Enklast möjliga ilastning

Plattan är ledad i bakkant och man släpper ner framänden med en vinsch.
När man hissar upp plattan så blir det precis som ett vanligt släp.

Mycket smart lösning oavsett vad du ska frakta.

Borde vara standard på alla släp :tummenupp

Smart lösning får jag säga, däremot är det smidigare med ett släp med kombinerad lucka/ramp i fullbredd typ hästsläp. Denna variant har ju dock fördelar när man kör extremt låga customhojar.

Lysande. Nu har ju typ alla släp i Sverige en certifierad standard hjulaxel som går tvärs och omöjliggör en sån lösning.

Lysande. Nu har ju typ alla släp i Sverige en certifierad standard hjulaxel som går tvärs och omöjliggör en sån lösning.

Det skulle inte kunna gå att bygga ett sådant släp via SFRO då?
Dvs bygga ett eget och få SFRO att besikta det o sen regbesikta som amatörbygge?

Det skulle inte kunna gå att bygga ett sådant släp via SFRO då?
Dvs bygga ett eget och få SFRO att besikta det o sen regbesikta som amatörbygge?

Vet ej. Jag har konstruerat och byggt två bromsade biltransportsläp med tandemaxel. Det var inte helt trivialt att lotsa dom igenom administrationen som krävs men SFRO blandades aldrig in. Det krävdes in beräkningsunderlag i form av FEM beräkningar av bärande struktur och lastprov. Dom baserades på typade axlar och jag skulle aldrig ge mig samma sak utan typade axlar, tror inte att det öht är möjligt.

Jag tycker att En MC transport kan vara obromsad, kanske är lättare?

Vet ej. Jag har konstruerat och byggt två bromsade biltransportsläp med tandemaxel. Det var inte helt trivialt att lotsa dom igenom administrationen som krävs men SFRO blandades aldrig in. Det krävdes in beräkningsunderlag i form av FEM beräkningar av bärande struktur och lastprov. Dom baserades på typade axlar och jag skulle aldrig ge mig samma sak utan typade axlar, tror inte att det öht är möjligt.

Jag tycker att En MC transport kan vara obromsad, kanske är lättare?

Okej, ja det låter ju jäkligt bökigt..
men obromsat utan EU-godkännande är väl dock = 30-släp?

Smart lösning får jag säga, däremot är det smidigare med ett släp med kombinerad lucka/ramp i fullbredd typ hästsläp. Denna variant har ju dock fördelar när man kör extremt låga customhojar.

Och när man inte vill ha ett stort släp med en ramp på.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS