broms). Funkade när tändningen slogs av och cykeln startades igen. Bränslelampan blinkade men det skvalpade ganska ok i tanken. En egenhet denna modell har kanske? Känslig för lite bränsle i tanken?
 
Om du bor i toalettstaden (antar att det bara finns ett Gustavsberg i Sverige?) så kan du låna en switch och carbtune av mig. :-)

Japp, bor i Gurraberg, jag PM:ar dig :banana
 
Skall man ha någon specialkontakt för att kunna utnyttja displayen när man kalibrerar ?

Gem funkar bra... :hihi

Men, TPS skruven sitter med en "säkerhets torx". dvs, en torx med en pinne i mitten. Så, du behöver en ihålig torx. Eller... så kan man slå av den där ¤%/% pinnen i mitten (visslar oskyldigt...). Problem löst :tummenupp


För några årsedan var det en diskussion ang detta och hur svååårt en TPS justering skulle vara, och bara för att bevisa hur enkelt det är, körde jag och Robban ut på Häckeberga Ring (en landsväg som råkar gå runt runt runt... :hihi ) och gjorde en fältmässig TPS justering.

Du fixar det enkelt, läs bara på hur man gör så fixar du det enkelt. :tummenupp

(meh, hittar inte rätt bild.. men hade en bild på där vi sitter här och mekar, TPS justeringen tog 15 minuter, allt som allt - men på den tiden hade vi gjort TPS justering typ... 20 gånger på min motor innan vi fick inordning på vad det var som strulade)

normal_PICT00143~0.jpg
 
Last edited:
15/6 kl 1030 Vegabaren Nynäsvägen 8, 136 47 HANINGE Tl 1000 träff e det någon som orkar ? Jag åker dit om det ej regnar!/Slowfinn
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top