Enklast möjliga ilastning

Prova det med en fet Harley och en liten tjock gubbe som ska lasta på. :gnissla

Det har jag fast utan en liten tjock gubbe. Den lilla tjocka gubben får väl börja tänka på sina levnadsvanor så löser det sig säkert.

Det har jag fast utan en liten tjock gubbe. Den lilla tjocka gubben får väl börja tänka på sina levnadsvanor så löser det sig säkert.

Då blir det en liten smal gubbe, e det lättare?

EDIT: fan tvåa på den.......

Last edited:
Nja, det har ju torsionsaxlar som ger ganska goda möjligheter att släppa ner släpets bottenplatta lägre än hjulcentrumet.

Du har missat själva poängen. Det är en torsionsfjädring i axeln. Släpper du ner den som ett U så försvinner fjädringen, inte OK. Den skall monteras horisontellt (finns svetsade fästplattor).

Det är inget tekniskt problem i sig. Ta en sån axel, kapa ut mittdelen och konstruera en ram stabil nog men då har man ingen typgodkänd axel.

Om man är stark och smidig så underlättar det väl lastning av hoj?

Du har missat själva poängen. Det är en torsionsfjädring i axeln. Släpper du ner den som ett U så försvinner fjädringen, inte OK. Den skall monteras horisontellt (finns svetsade fästplattor).

Det är inget tekniskt problem i sig. Ta en sån axel, kapa ut mittdelen och konstruera en ram stabil nog men då har man ingen typgodkänd axel.

Och? Hur mycket fjädringsväg behöver du när du står still och lastar?

Dagens I-landsproblem ....
Vad är det för fel på ett vanligt släp och en planka ?
Då kan man även ha släpetkopplat på bilen när man lastar :tummenupp

Ett släp bara för mc-transport....

joråsåattde....

Om du inte kan lasta mc på släp är det kanske inte släpet som behöver moddas...
Customhojar skall väl inte fraktas med trailer utan köras eller?

Och när man inte vill ha ett stort släp med en ramp på.

Sant. Fast kör man hojar så vill man ofta ha dom stående skyddat från väder, vind och stenskott och då blir det ett stort släp ändå.
Enda gången det är lite bökigt med hästsläpet är när jag ska frakta riktigt långa saker typ plank men då hade jag ändå inte velat ha ett obromsat släp med tanke på lastvikten.

Ett släp bara för mc-transport....

joråsåattde....

Om du inte kan lasta mc på släp är det kanske inte släpet som behöver moddas...
Customhojar skall väl inte fraktas med trailer utan köras eller?

Nu är ju deras marknad nog USA. Ett land som är en aaaaning större än Sverige och där man kanske inte vill köra 200 mils raksträckor för att komma till de roliga vägarna.

Angående att folk suger på att lasta det är nog inte mycket att göra åt. Finns rätt många dåliga exempel på youtube :tungan

Sant. Fast kör man hojar så vill man ofta ha dom stående skyddat från väder, vind och stenskott och då blir det ett stort släp ändå.
Enda gången det är lite bökigt med hästsläpet är när jag ska frakta riktigt långa saker typ plank men då hade jag ändå inte velat ha ett obromsat släp med tanke på lastvikten.

Jo det kanske man vill. Även om den väl står mer skyddad på detta släpet bakom bilen än om man körde själva hojen. Nu är väl inte detta släpet tänkt att ha som vardagssläp heller utan enbart för de som aldrig kör annat än sin hoj. Själv så hyr jag släp de få gånger typ vartannat år jag behöver köra något så stort att det inte får plats i bilen. Så jag personligen skulle aldrig köpa ett :gnissla

Nu är ju deras marknad nog USA. Ett land som är en aaaaning större än Sverige och där man kanske inte vill köra 200 mils raksträckor för att komma till de roliga vägarna.

Angående att folk suger på att lasta det är nog inte mycket att göra åt. Finns rätt många dåliga exempel på youtube :tungan

Om du fraktar en custom 200mil för roliga vägar behöver du en undersökning!
Om du missuppfattat det så är väl HELA grejen med custom att glida runt och bara transportera röven (även om GS1200 gör det mkt bättre) längs amerikansk landsbygd?
Att köpa ett släp till en sån båge är sannerligen hål i huvudet!

Exemplen på tuben är exakt samma sak som att jag på en flång ny rsv4 blev ifrånkörd av en gixxer K1 med en rökande skåning på som gjorde sin andra bandag dvs skit bakom styret...:gnissla

1175136_506047062805844_1451519766_n.jpg

Kör båtkärra med lite tryckt virke fastsatt, inte helt lagligt men har funkat i två års tid utan att nån stoppat mig och undrat varför min båt ser ut som en motorcykel :D Tar ca 10 min att bygga om och jag eftersom jag har båten i vattnet hela sommaren så använder jag den hellre än att den bara står.

Vaäreför fel på ramp!
Jag har inbyggd..
slap5.jpg

slap4.jpg

Nada, frågan är bara hur man får tillbaka den när man lastat färdigt...

Man ställer om ventilen och pumpar på handtaget till hydraulkolven som sitter på mitten av axeln.

Ett tips är att inte låna ut släpet, speciellt till någon som niger det för att lasta stenplattor, för när han pumpar upp det igen blir hjulvinklarna jättedåliga.

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...