MotoGP - Gran Premio bwin de Espãna 2014

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Cal Crutchlow :rodnarx200

Börjar ogilla karln lite grann.

Kollade precis på intervjun med honom. Han är lite missnöjd kan man ju säga. Det kan ju knappast vara någon överraskning för honom att Ducatin går så dåligt... Å andra sidan har han ju haft en rätt fantastisk räcka besvär med den också, redan så det är väl inte utan att man har viss förståelse för frustrationen.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Jag är inget die hard Rossi-fan, inte MotoGP heller för den delen.. men att Rossis prestation "bleknar"..? Kom igen..

När vinnaren tar sin fjärde raka seger från sin fjärde raka pole så känns prestationen att komma i mål som distanserad tvåa aningen "blek", ja.
Om tre år så är det ingen utöver just Rossis fans som kommer minnas hans andraplats. Alla som följt MotoGP 2014 kommer däremot minnas hur Marquez totalt dominera säsongsinledningen, oavsett hur säsongen fortlöper. Precis som man minns Doohan, Rossi på Hondan, Casey på Duccen/Hondan..

Vem kom tvåa i Jerez GP 2011? Vem blev femma i dagens Moto3?
 

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
DOROTEA
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
Har inte Dovi o Crutchlow samma utgångsmaterial ??
Dovi går det ju skapligt för ju
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sitter och slöglor på post race konferensen... Dani ler och ser glad ut!
 

Daniel_S

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2012
Ort
Finland
Hoj
gsxr 600 k8 banhoj
Cal hintade om att inte köra Le Mans och försökte skylla på handen? Då verkade han vara lika upprörd över Dovis avstånd till täten, som det egna tekniska problemet. Snubben må vara stor i orden, men hacka på stallet kan han göra när han presterar lika/bättre än Dovi. Några mindre genomtänkta intervjuer till, så kanske hans styrning finns på silly season bordet till nästa år :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Cal hintade om att inte köra Le Mans och försökte skylla på handen?...
Enligt Matthew Birt på Twitter kör inte Ducati testerna på Jerez i morgon och på tisdag, det talas, enligt obekräftade rykten, om en reviderad motor som i stället ska testas på Mugello inför Le Mans.

Vad ska man tro, Birt är väl inte den mest trovärdiga källan? Vi lär ju se om de dyker upp på live-timing i morgon... :)
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Enligt Matthew Birt på Twitter kör inte Ducati testerna på Jerez i morgon och på tisdag, det talas, enligt obekräftade rykten, om en reviderad motor som i stället ska testas på Mugello inför Le Mans.

Vad ska man tro, Birt är väl inte den mest trovärdiga källan? Vi lär ju se om de dyker upp på live-timing i morgon... :)

Efter dagens race har jag svårt att tro att det är motorn Ducati har problem med, i varje fall effektmässigt.
A Espargaro låg före Dovi i sista böjen ett par gånger och Dovi fullständigt blåste om AEsp innan första böjen.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Efter dagens race har jag svårt att tro att det är motorn Ducati har problem med, i varje fall effektmässigt.
A Espargaro låg före Dovi i sista böjen ett par gånger och Dovi fullständigt blåste om AEsp innan första böjen.

Jo, det syntes rätt tydligt:) Det handlar nog mera om motorns utformning och storlek, måttens påverkan på geometrin och vikten (den har ju tidigare varit en bärande del i chassit).

Det har under ett par år debatterats i mc-press om att Ducatis motor begränsar designen i allt för hög grad bland annat när det gäller svingarmslängd och masscentrums läge (om jag nu minns rätt), en Google-sökning ger en massa Info kring cylindervinklar, geometri mellan fabrikshojarna mm. Ämnet utvecklas förslagsvis av Alatalo :)
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Har inte läst alls i tråden, skulle bara in och gratta Marc till vm titeln 2014.
Grattis!
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
MM är överlägsen och otrolig att titta på.....men ack så tråkigt! Vad har hänt med lorre? Vad sysslar peddo med? Var är Casey stoner? Varför kraschade inte Bautista? Kan inte Bradl bättre? Är Ducatin fortfrande kass? Har Crutchlow börjat ångra sin flytt? Är Smith helt kass och förtjänar han sin Tech3a? När ska Colin Edwards vinna sitt första race? Vem tog min smörgås?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Enligt Matthew Birt på Twitter kör inte Ducati testerna på Jerez i morgon och på tisdag, det talas, enligt obekräftade rykten, om en reviderad motor som i stället ska testas på Mugello inför Le Mans.

Vad ska man tro, Birt är väl inte den mest trovärdiga källan? Vi lär ju se om de dyker upp på live-timing i morgon... :)

Med tanke på att Birtie alltid reser tillsammans med en känd, ytterst gnällig och numera ganska rik förare som säga ha avslutat dagen med bromsproblem så är det inte svårt att lista ut var han får sin information ifrån.

Jo, det syntes rätt tydligt:) Det handlar nog mera om motorns utformning och storlek, måttens påverkan på geometrin och vikten (den har ju tidigare varit en bärande del i chassit).

Det har under ett par år debatterats i mc-press om att Ducatis motor begränsar designen i allt för hög grad bland annat när det gäller svingarmslängd och masscentrums läge (om jag nu minns rätt), en Google-sökning ger en massa Info kring cylindervinklar, geometri mellan fabrikshojarna mm. Ämnet utvecklas förslagsvis av Alatalo :)

Det finns massor med information i ämnet och den som verkar vara mest korrekt är dels Neil Spaldings artiklar, dels det som skrevs förra sommaren / hösten på en italiensk blogg. Detta är dock inget jag kan diskutera på ett internerforum.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Med tanke på att Birtie alltid reser tillsammans med en känd, ytterst gnällig och numera ganska rik förare som säga ha avslutat dagen med bromsproblem så är det inte svårt att lista ut var han får sin information ifrån...
Ah, det är så det hänger ihop! Vet Du om Birtie jobbar år MCN eller frilansar?

...Det finns massor med information i ämnet och den som verkar vara mest korrekt är dels Neil Spaldings artiklar, dels det som skrevs förra sommaren / hösten på en italiensk blogg. Detta är dock inget jag kan diskutera på ett internerforum.
Mmm, vi hade det snacket i en tråd förra året vill jag minnas? Spaulding hade ju även en debatt med Kropotkin om detta sedan Spaulding lyckats plåta Hondas motor, enligt en tråd på annat forum.

Var inte detta den italienska artikeln? http://www.moto.it/MotoGP/honda-a-v-di-90-ducati-v-piu-stretta.html
Emmet om motordesignen: http://m.motomatters.com/analysis/2013/02/18/honda_rc213v_revealed_to_use_a_90_v_engi.html


Konfidentialiteten respekteras, för övrigt saknades Du på retrocafeet i Boden under majrundan. Får Du en dag över när Du är uppe kan vi ju råkas över en kopp java eller något fettbildande på tallriken - hör av Dig :)
 
Last edited:

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Hmmm, verkar som att Simone Corsi kör Edwards hoj på testerna.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hmmm, verkar som att Simone Corsi kör Edwards hoj på testerna.
Jag tror det var planerat så redan tidigare. Hayden sägs vila, Bradl kör idag men ska träffa läkare i Tyskland i morgon för armpump-problem under rejset igår och Hernandez är sjuk. Inte heller CC eller Dovi kommer att köra, bara Pirro som harvar på med GP14...
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Jag tror det var planerat så redan tidigare. Hayden sägs vila, Bradl kör idag men ska träffa läkare i Tyskland i morgon för armpump-problem under rejset igår och Hernandez är sjuk. Inte heller CC eller Dovi kommer att köra, bara Pirro som harvar på med GP14...

Nyckys hand efter gårdagens rejs på Jerez. Nicky ska som Du säger vila till Le mans :tummenupp

Bm3tX_mIIAAAsvd.jpg
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Mmm. Det sa han... Seriöst så saknas tyvärr resultat från helgen för att backa upp den kommentaren. Första rejset placerade elektroniken CC på månen. Detta rejs pajade bromspumpen. Visst, det kan vara så. Men att gråta ut på Twitter och hänga ut sitt team för att prestationerna inte kommer, det suger enligt min bok. CC visste vad han gav sig in på när han skrev på, och Dovi lyckas än så länge betydligt bättre på Duccen. Det vet vi.

