Val av vinter - mc

Köpte faktiskt just en DRZ 400 (enduro) som vinterhoj. Än så länge fungerar det fin fint. Den är relativt lätt och smidig, går att köra lite längre sträckor utan njurbälte eller ha en följebil som plockar upp delar. Köpte min för 16k, det är en 00. Den fungerar så bra och är så rolig så nu funderar jag på att köpa en motard till sommaren.

Dessutom behöver den ej servas så mycket heller, eller hur?

Är din landsvägsreggad eller enbart enduroreggad?
 
Varför är det så mycke oljebyte på en fyrtaktscross? När det inte är det på andra landsvägshojar?
 
Varför är det så mycke oljebyte på en fyrtaktscross? När det inte är det på andra landsvägshojar?

Av flera skäl; oljemängden är väldigt liten och litereffekten är hög bland annat. Om du tittar på vevhus/växellåda på en sådan motor så ser du att det är väsentligt mindre än på en gatcykel, man har minskat på alla dimensioner för att få en kompaktare motor. Därav blir den också känsligare.
Sen är det nog också så att de angivna oljebytesintervallerna är satta med hänsyn till hur hojen förväntas användas. En gatcykel förväntas inte köras lika hårt och kan därför ha glesare mellan oljebyten.
 
Hur är kvaliten på motor på en gammal tt350?

Kvalitén är det inget fel på, det handlar nog mer om att de, som du skriver själv, är väldigt gamla. Hela konstruktionen är gammal liksom körupplevelsen. Jag kan inte se att man kan välja mellan en WR/YZ250f och en TT350, det är motorcyklar från helt olika tidsepoker.
Ska man köpa en TT350 så bör man nog värdesätta att det är en gammal klassiker, för ditt användningsområde så finns det betydligt roligare/snabbare/modernare hojar att välja på.
 
Själv hade jag skitit i skogen och istället köpt mig nån form av scooter eller liknande, så jag kunde köra med Schwalbedäck.. :)
 
image.jpg

Köpte mig en -90 års modell Suzuki DR 350 för lite mer än en månad sedan, toppar 120-140 beroende på drevning, 6 växlad låda, 60 timmars serviceintervall och den bara går och går enligt grabbarna i den tusen sidor långa tråden på Advrider!

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=230695&highlight=dr350&page=29

Jag körde enduro i grustaget i vånga/Kristianstad i lördags vilket den fixade utan att knorra och hakade på grusgänget idag i skogarna vilket inkluderade 2 rejäla surhål.
Gammal javisst men otroligt lättkörd och förvånansvärt bra drag för den lilla hojen på 113 kilo.
Framförallt hade jag gått på en lätt och oöm hoj i just denna klassen sedan är det nog mer en smaksak.

 
Last edited:
Tycker du sedan att den ser gammal och efterbliven ut så beställer du ett plastkit till DRZ 400 och moderniserar den på ett par timmar.

 
Kul med några klipp. Tack. Är det inte så att suzuki är oftast bara enduroreggade?
 
Nope, utseendet till trots så är min t ex vägreggad vilket är ovanligt för en R men det finns gott om vägreggade S.
 
Har du blinkers på den? Ska du pendla till jobb osv?
Vad innebär en 60 tim service på en dr 350?

Jag köpte hojen för grusåka och enduro så i nuläget finns det enbart fram och bakljus då batteriet är ersatt med kondensator och övrigt vägkit är rensat, men planen är att snygga upp den med ny plast och återställa den i vägskick.
60 timmars service är enbart olje och filterbyte, ventilerna kollas var 1200e.
Kör man aktivare som jag känns det bättre med service på halva tiden, i runda slängar 300 mil.
 
Dessutom behöver den ej servas så mycket heller, eller hur?

Är din landsvägsreggad eller enbart enduroreggad?
Service är inte som en cross. Bytte olja och filter innan vintern och tänker nog göra det igen till sommaren. Smörjer kedjan (gör lös med sprejen lite snabbt) typ varannan gång som jag använt den nu på vintern. Blivit grymt skitig men det får den vara.

Vägreggad, fd. polishoj.
bild 5.jpg
 
Var 10e timma på den också skulle jag tro men ser du inget problem i det så är väl inte 426an någon tokig cykel. :)

På topic låter det dock som du ska pendla mest och köra i skogen någon gång ibland. Och alla enduros och crossar bör användas precis tvärtom.
 
Var 10e timma på den också skulle jag tro men ser du inget problem i det så är väl inte 426an någon tokig cykel. :)

På topic låter det dock som du ska pendla mest och köra i skogen någon gång ibland. Och alla enduros och crossar bör användas precis tvärtom.


3mil om dagen ska jag åka då lär det väl bli oljebyte en gång i månaden. sen är det väl en massa annat som skall bytas. jag kommer pendla med den ca 4-5 månader om året.
kanske bättre att kolla på något annat med bättre ekonomi.
jag är ju ute efter en lätt och smidig hoj.

en liten fråga är det någon som vet något om Kawasaki kdx 125cc kanske lite klent och tråkigt.
 
3 mil om dagen, vad för typ av väg? Asfalt? Motorväg? Kurvig hojväg? Grus? Kostig? Allt detta kan påverka vilka råd du får.

Skulle du köra i skogen också med samma hoj? Hur i skogen? Rätt ut i det gröna? På stigar? På endurobana? På gamla igenväxta skogsvägar? I dynghål? I sandgropar?
 
3 mil om dagen, vad för typ av väg? Asfalt? Motorväg? Kurvig hojväg? Grus? Kostig? Allt detta kan påverka vilka råd du får.

Skulle du köra i skogen också med samma hoj? Hur i skogen? Rätt ut i det gröna? På stigar? På endurobana? På gamla igenväxta skogsvägar? I dynghål? I sandgropar?

tanken är att åka mindre asfaltsväg till jobbet endast vintertid. ev något endurospår grushålor eller någon stig i bland.
 
tanken är att åka mindre asfaltsväg till jobbet endast vintertid. ev något endurospår grushålor eller någon stig i bland.

Då behöver du ingen ren endurohoj.
Jag har XR 600 och den funkar fint till det.
Kolla på dr350-400, Xr250-600 eller kanske rent av Xt600/DR600.
Satsa på beprövad teknik som inte behöver underhåll i tid och otid.
Det går alltid att byta hoj sen om du skulle komma på att din körning utvecklar sig mot mer eller mindre skogskörning.
Köp efter behovet och inte bara efter drömmen.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top