Mindre tid på Twitter och lite mer tid på hojen vore klädsamt. Hayden körde ett antal år på Duccen utan att offentliggöra det antal fadäser som nu ska ha drabbat CC på fyra rejs. Just saying... http://www.crash.net/motogp/news/204022/1/crutchlow-all-this-hard-work-for-three-sht-laps.html

Det lär väl visa sig om jag är orättvis mot CC eller inte :)

Utan att veta särskilt mycket om Crutchlows personlighet så har jag svårt att tro att han skulle bryta loppet pga ett fejkat bromsproblem. Det KAN såklart vara teater, men tror du ärligt talat det själv? Hans mekaniker skulle ju omgående genomskåda en sådan lögn, och det hade knappast bättrat på hans relation till teamet. Jämför med Alex Hoffman som bröt ett lopp pga att han inte tyckte hojen var bra nog för att fortsätta racet; han fick sparken relativt omgående.

Sen kan jag hålla med om att det känns onödigt med gnäll på twitter (vilket Crutchlow gjort hela sin karriär, typ, så det är väl snarare att betrakta som normalt än något extraordinärt), men det har ju rätt lite med problemet i sig att göra.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
9
http://www.motogp.com/en/videos/latest+videos/MotoGP#Jerez+2014+MotoGP+RACE+Interview+Cal+Crutchlow

Grinolle deluxe. Välkommen till din efterlängtade styrning, även om det bär emot bete sig lite professionellt kanske?
Tyvärr kan jag inte se klippet, men jag kanske får gissa?

- Ducati är en skithoj.
- Det är okey att dunka näven i tanken på en skithoj. Så att den, teamet, sponsorer och resten av världen verkligen förstår vilken skithoj den är.
- Dovi är en idiot som firar en femteplats, han är ändå en halv minut efter MM. SkitDovi.
- Inget händer för att förändra Ducati till något annat än en skithoj.
- Det är bortkastad tid att köra en skithoj.
- Blir jag inte mästare är det skithojens fel.
- Jag borde få risktillägg för att köra skithojen.

Allt detta vet jag efter fyra rejs. Eller två rejs och tre varv. Får jag påökt nu?

Ungefär så, kanske?

Utan att veta särskilt mycket om Crutchlows personlighet så har jag svårt att tro att han skulle bryta loppet pga ett fejkat bromsproblem. Det KAN såklart vara teater, men tror du ärligt talat det själv? Hans mekaniker skulle ju omgående genomskåda en sådan lögn, och det hade knappast bättrat på hans relation till teamet. Jämför med Alex Hoffman som bröt ett lopp pga att han inte tyckte hojen var bra nog för att fortsätta racet; han fick sparken relativt omgående.

Sen kan jag hålla med om att det känns onödigt med gnäll på twitter (vilket Crutchlow gjort hela sin karriär, typ, så det är väl snarare att betrakta som normalt än något extraordinärt), men det har ju rätt lite med problemet i sig att göra.
Ola, Du har förmodligen rätt och bromsfelet på Cals hoj har tydligen bekräftats från teamet som något de aldrig stött på tidigare då vätskan blev onormalt het och problemet analyseras nu av Brembo. :)

Så jag tror inte Cal om så illa, blir bara lite lack på att han verkar prioritera sitt eget anseende och goda namn före teamet och att han är så bedrövligt negativ vilket knappast gör det roligare för team och fabrik att samarbeta för att utveckla hojen till det bättre. Konstruktiv kritik är en sak. Men hans gnäll efter kit parts ifjol och nu detta är helt enkelt inte proffsigt eller lojalt mot ingenjörer, konstruktörer och sponsorer. I min bok.

Att han är en hårding, därom råder det inga tvivel. Men detta gnällande förtar det intrycket, mera jobb och mindre publikt tyckande vore modellen - "heti töi hin" som finnarna säger. Så jag är lite elak, kritisk och bitsk i mina kommentarer, det har Du rätt i :)
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top